Jump to content

Seile til København, newbies, trenger hjelp!


uberleif

Recommended Posts

Hei,

 

Vil først og fremst takke for et bra forum. Har luska rundt her en stund, men dette blir første post..

 

Meg og en kompis har nå bestemt oss for å seile til København i neste uke. Vi har begge lite med seilerfaring, og skal seile en seilbåt av typen Leisure 22. Jeg har tidligere i sommer vært på 5-dagers kurs der jeg fikk lært mye, så vi satser på at turen er gjennomførbar :P

 

Jeg har stussa endel på åssen rute vi skal ta. Meninga er å komme oss ned til København så fort som mulig, så vi planlegger å være i bevegelse fra soloppgang, og være på farten hele dagen om nødvendig, og så lenge været er brukbart. Vi skal dra ut fra Stathelle på mandag eller tirsdag, og håper å være i Køben innen helga. Foreløpig grovt planlagt rute er ut fra Eidangerfjorden, og seile rett mot Väderøyene med første overnatting der. Så videre til skagen neste dag, og overnatting der. Så er jeg litt mer usikker. Noen tips til god rute videre nedover? Som sagt vil vi seile kortest mulig vei, og håper ikke å bruke mer enn 4-5 dager. Er det realistisk for to temmelig uerfarne seilere? Hvor er det er bra å overnatte, seile osv?

 

Videre er jeg noe usikker på hva av nødutstyr/annet viktig utstyr som bør prioriteres. Vi er på et relativt lite budsjett, og har ikke råd til mer enn det mest nødvendige. En foreløpige liste er som følger:

 

- GPS

- Håndholdt VHF

- En god vest hver

- Sikkerhetsline ombord

- Drivanker

- Et par nødraketter

 

Noe annet som er et must å ha og som ikke koster allverdens? :)

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet

Har dere en gummijolle dere kan hoppe over i om båten tar fyr så er det greit , utover det så trenger dere vel strengt tatt ikke noe mer på en slik innaskjærsseilas.

Jeg har ikke seilt skagen-Køben men det er vel enkelt og greit korteste vei som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Gummijolle hadde vært kjekt men det tror jeg ikke vi får ordna.

 

Når det gjelder kart, så er planen å bruke kun papirkart. Jeg har det meste av området allerede, og resten er bestilt. GPS`en vi skal bruke er bare en enkel type, som viser posisjon og kurs.

 

Radarreflektor og luft horn hadde kanskje vært lurt ja. Må en radarreflektor monteres i toppen av masten, eller holder det med for eks, et par meter oppe?

Link to post
Share on other sites

Radarreflektor: Pakk aluminiumsfolie i en ball (eller rundt en ball) og tape det sammen og pakk det i en sekk eller lignende og heng det der det passer / så høgt du når på masta. Trengs ikke i toppen av masta, du vil bare synes på radaren litt kortere distanse.

Billigere kan det knapt gjøres.

 

andreas

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt vil vi seile kortest mulig vei, og håper ikke å bruke mer enn 4-5 dager. Er det realistisk for to temmelig uerfarne seilere?

 

 

Rent umiddelbart ville jeg sagt at dere kanskje har satt av litt for lite tid. Litt avhengig av hvilken rute dere velger så vil turen være på mellom 250 og 300 nautisk mil. (225 n.mil i luftlinje.) Du nevner at dere vil seile dagseilas, og da må dere klare mellom 50 og 60 nautisk pr. dag hvis dere bruker 5 døgn - 60 til 75 hvis dere bruker 4 døgn. Da har dere lite rom for uforutsette (men sannsynlige) ting som kontrari vind og uvær. Blir ikke allverdens fart med den Leisure'n vet du. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet

Har dere en gummijolle dere kan hoppe over i om båten tar fyr så er det greit , utover det så trenger dere vel strengt tatt ikke noe mer på en slik innaskjærsseilas.

Jeg har ikke seilt skagen-Køben men det er vel enkelt og greit korteste vei som gjelder.

 

Dette var en vel cocky tilnærmelse....Jeg er tilbørig til å være enig (tviler på om roaldbj er det), men i tillegg til at jeg anser jolle/flåte som viktig dersom dere ikke har annet en håndholt VHF for kommunikasjon (kort rekkevidde) bør der også forsikre dere om at værmeldingen er OK før dere legger ut

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere en gummijolle dere kan hoppe over i om båten tar fyr så er det greit , utover det så trenger dere vel strengt tatt ikke noe mer på en slik innaskjærsseilas.

Det er nok ikke innaskjærseilas i det hele tatt slik det ble beskrevet ... Værøane ligger ute i havet, og om ruta videre skulle droppe Skagen og gå langs svenskekysten (om det blir valget) er det ikke skjærgård sønnafor Göteborgs søndre skjærgård.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke det er bedre å gå litt sydvestover langs norskekysten først og gå til Skagen. Det er et langt strekk til Väderöene, og det il nok medføre nettseilas en del av veien. Går dere til Väderöene så vet jeg ikke om det er noe poeng å seile via Skagen. da ville jeg nok fulgt svenskekysten nedover.

 

Det er alt for lett å beregne for lange dagsetapper. Seiling tar den tiden vær og vind gir dere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt strekket og det er ikke snakk om innaskjærsseilas, dvs båten bør være seriøst utrustet for havseilas.

Med så begrenset erfaring og liten båt synes jeg vel turen er rimelig utfordrende, men lykke til i alle fall.

Vi hadde en veldig fin tur for noen år siden, fulgte svenskekysten nedover krysset Øresund og koste oss i i mange dager i Køben. God tur.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Videre er jeg noe usikker på hva av nødutstyr/annet viktig utstyr som bør prioriteres. Vi er på et relativt lite budsjett, og har ikke råd til mer enn det mest nødvendige. En foreløpige liste er som følger:

 

- GPS

- Håndholdt VHF

- En god vest hver

- Sikkerhetsline ombord

- Drivanker

- Et par nødraketter

 

Noe annet som er et must å ha og som ikke koster allverdens? :)

Jeg ville plusset på med et godt, gammeldags kompass. Billig er det også.

Link to post
Share on other sites

Regner med at både værmelding , kompass og kart er selvsagt , kanskje jeg formulerte meg litt feil da jeg sa innaskjærs , skulle heller sagt kystnære farvann , det er jo ikke akkurat noen store hav med lite båttrafikk som skal krysses , skjer det noe i disse områdene så når man omverdenen med en håndholdt VHF og også mobiltelefon på størstedelen av turen , skal vel godt gjøres å ikke se 2 eller fler båter til enhver tid på de mest grisgrendte stedene på denne turen.

For all del , det er farlig å sitte på et internettforum og foreslå å ikke ta med redningsflåte,epirb og ellers full pakke den dagen det går galt , da sitter jeg sikkert og angrer men vær nå realistisk , her skal det seiles i de typiske feriefarvannene i slutten av juli , med grei værmelding , VHF,Jolle og det vanlige selvsagte utstyret så skal man være rimelig greit utrustet.

 

For 20år siden da folk seilte disse farvannene med mindre enn det ustyret ,var det flere som ble borte på havet da enn det er i dag ? En Leisure 22 er det folk som seiler over verdenshavene med og er den i god stand og mannskapet ikke gaper over mer enn de kan takle så vil jeg bare ønske god tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i konklusjonen, men hvem det gikk skjeis med vet vi lite om for det er ikke godt nytt og derfor ikke godt stoff hverken for presse, båtblad eller andre. Vi hører bare om de få som seilte jorden rundt i 22 fotere og kommer fra det med livet (vet ingen ting om helsa) i behold. I mange havner/marinaer rundt om ligger det nedgrodde båter og knuste drømmer til de som det gikk galt med underveis, ingen skriver om dem. Derfor er det ikke riktig å hevde at en Leisure 22 er noe båt for verdenshavene. Med med fornuftig planlegging, bra værprognoser, og noe erfaring, kan en seile rimelig trygt i kystnære farvann med en slik båt, det er jeg også enig i.

Link to post
Share on other sites

Radarreflektor: Pakk aluminiumsfolie i en ball (eller rundt en ball) og tape det sammen og pakk det i en sekk eller lignende og heng det der det passer / så høgt du når på masta. Trengs ikke i toppen av masta, du vil bare synes på radaren litt kortere distanse.

Billigere kan det knapt gjøres.

 

andreas

 

En mye bedre, men litt mer arbeidskrevende, hjemmelaget radarreflektor får du ved å gjøre følgende:

 

Klipp opp alufolie i lengder fra 1,5 cm opp til ca 8 cm. Bredden skal helst ikke være mer enn 10% av lengden på bitene. Stapp så mye av disse småbitene som du klarer å få plass til ned i en passende plastbeholder, eller 1 1/2 liters brusflaske for den del, og heis opp i masten. Du burde nå ha en radarreflektor som er minst like god, og sannsynligvis mye, mye bedre, enn de du kan kjøpe over disk.

 

PS: Dette er ikke min idé. Kredden går til Paladin på Wooden Boat Forum, en gammel luring som tilsynelatende har vært borti mye rart...

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jeg ville gått til skagen etter Väderö, det er helt greit å seile langs kysten nedover og det blir en rettere linje..

 

Okai, vi vurderer også dette. Kan jo avhenge litt av været også. Men vil det ikke bli noe lenger å seile ned langs hele svenskekysten?

 

Rent umiddelbart ville jeg sagt at dere kanskje har satt av litt for lite tid. Litt avhengig av hvilken rute dere velger så vil turen være på mellom 250 og 300 nautisk mil. (225 n.mil i luftlinje.) Du nevner at dere vil seile dagseilas, og da må dere klare mellom 50 og 60 nautisk pr. dag hvis dere bruker 5 døgn - 60 til 75 hvis dere bruker 4 døgn. Da har dere lite rom for uforutsette (men sannsynlige) ting som kontrari vind og uvær. Blir ikke allverdens fart med den Leisure'n vet du. :smiley:

 

Hehe, Leisuren er ikke no fartmonster nei :P Så dette er noe jeg også har tenkt på. Vi har begrenset med tid til hele turen, så derfor vi håper å klare det på 4-5 dager. Men går det ikke så går det ikke, da får vi ta ferien i en eller annen svensk havneby ellerno. Noen tips? :D

 

 

Lurer på om ikke det er bedre å gå litt sydvestover langs norskekysten først og gå til Skagen. Det er et langt strekk til Väderöene, og det il nok medføre nettseilas en del av veien. Går dere til Väderöene så vet jeg ikke om det er noe poeng å seile via Skagen. da ville jeg nok fulgt svenskekysten nedover.

 

Det er alt for lett å beregne for lange dagsetapper. Seiling tar den tiden vær og vind gir dere.

 

Grunnen til at jeg valgte bort dette er at da vil det bli et en stor etappe der det er temmelig åpent hav. Ved å seile via Väderøyene så er vi fortsatt noe mer nære kysten, og siden vi har begrenset med sikkerhetsutstyr etc, så virker dette tryggest. Men kanskje vi skal satse på å seile nedover svenskekysten hele veien da, som også pete foreslår.

 

Regner med at både værmelding , kompass og kart er selvsagt

Kart og kompass er i boks.

 

Dette er foreløpig rute:

rute.jpg

Vi får se hva vi gjør, men skagen er fristende. Når vi kommer ned til kattegat, er det for eks mulig med overnatting på Anholt? Er det havn/brygger å legge til her?

 

En annen ting jeg lurer på er dette med håndholdt VHF. Dersom vi velger å seile ruten over, er det mulig å anslå at vi vil ha dekning store deler av veien med en VHF av denne typen?

 

Og enda en ting, gode kilder for værmelding? Vi har jo VHF`en og jeg vet at Tjøme radio sender ut værmeldinger hver tredje time. Men vi har jo ikke internett ombord, og har ikke muligheten til å sjekke andre kilder bortsett fra å kanskje ringe hjem å få noen til å sjekke. Hvordan løser folk dette? Vi har ikke råd til værfax eller slike ting. Finnes det og FM radio kanaler med værmeldinger?

 

Jeg vet jeg maser litt nå, og blei litt rotete det her, men er mye som surrer rundt i knollen nå, og tiden begynner å bli knapp :P

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva vi gjør, men skagen er fristende. Når vi kommer ned til kattegat, er det for eks mulig med overnatting på Anholt? Er det havn/brygger å legge til her?

Der er det gjestehavn med godt servicebygg. Det er nok alltid mulig å finne plass.

 

En annen ting jeg lurer på er dette med håndholdt VHF. Dersom vi velger å seile ruten over, er det mulig å anslå at vi vil ha dekning store deler av veien med en VHF av denne typen?

den linken virka ikke... men har du bærbar VHF med BNC- eller VHF-kopling, kan du henge en antenne opp i vantsprederen.

 

Og enda en ting, gode kilder for værmelding? Vi har jo VHF`en og jeg vet at Tjøme radio sender ut værmeldinger hver tredje time.

Stockholmradio sender vindprognoser for hele svenskekysten kl 0900 og 1700. Du vil høre dem rundt Værøane, men med din VHF lavt nede blir det antakelig lite å høre derfra på Læsø og Anholt. Får du til en antenne i vantsprederen hjelper det.

 

Finnes det og FM radio kanaler med værmeldinger?

NRK har værsending hele tida på et par kringkastingsfrekvenser på det vanlige FM-båndet, men de hører du jo ikke og de er irrelevante for det meste av din rute.

SR kanal 1 har omfattende værmelding kl 2150. Det er sikkert noe også på danmarks radio; har ikke merket meg tidene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ville sånn umiddelbart sagt at man burde holde god avstand til fastland når det er snakk om Danmark, men etter å ha sett ruten på kartet så virker det jo greit nok.

 

Og mens vi først snakker om alt utstyret man MÅ ha på sånne lange seilas, husker jeg pratet med en gammel finne i Skagen en gang, han fortalte da om sin første seiltur til Oslo.

Det var i 1954 med en 24 fots treseiler, han hadde ikke annet enn et vanlig bilkart å navigere etter, og dette gikk for sikkerhets skyld ikke lenger opp enn til Uddevalla...

Men han kom seg både frem og tilbake med livet i behold.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar JanP, vi får prøve med en ekstra antenne

 

Ville sånn umiddelbart sagt at man burde holde god avstand til fastland når det er snakk om Danmark, men etter å ha sett ruten på kartet så virker det jo greit nok.

 

Og mens vi først snakker om alt utstyret man MÅ ha på sånne lange seilas, husker jeg pratet med en gammel finne i Skagen en gang, han fortalte da om sin første seiltur til Oslo.

Det var i 1954 med en 24 fots treseiler, han hadde ikke annet enn et vanlig bilkart å navigere etter, og dette gikk for sikkerhets skyld ikke lenger opp enn til Uddevalla...

Men han kom seg både frem og tilbake med livet i behold.

 

 

Får ro i sjela av å høre sånt :>

 

 

Det hjelper seg med planleggingen nå, så da ere bare å glede seg! En snau uke til vi kan dra:D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...