Jump to content

Salgsannonser med "urimelig" høy annonsert pris


Helge

Recommended Posts

Ja dette markedet er ikke lett å bli klok på. En bekjent av meg slet voldsomt med å selge en selby 880 her for noen år siden gikk til slutt for under 500 lapper. Ser det ligger en ute nå litt nyere med en takst på 850.000,- Helt utrolig for noen forskjeller... Men dette er jo tross alt en båt som koster langt over millen ny... da føler man jo iallfall at man kjøper brukt... Når bruktprisen er dyrere en ny.. da blir det noe annet!

Link to post

Det er lettere å orientere seg om man ser på båttyper som også er solgt i stort antall til andre land. Typisk her er vel Fairline, Princess, etc.

Nidelv 320 er vel produsert i så få eksemplarer at det er nesten umulig å si hva som er rett pris. Tror man da må bestemme seg for hva en slik båt er verdt for en selv, om det kartet da ikke stemmer med terrenget så se etter en annen båttype.

Husk også at det alltid finnes prutningsmonn. Dette variere jo fra selger til selger, men alle kan godta noe pruting, det er ren psykologi.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du nevner jo ikke om båten er påkostet mye i løpet av de 11 årene! Kan hende båten har betydelig mere utstyr av nyere dato enn den opprinnelig ble solgt med??

Vil tro det er mange som lar båten ligge på Finn, i tilfelle noen skulle være interessert. I tillegg har du alle som har fått beskjed av frua om å selge båten så de kan kjøpe hytte eller campingvogn, i sistnevnte tilfelle ville jeg også lagt ut med en høy pris. da kunne jeg bare sagt til frua: den ligger jo ute for salg, men ingen vil ha den, vi må jo bruke den litt imens!!

:giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Du nevner jo ikke om båten er påkostet mye i løpet av de 11 årene! Kan hende båten har betydelig mere utstyr av nyere dato enn den opprinnelig ble solgt med??

:giggle:

 

Det er ikke påkostet mye på noen av de nevnte båtene, annet en hva man må forvente av ting som ryker på en 11 år gammel båt.. Generellt vedlikehold går vel ikke under "mye påkostet" i mine øyne, men tydelig at mange selgere der ute mener det gjør det...

Link to post

Da er det sikkert bare kona som vil at båten skal selges! Men alt selger bare prisen er rett! Ikke lett å prissette seg i et marked hvor det er så mange utgaver av samme gjenstand. Forskjellige motorer, ekstrautstyr, innredninger, etc! Hvor mye taper en båt seg i verdi pr år??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Hvor mye taper en båt seg i verdi pr år??

 

Umulig å svare på. Populære modeller holder seg grerne rundt nypris og gjerne litt høyere, selv etter 20-30 år. men de har jo selvfølgelig likevel gått bra ned i pris grunnet redusert kroneverdi. Mer ukurante modeller taper seg gjerne mer. Men det som mest av alt bestemmer prisen er hva kjøperne er villige til å gi for den. Det er imidlertid ingen ting i veien for at en kurant båt med gode løsninger faktisk stiger i verdi med årene hvis den har vært gunstig priset som ny.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Mitt inntrykk av båtprisenes utvikling er de overhodet ikke kan sammenlignes med prisutvikling på bruktbil. For min del så tror jeg ikke at jeg betalte så fryktelig mye mindre for Skarpnesen i 2009 enn den kosta ny i 1984! Men valgte allikevel å kjøpe da det var sånn båt vi ville ha! Men den gangen så var det utrolig stor forskjell på båtene som lå for salg til omtrent samme pris. Det være seg utstyrsnivå, tilstand og alder på utstyr, motor etc!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Sammenligning med fabrikkny båt med tilsvarende løsninger og egenskaper har vel mer for seg. Om det er 500.000,- å spare på brukt kontra nytt så vil vel mange velge brukt selv om driftutgiftene gjerne blir noe høyere. Hva en båt kostet i 1998 trenger ikke ha så mye å si med tanke på hva folk synes den er verdt nå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvor mye taper en båt seg i verdi pr år??

 

Har en bekjent som kjøpte en båt til ca. 1,2 mill for fire år siden (04 mod) Om en ser på disse båttypene på finn.no i dag ser det ut som han har tapt ca 100 000 -, i året. Når en samenlikner båter med likt utstyr som står for salg i dag.

 

Å den andre side, en kan ikke sette prislapp på glede.

 

lars s

Link to post

Mitt inntrykk av båtprisenes utvikling er de overhodet ikke kan sammenlignes med prisutvikling på bruktbil. For min del så tror jeg ikke at jeg betalte så fryktelig mye mindre for Skarpnesen i 2009 enn den kosta ny i 1984!

 

 

Dette var nok riktig frem til 2009. Men det har derimot skjedd mye i markedet siden da og de senere år har vi sett at båter har en verdiutvikling omlag som biler.

Link to post

Dette var nok riktig frem til 2009. Men det har derimot skjedd mye i markedet siden da og de senere år har vi sett at båter har en verdiutvikling omlag som biler.

Har fått med meg at markedet har hatt en skikkelig nedsving, men mitt inntrykk er at båtpriser en mye mere individuelle enn på bil! Men tviler på at du finner mange 10 år ganle båter til 20-30% av nypris!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Mitt inntrykk er at 15 år gamle båter har tapt seg ca 50% i forhold til hva man må betale for en ny i dag.

En 25 år gammel båt har tapt seg ca 75% av hva tilsvarene båt vil koste i dag.

Dette varierer selvfølgelig noe fra merke til merke, men det er ikke mange merker som holder stort bedre enn dette.

 

En 25 år gammel bil får man vel knapt penger for om det ikke er en klassiker som ser ut som den kommer rett fra fabrikken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har en bekjent som kjøpte en båt til ca. 1,2 mill for fire år siden (04 mod) Om en ser på disse båttypene på finn.no i dag ser det ut som han har tapt ca 100 000 -, i året. Når en samenlikner båter med likt utstyr som står for salg i dag.

 

Å den andre side, en kan ikke sette prislapp på glede.

 

lars s

 

Tja, er det ikke nettop det som gjøres i tråd etter tråd, men man kommer frem til at det er verdt prisen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

... En 25 år gammel båt har tapt seg ca 75% av hva tilsvarene båt vil koste i dag....

Dette varierer selvfølgelig noe fra merke til merke, men det er ikke mange merker som holder stort bedre enn dette

Her er vi vel ved sakens kjerne.

Hvis en 25 år gammel båt koster 25% av dagens pris, er prislappen antagelig omtrent det den kostet for 25 år siden

Eksempelvis antar jeg en Scand Baltic kostet ca. 400-450` i 1987 (korriger meg dere som vet mer om dette), og i dag går velholdte og velutstyrte modeller for omtrent samme prisen. Alternativet er selvsagt å kjøpe ny (jada, jeg vet Scand gikk konkurs i sommer!), hvor 2012-modellen har/ hadde en prislapp på ca. 2 mill. med litt utstyr. Men så var jo kr. 450` endel mer penger enn samme sum i 2012.

Tilsvarende eksempel på Nidelv 32 Cruiser; Denne båttypen med litt utstyr koster vel fort 2 mill ++ ny i dag og hvor jeg ville vurdert 1,1-1,2 mill som et naturlig utgangspunkt for en bruktprisdiskusjon hvor kjøper- og selger sitter på hver sin side av bordet.

Link to post

Går man ut i Europa og titter, så er situasjonen den at man kan prute opptil 30% på annonserte priser. Dette er det en del kjøpere som ser og da blir det slik at det Norske båtmarkedet står stille i påvente av tilsvarende situasjon.......

Det som må taes i betraktning er at båter som alt er på det Norske markedet er mer tilpasset/utrustet for våre behov og da slipper man en påkost som kommer på de aller fleste båter som ligger i utlandet. I tillegg slipper man transport/reise og bomturer.

 

Markedet er i ferd med å bli mer internasjonalt, men ikke av den grunn helt sammenlignbart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Her er vi vel ved sakens kjerne.

Hvis en 25 år gammel båt koster 25% av dagens pris, er prislappen antagelig omtrent det den kostet for 25 år siden

Eksempelvis antar jeg en Scand Baltic kostet ca. 400-450` i 1987 (korriger meg dere som vet mer om dette), og i dag går velholdte og velutstyrte modeller for omtrent samme prisen.

 

Nja, vi har i det siste sett eksempler på folk som sliter virkelig med å få over 300' for 80-talls Balticer. Det er riktig at 80-tallsbåter inntil for noen år siden har holdt seg godt i verdi og sågar hatt høyere verdi enn opprinnelig nypris. Det nye nå er derimot at vi de siste 2-3 årene har sett vesentlige endringer i markedet, der nybåter faller kraftig i verdi fra dag én - omlag samme utvikling som på bil. Dette er en ny situasjon der tidligere års tommelfingerregler når det gjelder båt ikke lenger er gyldig.

Link to post

Etter over lengre tid å ha sett noen eksempler på ting til salgs her på baatplassen der selger enten må ha vært litt intetanende og overoptimistisk mht pris eller rett og slett gjort forsøk på å lure noen (sannsynligvis oftest det første?) sitter jeg igjen med følgende spørsmål:

 

Hva bør en gjøre i slike saker?

Når det gjelder båter eller skrog... er det lettere å la "markedskreftene" råde.

MEN når jeg ser en 8 år gammel 2takt 9,9/15hk påhenger tilsalgs på Finn for 17.000kr (mer enn det den kosta ny... ) da merker jeg at jeg blir nyskjerrig på hvem det kan være som mener at det er rimelig at en påhengs blir mer verdt jo eldre den blir... jeg hadde skamma meg om jeg var sååå grådig

 

(jeg vet den er gått ut av produksjon osv)

Link to post

Nja, vi har i det siste sett eksempler på folk som sliter virkelig med å få over 300' for 80-talls Balticer.

 

Nå tror jeg heller ikke det er solgt så mange nye Baltic til 2 mill. De lå vel nærmere 1.5,

Jeg vet det har vært omsatt Baltic til 310.000,- og det er vel grunn til å anta at det ikke var den mest velholdte på markedet.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Denne båttypen med litt utstyr koster vel fort 2 mill ++ ny i dag og hvor jeg ville vurdert 1,1-1,2 mill som et naturlig utgangspunkt for en bruktprisdiskusjon hvor kjøper- og selger sitter på hver sin side av bordet.

 

Problemet med denne båten er vel egentlig at når prisen på ett 11 år gammelt eksemplar blir priset så høyt som 1.280.000,- Så finnes det utrolig mangen andre båter som både er nyere, og mer "slitasje/bruks" vennlige og bedre utstyrt...

Link to post

Problemet med denne båten er vel egentlig at når prisen på ett 11 år gammelt eksemplar blir priset så høyt som 1.280.000,- Så finnes det utrolig mangen andre båter som både er nyere, og mer "slitasje/bruks" vennlige og bedre utstyrt...

 

Da gjør du det som er normalt om det er en båt som man kan tenke seg å kjøpe. Blir enig med seg selv om hva man er villig til å betale, ringer selger og avklarer om selger er villig til å selge båten for den prisen. Er han villig til å vurdere det så ser du på den, er han ikke villig til det så blir det ingen handel. Det er bare snakk om å ordlegge seg på en måte som gjør at selger forstår at du ikke bare er ute etter å "skam-by", men at du er en reell kjøper som mener alvor om han er villig til å imøtekomme ditt bud.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...