seko Startet 26.Juli.2009 Del på Facebook Startet 26.Juli.2009 Hei og takk for sist ! Har nettopp avsluttet 3 ukers ferie i kommedalen vår, tok turen fra stavanger opp til Bømlo, Stord og Tysnes..Kjempeflott tur som ga mersmak hva angår båtferie. Sabben har gått feilfritt og båten har svart til alle forventninger. Men..vi har så smått begynt og tenke på om vi skal fjerne alt av glassfiber på dekket. Har veldig lyst til å ha en "ren" trebåt. Så nå trenger vi innspill når det gjelder argumenter både for og i mot dette... Når det gjelder behandling av treverket er det tydeligvis veeldig mange alternativer, men jeg har såvidt sett litt på Coelan Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jeg har brukt Coelan på treskøyta. Du må satse et par uker etter at du har fjernet dagens belegg og pusset ned etterpå. Når du begynner med Coelan, er det først pigmentert beis, og deretter ett til to strøk om dagen (les bruksanvisningen!) til du har fått den riktige tykkelsen (1,2-1,5 mm tror jeg det er; har ikke boksene mine mere - de fulgte skøyta da hun ble solgt). Under tak eller med presenning over hele dekket for å hindre regn og/eller dogg. Coelan er ganske fleksibel og tåler svelling og krymping, men får du hull, kan du risikere flassing av større flak. Så unngå skarpe ting! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
seko Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Har sjekket litt under glassfiberen langs dollbordet, er veeldig fuktig der. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til våren før jeg eventuelt strippet båten for glassfiber, men slik det ser ut der jeg har mulighet for å komme til, er jeg redd for at det fort kan oppstå råte. Men hvis jeg tar av glassfiberen nå, så må jeg vel til med pussing osv. nokså snart. Det kan jo bli et problem hvis det fuktige været fortsetter på denne kanten. Men hvis jeg ikke fjerner glassfiberen så blir vel bare fukten liggende der og jobbe videre med treverket...er i tvil om hva som er den beste løsningen Redigert 28.Juli.2009 av seko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hvor lenge har det vært glassfiber der? Jeg tviler på om noen få måneder ekstra vil gjøre noe særlig fra eller til. Sannsynligheten er stor for at det vil dukke opp både råteskader og andre overraskelser når du river det av, så med mindre du har stor arbeidslyst nå i sommer ville jeg heller ha ventet til høsten med å gjøre noe. Da kan du bruke båten i sommer, og heller sette den på lang med telt over for å gjøre jobben skikkelig i høst/vinter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.