vidarbre Startet 26.Juli.2009 Del på Facebook Startet 26.Juli.2009 Har tildigere opplevd at det var dårlig kontakt på magnetiseringslederen fra regulator til dynamo, som førte til at dynamoen startet å gi maks lading. Det samme skjedde i forrige uke, men da var det ikke dårlig kontakt, hvis man gir regulatoren et slag ordner det seg, og den var i orden siste dagen av turen. Men hvorfor gir den maks lading uten magnetiseringsledninga? Dynamofeil? Har en følelse av at regulatoren må holde nede ladinga, og at den er halveis ødelagt pga dette. Vurderer å bytte den feilende Ladacen med en PDAR. Andre alternativer? Er i seilbåt. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei. Jeg ser at det ikke gikk videre her. Fikk du løst problemet? Ellers holder verken Ladac, eller en annen regulator, ladespenninger "nede". Dårlig kontakt kan heller ikke være noe problem for -for høyt- lading, så sant det ikke er regulatorens senseledningen som mister kontakt. Hvis du da i tillegg opplever at regulatoren virker så snart man "banker" på den, da er det riktig noe galt. Det er elektronik, som helst også skulle virke uten vibrasjon eller slag (som antakeligvis bare ha gitt kontakt igjen et stedt i regulatoren din.). Så, hva har du gjort med denne saken? Jørg red. her: Det hadde vært fint med nøyaktig betegnelse av type dynamoen som er montert på motoren. (typeskilt) På tross av at det flest sitter Hitachi på Yanmar er det med det heller ikke klart hvilken type det er. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei, takk for svar fra rett mann Skal gjøre mer undersøkelser, og skrive opp dynamotype. Det mest underlige synes jeg at den lader maks når man kobler fra magnetiseringen. Mulig at hele montasjen av Ladacen er gjort feil, ev at det er en feil med dynamoen. Har vært koblet slik siden min far kjøpte båten for 4 år siden. (PDAR-erstatter denne ladac, eller er den kun et tillegg? Ser noe beskrevet runt dette på nettsiden din) Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ja, hvem vet men det finner man ut. Sjekk først du hva som finnes på båten din og ta kontakt igjen. Jørg ps: PDAR kan erstatte hvilken som helst Ladac, Ladacen bør i hvert fall frakobles. Og PDAR kan jobbe parellell med originalregulatoren, eller også helt alene. Dette kan velges fritt. ...slutt for i dag, jeg tar kvelden. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.