Helge Startet 23.Juni.2004 Del på Facebook Startet 23.Juni.2004 Etter over lengre tid å ha sett noen eksempler på ting til salgs her på baatplassen der selger enten må ha vært litt intetanende og overoptimistisk mht pris eller rett og slett gjort forsøk på å lure noen (sannsynligvis oftest det første?) sitter jeg igjen med følgende spørsmål: Hva bør en gjøre i slike saker? Det kan for eksempel være situasjoner der en selv ikke er i markedet for akkurat den tingen som er annonsert. Skal en la være å blande seg inn (slik jeg har gjort foreløpig) og risikere at andre som ikke for øyeblikket har god nok oversikt over prisnivå etc blir lurt og betaler alt for mye eller skal man si fra - dog på en saklig/høflig måte med presisering av hvorfor prisen er urimelig høy? Hva gjør du? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Du spør hva gjør du? Ikke no. Har solgt og kjøpt her og noen ganger har jeg priset for høyt og noen ganger for lavt. Alt kan diskuteres,og enighet er det blitt. Botrsett fra da jeg prøvde å selge Volvo`n min,fikk beskjed om at 10 000 var for høyt. Den solgte jeg annensteds for 25 000. Markedet rår. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Her er det sakk om tilbud og etterspørsel. Om du er i markedet for en ting, og finner den på båtplassen til en høy pris, kan du jo bare la være å kjøpe. Jeg solgte engang en 29 - 30 fot snekke med prisforlangende kr 90 000,-, Festina Lente, omtalt i Praktisk Båtliv 1/2002. Et par stykker i båthavna nærmest trakaserte meg for prisen var for høy, og hevdet at"den j**la gamle haugen" neppe var verd mere enn kr 20 000,- og at jeg måtte være gal som kunne forlange så mye. Jeg mente båten var værd prisforlangende. Båten ble solgt 14 dager etter for prisforlangende, og den nye eieren syns han hadde gjort et kupp, og var kjempefornøyd når han dro avgårde med båten. Så,..... hva er høy/riktig/lav pris? Prisen på en ting bør være det markedet er villig til å beale, ikke hva en eller annen person, som ikke engang skal ha det det er snakk om, syns er riktig. Moralen er, live and let live. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Moralen er, live and let live.Er en nøktern og ærlig i beskrivelsen av produktet en skal selge, må en da kunne antyde akkurat den prisen en vil? Har solgt litt her og er rimelig god fornøyd. Veldig godt fornøyd med prisen på et objekt, men om kjøperen betalte mye mer enn jeg ville gjort, fikk han et utmerket produkt. Ved kjøp og salg gjelder det selvfølgelig å selge dyrt og kjøpe billig! Lars H. (Som gjerne pruter på en dogeribukse hos Dressmann og en kartplotter hos Malfix! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Baltic Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Helt enig i at det er den enkelte selgeren, og markedet, som bestemmer prisen! Ikke alltid enkelt å vite hva en ting er verdt før man har testet hva markedet er villig til å gi. Hvis prisen ikke er akseptabel regner jeg med at man ikke får solgt. Det er jo kjøperen som må vurdere om produktet er verdt prisen eller ikke. Eksempel på dette kan være boligmarkedet. Boliger selges stadig til nye toppriser og selger tar imot det markedet er villig til å betale. Det er jo slik det hele fungerer, da regulerer det hele seg selv. Men det er jo alltids lov for en interessent å forsøke å diskuttere prisen, komme med et tilbud, det er jo en helt annen sak... Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Blander meg ikke inn i saken, men hvis det er noe jeg er interessert i så legger jeg inn et tilbud jeg synes tingen er verdt. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Ingar Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Man skal vel ikke se bort ifra at kombinasjonen av obligatorisk pris og gratis annonsering gjør vi får endel annonser med et optimistisk prisforlangende.... Synes ikke man bør kommentere offentlig på prisforlangende unntatt i helt klare tilfelle. F.eks. hvis produktet kan kjøpes nytt til samme pris. En vare har også to priser, den man ville forlange dersom man selv skulle selge og det man ønsker å betale som kjøper.... Ellers så synes jeg folk etterhvert er blitt svært så flinke til å følge reglene for annonsering, det er ikke ofte vi må slette annonser uten pris. Skulle jeg ønsket noe måtte det være at man husker å oppgi sted for ting som ikke lett kan sendes i posten. Mye av postingen i Markedet kunne også med fordel taes pr. IM. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 En "dings" er verdt på øret det den med "høyeste bud" er villig til betale for "dingsen". Synes det blir veldig feil hvis noen her på forumet skal blande seg inn i en handel og mene noe om prisene. La "markedet" reguler Noe annet selvfølgelig hvis noen legger ut et salg og gir direkte og åpnebar feilinformasjon om "fakta". Men, hva er "fakta" ? F eks er det slik at ny pris på mange varer kan variere både 20 og 40%. Og de blir jo både "ny pris kr 5.000" og "ny pris kr 8.000" like riktig.... Nei, blir for vanskelig å være sensor for dette. = Ikke blande seg inn i noe du ikke vil kjøpe eller selge. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Mini Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Jeg har annonsert en gang og fikk bare et surt oppstøt som posting og ingen IM. Er du i markedet for å kjøpe, så send en IM gjerne med prisen du ønsker å betale. På denne måten kan man få igang en forhandling, imotsatt fall skaper man bare en holdning som gjør at man ikke får noen venner (uten at det nødvendigvis er et mål). Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 På et bruktmarked vil stort sett selger være noe optimistisk med hensyn til hva han kan få, og kjøper hvor lite han trenger å betale. Derfor annonserer selger med en pris som er litt høy, og kjøper begynner litt lavt med budene. Syns egentlig dette er helt greit, og på de varene jeg har tittet på her, har prisen stort sett ligget i det området jeg tror er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Det er opp til selger å bestemme hvor mye han vil ha for tingene sine. Også får eventuelle kjøpere avgjøre om de er villig til å betale den summen eller prøve å prute. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Synes at en handel er et forhold mellom kjøper og selger. At andre skal "blande" seg i dette er ikke riktig. Jeg tror de fleste som skal kjøpe noe i et marked undersøker og sammenlikner pris/kvalitet på forhånd, slik at man vet hvor prisnivået ligger. Er man interessert i en vare men synes denne er høyt priset får man heller kontakte selger å tilby den prisen man mener er riktig. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Intruder Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Her er det snakk om etterspørsel og pris, alt er til salgs for den rette prisen, men alt som er til salgs har ikke nødvendigvis den rette prisen!!!! den var vel djup ?? :diving Intruder Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Her er det snakk om etterspørsel og pris, alt er til salgs for den rette prisen, men alt som er til salgs har ikke nødvendigvis den rette prisen!!!! den var vel djup ?? :diving Intruder Mange lignende situasjoner blandt annet på www.qxl.no der det er mange som kommenterer prisnivå. Nå er det vel også slik at en prisen på en vare kan være forskjellig fra en landsdel til en annen, men det er også blitt lettere å få levert varen rundt om i norge uansett salgssted. Her på baaplassen er det jo positivt for medlemmene om de får greie på om en vare legges ut for salg med pris over ny pris på rimeligste alternativ. Spørsmålet er hvem skal vi ta mest hensyn til?? de som selger eller kjøper? Vanskelig tema.. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Man skal vel ikke se bort ifra at kombinasjonen av obligatorisk pris og gratis annonsering gjør vi får endel annonser med et optimistisk prisforlangende.... Synes ikke man bør kommentere offentlig på prisforlangende unntatt i helt klare tilfelle. F.eks. hvis produktet kan kjøpes nytt til samme pris. Jøss, mye større respons på spørsmålet enn jeg hadde forventet. Jeg svarer med sitat på Ingars kommentar da denne er inne på hva det var jeg egentlig tenkte på - klinkende klare eksempler på for høy pris. "Synsing" på pris var ikke med i mine tanker. Med synsing mener jeg for eksempel en eldre båt som det kan være store forskjell i meninger om pris på. Der ser jo flertallet her (inkludert meg) ut til å synes en ikke skal blande seg inn. Det jeg nå i det siste imidlertid har blitt i tvil om er tilfeller der noen for eksempel forsøker å selge en brukt (men relativt ny) påhengsmotor til en pris som er atskillige prosent DYRERE enn du samme dag kan gå å kjøpe motoren NY i butikken. Det kan for eksempel være fordi importøren kjører en flere uker lang kampanje med vesentlig lavere pris på akkurat den motoren. Skal da "denne" gruppen av båtentusiaster hjelpe hverandre fra å bli regelrett "lurt" ved å gjøre oppmerksom på at denne motoren for tiden kan kjøpes NY for et par tusen mindre eller skal en ikke Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
heira Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Hei. Alle vil vel ha mest mulig for det de eventuelt måtte selge. Hva som blir forlangt eller hva kjøper vil gi får bli et oppgjør dem imellom. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Helge Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Hei. Alle vil vel ha mest mulig for det de eventuelt måtte selge. Hva som blir forlangt eller hva kjøper vil gi får bli et oppgjør dem imellom. Mvh Heira Ja i de aller fleste tilfeller er jeg enig i det! Men Heira, hva om du kjøpte en svært lite brukt og bare ett år gammel påhengsmotor til noen tusenlapper under normal "veiledende" pris på ny motor. Penger spart vet du . To dager senere når du er innom den lokale merkeforhandleren for å få pris og time på den første nymotorservicen (etter 20 timer) så får du høre at du kunne spart ytterligere et par tusenlapper ved å kjøpe en splitter ny likedan motor av ham pga et kampanjetilbud denne sommeren? På toppen av det hele hadde du da hatt et års lengre garanti Jeg er faktisk ikke så sikker på om ikke noen høflig bør gjøre oppmerksom på nettopp slike situasjoner som også Ingar var inne på. Prissetting i et bruktmarked bør vel nettopp markedet regulere uten innblanding fra "synsere" og bedrevitere, men i sjeldne "ekstremtilfelle" når brukt koster MER eller ev. også like mye som nytt? Jeg ser bare en situasjon der det kan forsvares og det er når etterspørselen på markedet ikke kan dekkes = tomt for nytt fra forhandler. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Jamo Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Ja i de aller fleste tilfeller er jeg enig i det! Men Heira, hva om du kjøpte en svært lite brukt og bare ett år gammel påhengsmotor til noen tusenlapper under normal "veiledende" pris på ny motor. Penger spart vet du . To dager senere når du er innom den lokale merkeforhandleren for å få pris og time på den første nymotorservicen (etter 20 timer) så får du høre at du kunne spart ytterligere et par tusenlapper ved å kjøpe en splitter ny likedan motor av ham pga et kampanjetilbud denne sommeren? På toppen av det hele hadde du da hatt et års lengre garanti Hmm,det ser ut som om det er Yamahaen min som provoserer deg? Leter nå i arkivet mitt for å finne kvitteringen, men mener at jeg betalte ca 8000 for den + 400-500 for ekstra tank. Synes ikke at 7000 er så borti hampen gale når motoren er brukt 1 time eller 2. Viss det er denne motoren du kan kjøpe til flere tusen kroner billigere ny, da er jeg blidt lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 29.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Hmm,det ser ut som om det er Yamahaen min som provoserer deg? Leter nå i arkivet mitt for å finne kvitteringen, men mener at jeg betalte ca 8000 for den + 400-500 for ekstra tank. Synes ikke at 7000 er så borti hampen gale når motoren er brukt 1 time eller 2. Viss det er denne motoren du kan kjøpe til flere tusen kroner billigere ny, da er jeg blidt lurt. Hei Jamo Det var ikke din motor jeg brukte som eksempel. Den jeg tenkte på i mitt eksempel til heira var en god del større og dyrere motor (30 Hk) som en av mine beste kamerater holdt på "å gå i baret" og kjøpe i fjor sommer. Jeg hadde heldigvis sett kampanjeprisen på denne motoren hos forhandler en uke tidligere og advarte ham. Han sparte 2400 kr på det og fikk et års ekstra garanti med på kjøpet. Med hensyn til din motor kjenner jeg ikke nyprisen og kan ikke uttale meg, men et konkurrerende merke selger i år 5 Hk til kampanjepris 6490 nå for tiden..... med ekstern tank inkludert i prisen. "Normalt" (såkallt villedende pris ) koster den motoren nesten 8000 kr. Men i din situasjon er det altså snakk om to forskjellige fabrikat og det er vel ikke direkte sammenlignbart. Men det var nettopp en test av de små 4 og 5 hesterne (Båtmagasinet?) og der kom motoren som er på kampanjesalg til 6490 meget godt ut. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Atco Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Uansett hva jeg kjøper, så bruker jeg alltid nettet flittig, nettop for å finne laveste pris. Kjøper jeg brukt så er det enda viktigere.... Eksempel: Jeg kjøpte akkurat en (pent) brukt Mercury 5 HK, 2002 modell (kun brukt litt i fjor sommer) Dette er akkurat identisk med omtalte "best i test, 5hk Mariner, til 6490.-. Jeg ga 3500.- noe jeg syntes var en grei pris ......Samtidig så var jeg i kontakt med en forhandler som skulle selge en brukt Merc 4Hk/2002 (kampanje ca. 5500.-) Han forlangte 4000.-, og ville ikke fire på den prisen.....da sa jeg selvfølgelig Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Batdilla Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Et konkret tilfelle hvor jeg ville varslet med et innlegg, er hvis gjenstanden som annonseres er brukt og har en utropspris over utsalgspris på tilsvarende ny. Da synes jeg det ikke er annet enn rett og rimelig at alle opplyses om dette. Ellers blander jeg meg ikke i markedskreftene, så sant jeg ikke selv er intr. i gjenstanden... Da er den selvsagt for dyr uansett... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Hei godtfolk. Bestemte meg for å blåse liv i denne gamle tråden, isteden for å starte en ny med samme problematikk. Jeg saumfarter finn.no for tiden for å finne en ny familie båt, og kom nå nylig over en nidelv 320 cruiser HT med AC. Skroget er "lånt" fra huseklepp og bygger på riviera skroget, så dette er nok veldig gode sjøbåter. Men når jeg så prisen begynte det å skurre. Rundt 1.280.000,- for en 2001 modell. Dette er høyere i pris en sist jeg så på aktuelle modeller for 3-4 år siden da de lå vel rundt 1.150.000,- om jeg ikke husker feil. Og det 4 år yngre og ferre timer på tellerene... Uansett, jeg valgte å prøve å finne nypris på disse båtene, nærmeste jeg kom var nypris på båten i 1998, da kostet den utstyrt som eksempelet her med fast aksling og Volvo Penta ca kr 1.150.000,- Fabrikkny, med garantier, reklamasjonsrett og alt... Skjønner jo tilsvarende i dag er dyrere med tanke på prisjusteringer, indexregulering etc. Men likevell, er det ikke da temmelig drøyt å forlange mer en nypris etter 11 år med bruk? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Hei Ser det ligger en 97 mod til 1150 000, en 98 mod til 1200 000 og en 01 mod til 1280 000 Det er vel prisen de ligger på det da, selv om en ikke hvet om den prisener reell før de er solgt ( om en da hadde vist salgs summen). lars s Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Det er vel prisen de ligger på det da, selv om en ikke hvet om den prisener reell før de er solgt ( om en da hadde vist salgs summen). Nei utsalgspris og reel pris er skjeldent den samme, skjønner jo at markedet og etterspørselen bestetemmer, men syntes likevel det gjør det litt uaktuellt for meg, da jeg ikke ville følt jeg hadde gjort en god deal Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Nei det er vanskelig å finne hva som er rett pris, kanskje enda vanskeligere når det ikke mange av den samme båttypen for salg. En skal ikke si det er " pris sammarbeid" men når en skal selge noe på feks finn.no så ser en vell litt på det som allerede ligger forvsalg før en setter sin egen pris. Ser selv mye på finn.no og de båtene jeg servpå ligger også veldig likt ( høyt) i pris. Har problemer med å vite hva som er reell salgs sum. Det eneste jeg erhelt sikker på er at selger vil ha mest mulig og kjøper vil gi minst mulig, det e vell noe en aldri kommer utenom i en handel :) lars s Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.