Jump to content

Brun missfarging mellom beslag og gelcoat


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg kan prøve og ta ett bilde av dette senere, men håper noen her kan berolige meg litt...

 

Saken er at jeg får en brun missfarging under hengsler og slikt på båten. Selve missfargingen er på gelcoaten og er lett og fjerne med en fuktig fille, men er dette antegning til rust på hengsler, eller er det normalt?

 

Hengslene har ikke rustet så vidt jeg kan se, men missfargingen er altså på selve gelcoaten rett rundt kanten på hengslene....

 

Noen som opplever det samme?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det er mest sannsynlig rust, ikke farlig for stålet men skjemmende. Det beste du kan gjøre (tror jeg) er å demontere henslene og polere alle krinkelkroker på disse. Kvaliteten på hengslen kan vere under pari også.

Men av egen erfaring er det små sår i stålet som får rusten frem. Det være seg etter kutting eller boring i dette. Blir ikke overflaten helt ren for riper

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ok... da ble jeg LITT beroliget....

 

Er jo enkelt og fjerne missfargingen dog...

Gravrust i hengsler og beslag på en splitter ny båt er jo ikke noe man ønsker...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

For en stor del blir beslag til båter laget i AISI 304, et vanlig rustfritt stål. Men selv om beslagene hadde vært i ASI 316, ville du kunne oppleve det samme fenomenet. 'Mekanikken' er slik at grunnen til at disse stålene ikke ruster, er at de har et oksidskikt som er diffusjonstett. Skiktet er meget tynt, fra 10 atomplan og oppover. For å kunne opprettholde dette skiktet, trenges det oksygen. Der beslaget er skruddfast i båten, er oksygentilgangen ikke stor nok, og oksidskiktet forviterer. Skal man komme forholdet til livs, må man enten tilføre mer oksygen (innmari vanskelig), eller sørge for at det ikke kommer vann til. Eller så får man akseptere naturlovene, og tørke vekk rustrenningen. Mulig at spray som CRC 666 eller tilsvarende kan hjelpe til med å holde vannet vekk fra overflaten. Vi snakker her om hva som foregår nede i mikrokosmos.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...