Jump to content

LCD TV - 7 tommer altfor lite?


bjoris

Recommended Posts

Ser Elkjøp leverer en 15 tommer til 3500,-, men så kom jeg over denne på nettet til 1900,-. Det passer budsjettet betydelig bedre.

 

Erfaringer med denne typen? Hva med størrelsen, blir det altfor lite. Som dere ser av linken er det WideScreen! :smiley:. Det er vel kanskje en ulempe når TVen er så liten. Noen som vet om butikker i Oslo-området som har utstilt tilsvarende, kunne vært greit å sett tilsvarende bilde før jeg evt kjøper.

 

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=12...um=1&Catg=14648

 

Når det gjelder TVen til Elkjøp, hvor mye strøm trekker den?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser Elkjøp leverer en 15 tommer til 3500,-, men så kom jeg over denne på nettet til 1900,-. Det passer budsjettet betydelig bedre.

 

Erfaringer med denne typen? Hva med størrelsen, blir det altfor lite. Som dere ser av linken er det WideScreen! :sad:. Det er vel kanskje en ulempe når TVen er så liten. Noen som vet om butikker i Oslo-området som har utstilt tilsvarende, kunne vært greit å sett tilsvarende bilde før jeg evt kjøper.

 

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=12...um=1&Catg=14648

 

Når det gjelder TVen til Elkjøp, hvor mye strøm trekker den?

Har selv en "gammeldags" 10 tommer ombord, skjermstørrelsen fungerer rimelig bra - vi er som regel to som ser på.

 

Vurderer å kjøpe en LCD TV på ca 13", men venter sannsynligvis til neste år.

 

En 13" LCD bruker rundt en 20 - 30 watt. Men det er jo forskjellige kvaliteter mht "bildet", kontrast mm. Så er det spørsmål om tekst-TV og andre finesser.

 

SHARP og Philips har 13 tommere som ser interessante ut på papiret, jeg har aldri sett de.

 

Philips:

http://www.eisystems.be/p624.html

http://www.azone.ch/load-index.html?http:/...ne.ch/k_453.htm

http://www.azone.ch/pdf/philips-13pf7835.pdf

http://www.lcd-tv-search.co.uk/Product/all...13PF7835/mcomet

 

Sharp har en 13" som Hjertmans selger: http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=768 Bruker ca. 28W, går både på 12V/240V.

http://www.audiosound.com/shlc13aqlcdt1.html

http://www.plasmacity.com/LCD_DISPLAYS/SHARP/13E1U.htm

http://www.buy-home-theater.net/Sharp-lcd-tv.htm

 

Etterspørselen etter LCD-skjermer i våres har vært større enn hva man kan produsere. Derfor har faktisk prisene ikke falt noe. Derimot forventes markert prisfall i 2005. Dette er noe jeg har lest flere steder på nettet.

 

Det kommer mye snadder i små LCD-TV'er etterhvert. Men foreløpig synes jeg utvalget, og dermed konkurransen under 15", er noe laber. Men jeg tror jo at etterhvert som folk blir interessert i å ha slikt utstyr i båt, på hytta, og i Campingvogner, så vil dette segmentet ta av.

 

En liten tass på 13" er jo lett å flytte på. Og tro det eller ei, - det er også "kabelløse" små LCD-TV'er i salg. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Takk for grundig tilbakemelding PanPan. Jeg har vel kommet til at 7 tommer blir for lite. Tror nok vi går for en S/V til 200 kr. nå (5.5 tommer) så satser vi på at prisene og utvalget er blitt bedre til neste år....

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk for grundig tilbakemelding PanPan. Jeg har vel kommet til at 7 tommer blir for lite. Tror nok vi går for en S/V til 200 kr. nå (5.5 tommer) så satser vi på at prisene og utvalget er blitt bedre til neste år....

 

Har selv s/v til ca. 300,- den er i bruk hvis jeg skulle kjede meg på vannet men det har vel ikke hendt ennå at jeg har gjort, eller hvis det skulle være ekstraordinære nyheter men det er også sjeldent. Hører mest på radio, tv hører egentlig til hjemme i stua. Vel nå har vi ingen unger hjemme lenger eller som er med på vannet så det klart at med små unger en regnværsdag uten flere tørre klær er det jo greit :smash:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en phillips 17" lcd her for 6200, og er megafornøyd med den i båten.. trekker 40 watt, og gir kjempeklare bilder.. anbefales

Hvor kjøpte du 17" Philips LCD for kr.6.200,-?  Kan du bruke den både på 220V og 12V? Hvis du også kan bruke den på 12V,- hvordan kobler du den til? Jeg har 12V sig.plugg og vanlig 220V stikk., men finner ingen LCD TV som har tilkobling for 12V m/sig.plugg.    :cool:

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du 17" Philips LCD for kr.6.200,-?  Kan du bruke den både på 220V og 12V? Hvis du også kan bruke den på 12V,- hvordan kobler du den til? Jeg har 12V sig.plugg og vanlig 220V stikk., men finner ingen LCD TV som har tilkobling for 12V m/sig.plugg.    :cool:

De hadde dagstilbud på den hos elanor i 1 etg på kpmg bygget på majostua for 3 uker siden. De går på 12 volt, og det følger med en trafo fra 220-12 volt. sigaretttenner uttak må du montere på selv, men det er jo ikkeno problem da... Jeg har den kun på 12 volt, for om jeg ligger til kai med 220, så lader jeg jo batteriene samtidig alikevel.. og laderen min gir fremdeles 12 amp, mens allt står på..om noen skulle argumentere med det.. kjøpte også en veggbrakett, slik at den henger trygt og godt på veggen. den kostet ca 800 mener jeg å huske, men den måtte jeg til phillips på ryen for å skaffe til veie..

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

De hadde dagstilbud på den hos elanor i 1 etg på kpmg bygget på majostua for 3 uker siden. De går på 12 volt, og det følger med en trafo fra 220-12 volt. sigaretttenner uttak må du montere på selv, men det er jo ikkeno problem da... Jeg har den kun på 12 volt, for om jeg ligger til kai med 220, så lader jeg jo batteriene samtidig alikevel.. og laderen min gir fremdeles 12 amp, mens allt står på..om noen skulle argumentere med det.. kjøpte også en veggbrakett, slik at den henger trygt og godt på veggen. den kostet ca 800 mener jeg å huske, men den måtte jeg til phillips på ryen for å skaffe til veie..

Mvh

Henboe

 

Har vært å snakket om dette TV app. på Elkjøp. de sier at hvis jeg selv vil montere sig.plugg bør jeg også sette på en spenningsregulator og sikring på ledningen fordi at TV'en er følsom for spenningsvariasjoner. Har du gjort det? De sa også at Philips advarte mot å bruke denne TV i båt nettopp av denne årsak (følsomheten). Bruker du trafoen fra 220V til 12V til noe når du kun går på 12V? Hadde elanor sig.pluggen du brukte? Jeg har imidlertid hørt om flere andre som har gjort det samme som deg uten problemer så langt, men jeg har ikke snakket med dem selv... På Elkjøp har dem fine veggfester til denne TV'en, både med en arm og med to armer. Om disse er original Philips vet jeg ikke, vet du om det er samme du har?

 

Når det gjelder strømforbruk,- hvor lenge kan man se på TV med forbruk på 40W med et fulladet batteri på 115 Ah? Har glemt skolefysikken på hvordan man regnet ut dette...

 

Takk for tilbakemelding da jeg vurderer sterkt å gjøre det samme selv    :cool:

Link to post
Share on other sites

Har vært å snakket om dette TV app. på Elkjøp. de sier at hvis jeg selv vil montere sig.plugg bør jeg også sette på en spenningsregulator og sikring på ledningen fordi at TV'en er følsom for spenningsvariasjoner. Har du gjort det? De sa også at Philips advarte mot å bruke denne TV i båt nettopp av denne årsak (følsomheten). Bruker du trafoen fra 220V til 12V til noe når du kun går på 12V? Hadde elanor sig.pluggen du brukte? Jeg har imidlertid hørt om flere andre som har gjort det samme som deg uten problemer så langt, men jeg har ikke snakket med dem selv... På Elkjøp har dem fine veggfester til denne TV'en, både med en arm og med to armer. Om disse er original Philips vet jeg ikke, vet du om det er samme du har?

 

Når det gjelder strømforbruk,- hvor lenge kan man se på TV med forbruk på 40W med et fulladet batteri på 115 Ah? Har glemt skolefysikken på hvordan man regnet ut dette...

 

Takk for tilbakemelding da jeg vurderer sterkt å gjøre det samme selv    :wink:

 

Det sitter en spenningsregulator på tv`n orginalt... ble jeg informert om.... den trekker jo 3,3333 amp pr/time, så da vil jeg tippe at du kan se på tv i ca 30 timer.. det må vel holde for en kveld.. er jo ikke på sjøen for å se på dårlig lørdagsunderholding om det skulle være praktfullt vær ute.. men under disse EM tider.. måtte iallefall jeg ha en nødløsning... jeg vurderte også billigere tv`r, men kjenner meg selv såpass godt, at om jeg kjøpte en f.eks 7" s/v.. ville jeg ha kastet den på sjøen etter en stund.. haha

Link to post
Share on other sites

Det sitter en spenningsregulator på tv`n orginalt... ble jeg informert om.... den trekker jo 3,3333 amp pr/time, så da vil jeg tippe at du kan se på tv i ca 30 timer.. det må vel holde for en kveld.. er jo ikke på sjøen for å se på dårlig lørdagsunderholding om det skulle være praktfullt vær ute.. men under disse EM tider.. måtte iallefall jeg ha en nødløsning... jeg vurderte også billigere tv`r, men kjenner meg selv såpass godt, at om jeg kjøpte en f.eks 7" s/v.. ville jeg ha kastet den på sjøen etter en stund.. haha

 

Men hvor klippet du ledningen for å sette på sig.pluggen? Rett før spenningsomformeren?

 

Hva gjør du hvis du da skulle ønske å koble TV'en til 220V?

 

Hadde elanor denne pluggen?

 

Hvor lenge har du fått prøvd dette nå?

 

Det sies av enkelte at disse TV'ene er ekstra følsomme for antenne-signaler og at det derfor lett blir uklart bilde, har du denne erfaringen?    :wink:

Link to post
Share on other sites

Men hvor klippet du ledningen for å sette på sig.pluggen? Rett før spenningsomformeren?

 

Hva gjør du hvis du da skulle ønske å koble TV'en til 220V?

 

Hadde elanor denne pluggen?

 

Hvor lenge har du fått prøvd dette nå?

 

Det sies av enkelte at disse TV'ene er ekstra følsomme for antenne-signaler og at det derfor lett blir uklart bilde, har du denne erfaringen?    :sailing:

 

Klippet den på midten.

satt på kabelsko, slik at jeg har mulighet til å bruke både 12 volt, og den trafoen som følger med.

har prøvd dette i 3 uker

har bare bra erfaringer.. skal ut til middagsbukta nå

Link to post
Share on other sites

Klippet den på midten.

satt på kabelsko, slik at jeg har mulighet til å bruke både 12 volt, og den trafoen som følger med.

har prøvd dette i 3 uker

har bare bra erfaringer.. skal ut til middagsbukta nå

 

Jeg har kikket på 17" på Elkjøp og den ser flott ut.

 

Hvilken løsning valgte du for antenna?

 

:seeya:Jeg regner med at du ikke sender Admiralen på dekk med armene i været. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på 17" på Elkjøp og den ser flott ut.

 

Hvilken løsning valgte du for antenna?

 

:seeya:Jeg regner med at du ikke sender Admiralen på dekk med armene i været. :confused:

Kjøpte en glomex antenne, som sitter på targa`n. Trakk en coax til forsterkeren, som jeg la skult i himling, og rett inn på tv`n. bruker også denne til fm-antenne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...