Jump to content

Finnmaster 61mc eller tg6300- hvilken skal jeg vælge


TG-cruiser

Recommended Posts

Hej.

Er der nogen som har erfaring med en af ovennævnte både, eller kender til dem generelt?

Jeg tror jeg har solgt min kære Saga 7000, venter blot på at køber får fat i pengene, og har derfor kig en af de 2 nævnte både. :smiley:

En Finnmaster 6100 årg 98 med 70 Hk suzuki 4T til 145.000 Dkk og en TG 6300 årg 2002 med 90 HK Mercury 4 T til 178.000 Dkk. Begge med trailer, og begge i yderst god stand, og prisen er indefor min økonomi.

 

Er en TG 6300 30 cm længere end en Finnmaster 6100? Eller er det bare badeplatform? Og hvilken forskel gør det mon?

Finnmaster har dybt agterdæk som er sikkert og stå og fiske fra, TG har hævet agterdæk og dermed mere stuveplads inde i kabinen.

Båden skal bruges til fisketure i Grønlandske fjorde, dagsture med 2 voksne og 2 små børn, som maks antal passager. En umiddelbar fordel ved TG-en er at børnene kan lægge agter og sove med fødderne ind under agterdækket, så ligger de jo godt og trygt. De falder næsten altid i søvn når de er med til søs. Finnmaster har tilgengæld en køje foran, men og ligge der når man sejler, tror jeg ikke er rart når der er lidt bølger.

Et plus ved Finnmaster, en virkelig smart detalje syntes jeg, er at de har lavet plads og beslag til montering af en lille hjælpemotor, i motorbrønden. Så slipper man for og skrue et af de der grimme beslag på til resevemotor. Noget jeg ikke vil undvære heroppe, for heroppe er man tit så langt væk, at man ikke kan få hjælp i tilfælde af motorstop.

 

Se evt annoncer:

TG6300 www.htbsunds.dk/brugtebaadeogmotorer/brugtemotorbaadetilpaahaengsmotorer/tg-6300sportscruiser.html

 

Og Finnmaster 6100 mc: www.boatsandyachts.dk/default2.asp?lan=dan

 

Håber og få lidt erfaring tips, gerne nogle kritiske synspunkter, fremfor god omtale, for der er masser af positive ting og læse på nettet om begge både.

Link to post

Synes 70hk høres lite ut på en 6100.... Har selv en Yamaha F115 på en Yamarin 5940, og med litt last i båten og dårlig vær, så ville jeg ikke hatt noe særlig mindre.

 

Akterdekket på Finnmaster er ganske trangt, vil tro det må være bedre å fiske fra fordekket både på den og TG'en..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, du har ret i at 70 Hk er nok for lidt til en 6100mc. Heroppe har jeg set flere af den slags både, og de er enten med 115 eller 150 Hk Yamaha. Påregner at motoren kan blive skiftet til en større næste sæson, såfremt at båden viser sig som det rigtige valg.

Jeg vil mene der er plads til 2 mand kan stå i agterdækket på en 6100 og fiske med stang, og det åbne fordæk gør det muligt og fiske med ørredgarn fra båden. I TG`en er det helt klart fordækket som kan bruges til fiskeri.

En TG 6300 er godkendt til max 90 HK. Har dog set en TG 6300 sejle i sydgrønland med 150 Hk på hækken, i Grønland er der ingen effekt afgift, priserne på store påh motorer er ikke så høje som i Dk eller Norge, og brændstof koster idag 4,2 kr pr liter benz :smiley:

Link to post

:smiley: Ny brugt båd er købt :smiley:

Efter nogle overvejelser fandt jeg en TG 7200 Kingcruiser til salg på nettet, og den faldt jeg for med det samme og sendte sælger et bud, salgsprisen i annonsen var for dyr til mit budget.

Efter 10 minutter ringede telefonen, og sælger sagde OK og jeg er nu på vej til og blive den glade ejer af en TG.

Motoren er 90 Hk Mariner, timeuret viser 290 timer, så den burde kunne gøre det et par sæsoner indtil jeg har sparet penge sammen til og give båden en større motor.

Drømmer om 140 Hk Suki, eller 150 Yamaha til båden, men resten af denne sæson må jeg klare mig med 90 hk.

Båden skal fragtes fra Ishøj i Dk til Nuuk i Grønland, hvilket koster penge også.

Tror jeg bliver den første i Nuuk med en TG båd, har ikke set andre i havnen.

Link to post
  • 1 år senere...

Hej igen.

En lille opdatering på bådvalget. Er glad for at det blev en TG kingcruiser, har brug for pladsen i kabinen og ville ikke kunne klare det med mindre. Båden sejler udmærket med 90 hk, marchfart på ca 18 knob ved 4300 O/min, top fart er 25,6 knob med 5600 O/min på motoren. Dog kan den ikke klare tungt læs, og benzin forbruget stiger en del med 4 mand ombord, eller når jeg skal på rensdyrjagt kunne en større motor også være ønskelig.

Wallas petroleumsfyr er skønt, gør de lange ture til en fornøjelse og er ikke til og undvære i kainen, så snart den ikke kører og det er koldt bliver ruderne duggede med det samme.

Overvejer motorskifte til vinter, men kun hvis der penge nok på kontoen, ellers klarer jeg mig med marinaen en sæson mere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...