Jump to content

Passende båt til min 30 hk kort stamme?


Kompressor

Recommended Posts

Har en ny og ubrukt 30 hk påhengsmotor med kort stamme som jeg prøver å finne en egnet båt til. Om det er gummibåt, RIB, glassfiber eller aluminium er ikke så viktig. Jeg skal primært bruke båten til dykking, så minst mulig innredning passer meg best.

 

For en del eldre båter er det ikke uten videre enkelt å finne ut om de skal ha motor med kort eller lang stamme. Trenden synes å være at dess nyere de er, dess mer sannsynlig skal det være lang stamme. Så motoren min er kanskje i ferd med å bli ukurant? Det er en lett 2 sylindret 2-taktsmotor med styrekult og snorstart. Vekt kun 53 kilo.

 

Er det noen som kan foreslå båttyper som passer til 30 hk, altså med KORT stamme? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eldre GH 14 passer for kort stamme. Den er også ganske lettplanende, noe som sikkert er greit hvis man skal ha med endel dykkerutstyr.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja GH14 har jeg tenkt på. Det er en båt som kan egne seg. Litt usikker på hvilket år den etterhvert ble laget for lang stamme. Har sett flere eldre som det sitter feilmontert lang stamme på også. Hvis jeg finner en pen GH14 til salgs uten motor skal jeg nok ta en tur og kikke på den.

 

With 12 fot er nok for liten. Lurer litt på eldre 442 om disse er for kort stamme da.

 

Har pr i dag en 13 fot gummibåt som rett nok er godkjent for 30 hk. Men da jeg forsøkte å kjøre båten alene uten last i baugen så holdt jeg på å gå på do med buksene på... Med meg og et par av ungene så flyr den!

Link to post
Share on other sites

Nyere "kloner" av 442 leveres for lang stamme. Jeg aner ikke hvor skillet går på årsmodell og båtmerke, men jeg tenkte på en slik eldre gul eller hvit type.

Jeg håper å kunne få en båt som går i plan med 4 dykkere (500 kilo...). Gummibåten min (13 fot) planer godt ut med 3 TUNGE dykkere, men trives ikke på maks fart med så tung last. Den går som ei kule likevel.

Link to post
Share on other sites

Grunnen er at de nye har en høyere innerliner slik at de er ordentlig selvlensende, tipper at det er 5-6 år siden de kom. (Når Viksund overtok fra Skibsplast).

De gamle, som hovedsaklig er produsert av tidligere KMV her i Søgne er altså ikke ordentlig selvlensende og du må regne med at de veier merenn da de var nye. De gule hører definitivt med i denne kategorien. Sjekk denne tråden..

Forøvrig enig i at du må over 13fot med 4 dykkere.

Selv ferierte jeg i mange år med en Bever 380 (13ft) som lettbåt/dykkerbåt, da var vi 2 som dykket + en Bauer Capitano som sto fast ombord. Dette gikk helt fint.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke være noe problem med 500kg i GH'en med rett propell. Kommer til å bli litt vått ombord da den vil skvette endel, spesielt med last - men det er du kanskje vant til fra gummibåten..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Alle fra 442 og nedover har det. Skikkelig smart system..... Først når båten kom på land om høsten oppdaget man at man hadde kjørt med ekstra ballast. På disse båtene er det heller ikke mulig å lage et inspeksjonshull som gjør det mulig å sjekke, evnt tømme, mens båten ligger på vannet. (En dekksgjennomføring egner seg til dette)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...