Nejo Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Jeg har selv båt ute for salg på Finn.no og var litt i tvil hvordan jeg skulle legge meg prismessig. Jeg vet ikke om jeg ville tenkt så mye på utropspris, og hva folk forventer å få slått av. En lavere utropspris kan generere flere potensielle kjøpere, og dermed vil en kunne oppnå en riktigere pris enn dersom ingen viser interesse for annonsen din. Ingenting er mer frustrerende enn null interesse.. Jeg solgte nettopp, og måtte ned ca. 20% fra utgangspris. Det var ikke mye interesse for båten da den tydelig var priset litt høyt i utgangspunktet. Da jeg satte den ned noen ganger begynte jeg å få inn bud, noe som førte til salg. Jeg gikk med et stort tap etter å ha hatt båten i ett år, men den ble sikkert solgt til "riktig" pris. Da forventer jeg å få kjøpt til "riktig" pris uavhengig av hva båten har i utsalgspris. Får bare vente til noen ønsker å selge meg båten til det jeg mener den er verdt.. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 En lavere utropspris kan generere flere potensielle kjøpere, og dermed vil en kunne oppnå en riktigere pris enn dersom ingen viser interesse for annonsen din. Ingenting er mer frustrerende enn null interesse.. (...) Jeg gikk med et stort tap etter å ha hatt båten i ett år, men den ble sikkert solgt til "riktig" pris. Da forventer jeg å få kjøpt til "riktig" pris uavhengig av hva båten har i utsalgspris. Må si meg enig her Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Ved å legge en utropspris som er mye lavere enn resten, kan også trigge de som i utgangspunktet ikke har råd til båten din. De vil da muligens tro at det er en 20% prutningsmonn, som igjen vil være alt for lavt for hva selger vil selge for. Har selv opplevd dette her, ved at min båt var priset iht dagens marked. Alikevel var det noen, ikke mange, som forsøkte å få den for enda en 15 til 30% lavere, men for all del, det er lov å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Optimistens Julenummer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37084981 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Key Freak Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Optimistens Julenummer: http://www.finn.no/f...nnkode=37084981 Du verden, her kom julekvelden tidlig, ja! Nesten så en kan mistenke tastefeil ved opprettelse av annonsen... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Ser det er veeeeldig stor variasjon på SB 29 prisene på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 sannsynligvis også veeeeldig stor forskjell i tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Tror nok heller det er snakk om et "Kone-pålagt" salg her....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ashfirelate Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Helt klart dette forekommer, men er mange av de som tror båten deres er gull sammenlignet med andres... Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Baltic var den optimale ferie/turbåten i følge flere båtblader på 90 tallet, det virker som om noen har fortsatt inntrykk av at de eier en populær og moderne båt. Tipper han må under 350 000.- før det blir noe salg. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
cosmo Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Jeg har selv opplevd at uansett hvor lavt du starter så skal det prutes. Synes at det er utrolig mange økonomiprofessorer her som mener det ene og det andre om markedskrefter og priser. Henger ut og latterliggjør folk som legger båtene sine ut for salg og da spesiellt Scand båter. Liker dette ikke! Det fins ingen fasit i dagens marked og det å starte lavt resulterer i flere henvendelser ,ja, men selv om mange vil ha mye for båtene sine er det også utrolig mange som skal kjøpe bortimot gratis og når man da ikke MÅ selge blir det heller ikke noen handel. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Tiltredes! Båtfolk ER bedrevitere. Hadde blitt rimelig stille på BP om så ikke var tilfelle. Deler observasjonen at det prutes uavhengig av utropspris. Det er dog en funksjon av at markedet preges av tilbudsoverskudd (til forskjell fra tidens boligmarked som svært mange steder preges av tilbudsunderskudd og derfor budrunder). Tror mange likevel kunne fått mer ut av salget ved å forberede det ordentlig. Også båtkjøpere er begrenset rasjonelle så pynting av objektet kan resultere i bedre pris. Redigert 11.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Uenig med deg her "cosmo"...., fasiten finnes i hva båtene blir solgt for. At noen velger å starte ekstremt høyt i pris må da være lov å kommentere i en tråd som heter: Salgsannonser med "urimelig" høy annonsert pris Da jeg solgte båten min tidligere i sommer fulgte jeg nøye med i markedet over litt tid, la båten ut til en pris jeg mente var riktig i dagens marked og solgte til annonsert pris. Mange forsøkte med skambud men de sa jeg nei takk til på en hyggelig måte. Det er veldig enkelt å forholde seg til folk som ønsker å prutte eller legge inn skambud: Si nei takk! Verre er det faktisk ikke. Har du annonsert båten til en pris du mener er riktig i dagens marked er det bare å ta tiden til hjelp. Selgeren av denne Scand båten har åpenbart ikke gjort hjemmeleksa si og vil garantert ikke få 650 000.- for en Baltic som er 25 år gammel. Sånn er det bare enten du liker det eller ikke. Redigert 11.September.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
cosmo Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Hva han får for båten sin vet ikke jeg, men det var ikke den jeg siktet til. Det er det at spesiellt de som skal selge scand båter blir ofte hengt ut som optimister og skal selge gull. Hvorfor det? det er jo selgers problem at han sitter der med en usolgt båt. Så hvorfor er det greit å drite ut noen som har lagt båten ut for salg? Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Det er ikke greit å drite ut noen og heller sikkert ikke meningen. Men det må være lov å undres hvorfor selgere av blant annet Scand Baltic tror at disse båtene fortsatt er verdt sin vekt i gull. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Ingar Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Mulig det allerede er omtalt, men jeg fikk et tips om at det også er annonser med urimelig lav pris, denne f.eks.: http://www.finn.no/f...nnkode=37007021 Mulig det er euro, men da blir vel dette også et eksempel på urimelig høy. Egen webside med 748 bilder var iallfall mye... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Det finnes mange gode kjøp. Når vi kjøpte vår Fjord vurderte vi også Tristan. Den lå da ca 20% lavere i pris enn Fjorden. Må jo si at denne båten er mye båt for pengene: http://www.finn.no/f...nnkode=37120296 Cosmo: Den Scand som jeg linket til ble lagt ut til 650.000,- uten spesielle ting som gjorde den unik. Dagen før ble tilsvarende årsmodell lagt ut for 350.000,- Da blir spriket så stort at det blir for dumt. Derfor komenterte jeg også at det kanskje var kona som hadde bedt om at båten ble lagt ut for salg. Redigert 11.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oteren Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Så hvorfor er det greit å drite ut noen som har lagt båten ut for salg? Jeg har reagert på det samme, uten at de "ser" poenget. I noen tilfeller er det nok et utslag av jante; drømmebåten er " litt" for dyr... PS....du må hoste opp maaaange gullbarrer for å overta nøklene til Scand'en vår :-) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Uansett annonsepriser - nå ER det kjøpers marked!! Synd for dere som skal selge, og bra for oss som nettopp har kjøpt/skal kjøpe. Heite hvor mange gode kjøp det er der ute akkurat nå. Om du ser en båt du har lyst på så sjekk grundig hva andre forlanger for den. Tenk nøye gjennom om båten er kurant i dagens og fremtidens marked. Det er ingen grunn til å betale for mye hvis du virkelig ikke tror på at båtens verdi vil holde seg også mens du selv eier den. Hva selger forlanger eller måtte mene er lite interessant for deg som kjøper. Opptre høflig men bestemt slik at du ikke tråkker selger for mye på tærne når du kommer med ditt prisforslag. Argumenter gjerne med hvorfor du ikke ønsker å gi mer enn du byr. Så får du fort se om fornuften råder. Har selv kjøpt en fin båt nylig for ca 120.000,-. Dette var med relativt ny og svinedyr Volvo Penta, så den store kostnaden på den gamle båten var tatt. Imidlertid er det mye som trengs å oppgraderes på fremover for å tilfredsstille mine krav, så "båtkjøpet" er slett ikke over. Selger har betalt mye mer for den i sin tid, men båttypen er ikke lengre så etterspurt nå som alle skal ha varmtvann og dusj ombord. Det manglet også rulleforseil, som jeg mener en turbåt i dag skal ha. Så er det jo litt komisk at jeg finner samme båttype/årgang annonsert i andre land, med gammel saltvannskjølt motor, for både 25 og 30.000 Euro! Jeg tror disse er helt på jordet og at det jeg har betalt for den er riktig markedspris relativt sett. Så er det jo bare hyggelig at båttypen passer bedre for meg enn den gjør for de fleste andre :) Regel nr 1 som båtkjøper: Prut!! Men vær ellers grei og høflig mot selger! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Når vi først er inne på optimister: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36460976 Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
cosmo Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Det er greit at det er kjøpersmarked, men poenget er ikke hva utropsprisen er, pruting blir det uansett. Så om det å henge ut folk som optimister og diverse andre ting, dere må tenke over at det står faktisk navn og telefonnr i annonsen til vedkommende. Han som hadde tråden om tregt salg på en bayliner ble jo rett og slett hetset på tråden. Merkelig at det skal være greit. Kommentar fra moderator: Det er ikke mulig for moderator å følge med på alt som skrives på forumet. Alle innlegg har derfor en "Rapportér regelbrudd" som kan benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Nå er vel ikke "markedet" noen enhetlig rasjonell størrelse. Mye av salgsjobben gjøres på visningen. Finn.no er bare vinduet inn. Redigert 12.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Han som hadde tråden om tregt salg på en bayliner ble jo rett og slett hetset på tråden. Merkelig at det skal være greit. I den tråden ba vedkommende om tilbakemeldinger både på prisen og på om båten ikke var attraktiv nok. Han fikk mange ærlige tilbakemeldinger blant annet fra meg. Ser ingen problemer med det. At noen som annonserer båten sin til fantasipris blir kallt optimister, selv om selgers navn står i annonsen, er vel heller ikke så veldig stygt eller alvorlig. Det får være grenser for hvor lite vi tåler og hvor mye vi skal "nutte og tutte" med hverandre. Redigert 12.September.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Oteren Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Nå er det mange måter å være "ærlig" på, noen mangler ihvertfall vanlig folkeskikk. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Nå er det mange måter å være "ærlig" på, noen mangler ihvertfall vanlig folkeskikk. Mulig det, kom med noen eksempler! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.