flight Startet 26.Juli.2009 Del på Facebook Startet 26.Juli.2009 I går var jeg og 2 kompiser ute og dorget makrell i Oslofjorden ved Drøbak men her kommmer det morsomme jeg er skipper siden det er min båt he he Lar båten på tomgang ca 1,5 til 2 kn avhengig av strøm. Da begynte diskusjonen mellom mine 2 deksgutter (kopisene ) den en ¨sa dette er alt for sakte du må minst ha 5 kn den andre sa nei alt for fort ikke mer en 0,5-1 kn det ble mye bruk av gass i går kveld og jeg har vel aldri hatt det så gøy under fisketur noen gang Det endte opp med ett veddemål mellom de 2 om det finnes ett ca fasitsvar skal den tapende part svømme naken Drøbak son det kommer til og bli ett skue uten like ingen av dem har kropp til slikt og jeg garantere att det vil bli oppservasjoner av hval i fjorden. det hører med til historien att vi fikk 2 stk makerell på tomgang. utstyr som ble brukt var ordinære dorgesnører fra sølvkroken 50 m med 200 g søkke i enden så folkens finnes det noe ca fasitsvar eller bør begge svømme Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Er ikke noe riktig fasitsvar på dette. Har du motstrøm, strøm nede i vannet ?? Jeg pleier å dorge i 1-3 knop, men noen mener at man skal dorge en del fortere hvis man er ute etter sjøørret. 3-5 knop. Spørs jo litt på hva man skal fiske etter, og på hvilket dyp. Mye forskjellige meninger uansett er jeg redd. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Gullfisk Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Siden fart og søkke regulerer dybden du fisker i, blir det vanskelig å få til noe fasitsvar. Ut fra hva som er "normalen", vil jeg vel si at han med 5knop er nærmest svømmetur. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ser ut som rimelig dødt løp uansett noen skal svømme glemte og legge til at turen vil finne sted i perioden desember-mars avhengig av is og at den vil bli gjenomført uansett har nemmelig en takk for sist tilgode Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Vi går med 3-5 kn Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 De eneste gangene jeg har fått noe på dorg, har jeg rodd og siden jeg er gangske lat vil jeg tippe at det ikke går særlig fort. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Så man kan fint dorge makrell på 3-5 knop? Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ja det går jättebra her på vestkysten av Sverige,den Norske makrellen er kanskje litt lat av seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Boka "Båtfiske - en praktisk guide" av Niels Vestergaard / Cato Bekkevold har 7 sider om dorgefart. Noen få utdrag: "Når det gjelder dorgefart er det store rom for variasjon. Men dorgefart er likevel et vanskelig felt, fordi så mange faktorer spiller inn." Nær land og grunt (6 - 8 m dyp): "... vil det altså lønne seg å dorge langsomt, dvs. en dorgefart på 1,5 - 2 knop." Frie vannmasser: "Man bør eksperimentere med forskjellig dorgefart i løpet av dagen. Generelt kan man si at en dorgefart på rundt 2,5 knop passer i de fleste tilfeller." Sjøørret: "Sjøørret er på sitt mest aktive når temperaturen er på mellom 6 - 14 grader, og her er en dorgefart på mellom 2,5 - 4 knop passende. Husk at farten skal avpasses etter hva slags agn man har etter båten. Wobblere tåler høyere hastighet, mens sluker gjerne når grensen rundt 3 knops fart." Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Vi dorget oss rundt Håøya i dag i en fart på 3.5 mil. Vi stoppet ved fire makreller noe som ga oss en deilig middag. Vi ligger mellom 3 og 4 når vi dorger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ved dorging etter makrell så må man finne makrellen og vanskelig å vite hvor dypt den går/står. Derfor varierer vi farten og jobber snøret aktivt og får faktisk også mye fisk, selv når andre får lite eller ingenting! Makrellen er rask og ikke noe problem å gå 3, 4 eller 5 knop og få makrell, men det betinger at makrellen går høyt i vannet for ellers vil ikke krokene komme langt nok ned, etter vår erfaring. I alle enkelhet prøver jeg vel å si at det finnes ikke et riktig svar! Har fått en del makrell på sørlandet siste dagene og den har tatt både på blanke kroker og mark med forskjellige farger, men klart mest på helt svarte kroker. Har prøvd forskjellige kombinasjoner og utslagene har vært helt tydelig, nok en gang, etter vår erfaring! Og når fisken biter så gjelder det å holde båten i fart for ellers kan de fort komme seg fri. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
flight Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 ok men det ser jo ut som att begge mæ svømme da he he har foresten dorget rundt ved drøbak i dag også ga meg ved 30 stk Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Uansett fart så klarer du ikke å kjøre fra hverken makrellen eller sjøørretten. Men du bør vel ned på en 2-4m dyp, og da er det mer avhengig av søkke og hvor mye snøre du har ute enn farten i seg selv. Sakt med andre ord; har du lett søkke går du sakte, med tungt søkke kan du gå fortere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VO`n Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Har fått en del makrell på sørlandet siste dagene og den har tatt både på blanke kroker og mark med forskjellige farger, men klart mest på helt svarte kroker. Har prøvd forskjellige kombinasjoner og utslagene har vært helt tydelig, nok en gang, etter vår erfaring! Svarte kroker? Høres jo noe rart ut da en tenker så at noe blankt skal fange fiskens oppmerksomhet... men det må jo da prøves... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Svarte kroker? Tro meg, jeg var skeptisk også da jeg fikk rådet av en meget aktiv amatørfisker, men han hadde rett! Har fått mye makrell på dager da andre klager over hvorfor ikke makrellen har kommet. Man får også kjøpt ferdige rader med sorte kroker i butikken art.nr.006168 fra Elbe. Men vil gjenta viktigheten av å jobbe snøret, hale inn og slippe ut, for hvis man bare passivt sleper snøret etter seg så vil man vel kun fiske på en høyde i vannet og hvordan vet man at det er akkurat på det dypet den står? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
flight Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 er også forferdelig skeptisk til svarte kroker men nå skal det prøves Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er ikke noe riktig fasitsvar på dette. Har du motstrøm, strøm nede i vannet ?? Jeg pleier å dorge i 1-3 knop, men noen mener at man skal dorge en del fortere hvis man er ute etter sjøørret. 3-5 knop. Spørs jo litt på hva man skal fiske etter, og på hvilket dyp. Mye forskjellige meninger uansett er jeg redd. Tror Border'n er inne på det. Er makrellen på hugget, tar den på alt av kroker om det er svarte eller blanke, i hvertfall den som går i Byfjorden utfor Stavanger. Har hørt det før at Sørlendingene sverger til svarte angler. Bare så synd at det blitt litt sjelden vare å få kjøpt etterhvert. Kun brune og blanke å få etter at O.Mustad & Sønn ikke fant det sørlandske markedet alene stort nok til å opprettholde produksjonen av den svarte. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sydvesten Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Sist jeg dorget etter teinemat eller makrell som noen kaller det, så gikk jeg på tomgang med Askeladden og 25hk og farten var vel en halvliter Heineken pr. makrell... eller så... krabbene var for øvrig fortreffelig... Redigert 28.Juli.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Bare så synd at det blitt litt sjelden vare å få kjøpt etterhvert. Kun brune og blanke å få etter at O.Mustad & Sønn ikke fant det sørlandske markedet alene stort nok til å opprettholde produksjonen av den svarte. Nei, du får kjøpt svarte kroker fra Elbe art.nr.006168. Kjøpte det selv i fjor hos G-sport på Lillesand Senter. Har også sett disse krokene i andre sportsbutikker rundt omkring. Forøvrig er jeg helt enig med Sydvesten i at makrell er god teinemat, men selv bruker jeg bare hodet og innmaten i teiene (resten i stekepannen) og fikk faktisk fire krabber og en hummer i en Biltemateine som jeg bare slapp ut fra enden av utriggeren på båtplassen. Hummeren får leve til den blir større! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.