Jump to content

Pergo gulv i båt? Hvorfor ikke...

jensemann2

Recommended Posts

Tror ikke laminat tåler all slags fuktighet før det blir styggt. Skal det legges fint så er jo det som "koster" i form av arbeidstid. Å kaste bort mye tid med materialer som ikke holder lenge føles kanskje litt bortkastet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Bruk heller slike "linoliums-plank" som er beregnet for slitesteder. De tåler fuktighet, slitasje - og er enkle å vaske.

Ser relativt ekte ut, men er vedlikeholdsfritt. Mye bedre enn linoliums belegg...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Halcoen som vi nylig solgte hadde gulv i dørken av laminatgulv, mønster og farge ligner mye på det som er avblidet ovenfor. Om det var Pergo eller et annet merke vites ikke. Halcoen er en lukket båt som i så måte sikkert kan sammelingnes med en seilbåt.

Dette var montert før vi kjøpte båten før seks år siden, og det var ikke tegn til svelling i skjøtene når vi solgte båten. Dette er neppe det beste alternativet for dørken ombord i en båt, men at det ved forsiktig bruk kan han mange års levetid det tror jeg nok.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg la i MacGregor'n skipsgulv-parket. Men jeg gjorde noen spesielle tiltak for at den skulle tåle vann:

Det er snakk om forholdsvis små flater. Jeg tilpasset/saget alt ferdig først. Jeg epoxy-limte skjøtene mellom 'plankene' deretter. Så kjørte jeg med bitene som da altså hadde endelig form til en snekker. Her ble hele det nederste lag (av 3 lag) høvlet vekk. Nå fantes det ikke noen hulrom i midterste lag lenger. Undersiden ble så sauset godt inn med epoxy og limt med samme lim på glassfiberen. Overflaten ble godt lakket.

Nå vet ikke jeg hvilke type pergo gulv du har.. Men noen av gulvene til pergo er laget for hard bruk. Jeg har alloc gulv på kjøkkenet som er beregnet på hard bruk i fuktige rom (skifer typen). Den har allerede overlevd en vannlekasje, og er fortsatt like pent.

Har du ett skikkelig gulv, tror jeg ikke du vil få noe problem, men er det av billigtypen tror jeg ikke du bør ta deg bryet. Den har jeg veldig dårlig erfaring med..

Slengte fra meg noen planker av klikk typen fra kjøkkengulvet mitt, ute i hagen. Dei lå der heile vinteren med snø regn is sol sov. Ikke spor av delaminering eller noe.. Tålte masse synes eg. Dette var billig Europris greier og dei var faktisk grønn/grå inni.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...