Jump to content

Riktig fart under dorging hva mener du


flight

Recommended Posts

I går var jeg og 2 kompiser ute og dorget makrell i Oslofjorden ved Drøbak

men her kommmer det morsomme jeg er skipper siden det er min båt he he

Lar båten på tomgang ca 1,5 til 2 kn avhengig av strøm.

Da begynte diskusjonen mellom mine 2 deksgutter (kopisene ) den en ¨sa

dette er alt for sakte du må minst ha 5 kn den andre sa nei alt for fort

ikke mer en 0,5-1 kn det ble mye bruk av gass i går kveld og jeg har vel aldri hatt

det så gøy under fisketur noen gang

Det endte opp med ett veddemål mellom de 2 om det finnes ett ca fasitsvar skal den tapende

part svømme naken Drøbak son det kommer til og bli ett skue uten like

ingen av dem har kropp til slikt og jeg garantere att det vil bli oppservasjoner av

hval i fjorden.

det hører med til historien att vi fikk 2 stk makerell på tomgang.

utstyr som ble brukt var ordinære dorgesnører fra sølvkroken 50 m

med 200 g søkke i enden

så folkens finnes det noe ca fasitsvar eller bør begge svømme :lol:

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe riktig fasitsvar på dette. Har du motstrøm, strøm nede i vannet ??

 

Jeg pleier å dorge i 1-3 knop, men noen mener at man skal dorge en del fortere hvis man er ute etter sjøørret. 3-5 knop.

 

Spørs jo litt på hva man skal fiske etter, og på hvilket dyp.

 

Mye forskjellige meninger uansett er jeg redd.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Boka "Båtfiske - en praktisk guide" av Niels Vestergaard / Cato Bekkevold har 7 sider om dorgefart. Noen få utdrag:

 

"Når det gjelder dorgefart er det store rom for variasjon. Men dorgefart er likevel et vanskelig felt, fordi så mange faktorer spiller inn."

 

Nær land og grunt (6 - 8 m dyp): "... vil det altså lønne seg å dorge langsomt, dvs. en dorgefart på 1,5 - 2 knop."

 

Frie vannmasser: "Man bør eksperimentere med forskjellig dorgefart i løpet av dagen. Generelt kan man si at en dorgefart på rundt 2,5 knop passer i de fleste tilfeller."

 

Sjøørret: "Sjøørret er på sitt mest aktive når temperaturen er på mellom 6 - 14 grader, og her er en dorgefart på mellom 2,5 - 4 knop passende. Husk at farten skal avpasses etter hva slags agn man har etter båten. Wobblere tåler høyere hastighet, mens sluker gjerne når grensen rundt 3 knops fart."

Link to post
Share on other sites

Ved dorging etter makrell så må man finne makrellen og vanskelig å vite hvor dypt den går/står. Derfor varierer vi farten og jobber snøret aktivt og får faktisk også mye fisk, selv når andre får lite eller ingenting! Makrellen er rask og ikke noe problem å gå 3, 4 eller 5 knop og få makrell, men det betinger at makrellen går høyt i vannet for ellers vil ikke krokene komme langt nok ned, etter vår erfaring. I alle enkelhet prøver jeg vel å si at det finnes ikke et riktig svar!

Har fått en del makrell på sørlandet siste dagene og den har tatt både på blanke kroker og mark med forskjellige farger, men klart mest på helt svarte kroker. Har prøvd forskjellige kombinasjoner og utslagene har vært helt tydelig, nok en gang, etter vår erfaring!

Og når fisken biter så gjelder det å holde båten i fart for ellers kan de fort komme seg fri.

 

:fishing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett fart så klarer du ikke å kjøre fra hverken makrellen eller sjøørretten. Men du bør vel ned på en 2-4m dyp, og da er det mer avhengig av søkke og hvor mye snøre du har ute enn farten i seg selv. Sakt med andre ord; har du lett søkke går du sakte, med tungt søkke kan du gå fortere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har fått en del makrell på sørlandet siste dagene og den har tatt både på blanke kroker og mark med forskjellige farger, men klart mest på helt svarte kroker. Har prøvd forskjellige kombinasjoner og utslagene har vært helt tydelig, nok en gang, etter vår erfaring!

 

Svarte kroker?

 

Høres jo noe rart ut da en tenker så at noe blankt skal fange fiskens oppmerksomhet... men det må jo da prøves...

Link to post
Share on other sites

Svarte kroker?

 

Tro meg, jeg var skeptisk også da jeg fikk rådet av en meget aktiv amatørfisker, men han hadde rett! Har fått mye makrell på dager da andre klager over hvorfor ikke makrellen har kommet. Man får også kjøpt ferdige rader med sorte kroker i butikken art.nr.006168 fra Elbe.

Men vil gjenta viktigheten av å jobbe snøret, hale inn og slippe ut, for hvis man bare passivt sleper snøret etter seg så vil man vel kun fiske på en høyde i vannet og hvordan vet man at det er akkurat på det dypet den står?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe riktig fasitsvar på dette. Har du motstrøm, strøm nede i vannet ??

 

Jeg pleier å dorge i 1-3 knop, men noen mener at man skal dorge en del fortere hvis man er ute etter sjøørret. 3-5 knop.

 

Spørs jo litt på hva man skal fiske etter, og på hvilket dyp.

 

Mye forskjellige meninger uansett er jeg redd.

 

Tror Border'n er inne på det.

 

Er makrellen på hugget, tar den på alt av kroker om det er svarte eller blanke, i hvertfall den som går i Byfjorden utfor Stavanger.

 

Har hørt det før at Sørlendingene sverger til svarte angler. Bare så synd at det blitt litt sjelden vare å få kjøpt etterhvert. Kun brune og blanke å få etter at O.Mustad & Sønn ikke fant det sørlandske markedet alene stort nok til å opprettholde produksjonen av den svarte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg dorget etter teinemat eller makrell som noen kaller det, så gikk jeg på tomgang med Askeladden og 25hk og farten var vel en halvliter Heineken pr. makrell... eller så... krabbene var for øvrig fortreffelig...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare så synd at det blitt litt sjelden vare å få kjøpt etterhvert. Kun brune og blanke å få etter at O.Mustad & Sønn ikke fant det sørlandske markedet alene stort nok til å opprettholde produksjonen av den svarte.

 

Nei, du får kjøpt svarte kroker fra Elbe art.nr.006168. Kjøpte det selv i fjor hos G-sport på Lillesand Senter. Har også sett disse krokene i andre sportsbutikker rundt omkring. Forøvrig er jeg helt enig med Sydvesten i at makrell er god teinemat, men selv bruker jeg bare hodet og innmaten i teiene (resten i stekepannen) og fikk faktisk fire krabber og en hummer i en Biltemateine som jeg bare slapp ut fra enden av utriggeren på båtplassen. Hummeren får leve til den blir større!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...