Jump to content

Aksling: Har jeg Sleipner eller Bosvik?

DelCasa

Recommended Posts

Jeg trenger bistand til å kjenne igjen om jeg har Sleipner eller Bosvik aksling på båten min.

Er det noen spesielle kjennetegn på akslingen man kan se etter?

Båten har montert Yanmar 4JH2-DTE med KM4A-gir.

Leste noe om at man kunne kjenne det igjen på montasjen utenfor skroget ved propellfestet - isåfall, hva er kjennetegnene?

(Jeg finner ingen opplysninger på akslingen, hverken innen- eller utenbords. Forrige eier hadde ett sollid forhold til lakk og mye annet rart...)

Takker for all hjelp! :smiley:

Akselen er det vel ikke så lett å "se" forskjell på selv om jeg mener de bruker forskjellig materiale i akselen. Usikker på hva Bosvik benytter, men på Sleipner sin vil du merke at en magnet vil tiltrekkes litt, mener jeg å huske. Den er ikke i 100% syrefast materiale. De benytter noe annet som er sterkere.

Hvis du ser på pakkboksen med fettkopp så kan du jo se om det er Sleipner eller Bosvik. Sleipner sin met fettkopp har talgpakning og er delt i fremkant mot motor der man kan stramme talgpakningen. Det finnes da ogs en liten bolt (sekskanthode) som låser denne strammingen.

Bosvik med fettkopp er ikke delt og har ikke denne låsebolten. Bosvik bruket simringer i sin med fettkopp. Du vil da se en segering/låsering i enden mot motor hvis det ikke r for trangt å komme til.

Hvorfor må du vite hvem som har produsert akselen?

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg vil tro de forskjellige leverandørene glir over i hverandre. Utvendige lagere fra Sleipner er Cutless-lagere i gummi. Noe sikkert alle andre også leverer. Når det gjelder akselmateriale, kan du ofte få det du kjøper og betaler for.

Akslinger som virker på magneten, kan være i martensittisk- eller ferrittisk rustfritt stål. Disse stålene har gjerne bedre korrosjonsegenskaper enn det vi til vanlig kaller 'rustfritt syrefast'. Dessuten er de langt sterkere. Uten at dette forteller noe som helst om hvem som har levert sakene.

Hvorfor må du vite hvem som har produsert akselen?
Jeg skal ha tak i ny propellmutter (med sink), og da må jeg vite hvem som har levert akslingen.

Eneste jeg har klart å oppdrive så langt, er at akslingen er 35mm.

Det er pakkboks, men ingen mutter. Mistenker at dette er en blanding av Bosvik og Sleipner. Klemflensen er ihvertfall fra Sleipner, men resten er jeg usikker på.

Men nå har jeg kjøpt ny sink og akselanode, så det får holde frem til vinteropplaget - da skal jeg ha ut hele akslingen uansett.

Ja, Bosvik og Sleipner benytter forskjellige gjenger til propelmutter såvidt jeg husker. Type gjenger finner du på Sleipner sine sider.

Hvis du benytter akselanode så trenger du jo ikke anode på propellmutter.

At pakkboksen ikke har mutter kan også være en av Sleipner sine oljesmurte med simmreinger, men da er det jo en slange /eller 2, og beholder tilknyttet denne.

At du har Sleipner klemflens er ikke så rart hvis du har Yanmar. De leverer masse slike.

Det er pakkboks, men ingen mutter. Mistenker at dette er en blanding av Bosvik og Sleipner. Klemflensen er ihvertfall fra Sleipner, men resten er jeg usikker på.

Det kan muligens også være West Mekan.

Har du vurdert å sette på en sinkkopp til og feste på eksisterende mutter med settskruer?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...