Jump to content

Anbefalt turtall på Volvo Penta MD11d


_PiPp_

Recommended Posts

hei..

 

har et spørsmål..

 

har en Volvo Penta MD11d. motoren fungrer utmerket og jeg har ingenting å utsette på den. det jeg lurte på er hva bør maks turtall være på denne motoren. båten får en kjempefin fart på +- 2000 omdreininger. motoren blir ikke for varm. er det greit å kjøre på dette turtallet eller sliter det mye på motoren?

 

spør om det fordi jeg har hørt at man bør være forsiktig med høyt turtall på volvo penta motorer..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Volvo Penta 2003 (3 syl , 29 hk) som det står oppgitt med maksturtall på mellom 1800-2300. Hos meg er maks turtall nesten 3000 o/h. men marsfart ligger jeg på mellom 2000-2300 o/h. ved dette turtallet blir heller ikke min maskin særlig varm. Mellom 65-75 grader.

 

Dette har vært marsfart på denne båten helt fra 1988 ifølge forrige eier. Ingen problem hos meg.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Er ikke maks turtall på disse MD11D motorene ca 3000 omdreininger?

Så hvis du ligger på +-2000 er vel dette helt ok.

Her selv en MD11D, jeg får ikke høyere turtall enn2500+- 100, da graver KB skroget seg så langt ned bak at det er like før jeg må finne fram øsekaret! Jeg marser på rundt 1700-1800. Har også kjørt lengere distanser på over 2000 uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Guest Summerwind

Marsjfart er etter det jeg vet 80% av topp turtall. Bruker du den formelen kompenserer du også for eventuell for stor eller for liten propell. Tror maks turtall for de eldre tradisjonelle VP-motorene er 2500 o/min. Dersom din motor oppnår dette i din båt, er altså marsjfarten 2000 omdreininger. Men obs!: Oppnår du f.eks. kun 2200 o/min på topp, er marsjfarten da bare 1760 o/min.

 

Hilsen Summerwind

Link to post
Share on other sites

maks turtall for min MD 2 er 2300 RPM.

 

Nyere Vetus, Lombardini og andre lettvekts symaskiner går gjerne på 3600 RPM

 

Suzuki

Nå er du bare litt misunnelig Suzuki!!!!

 

Hvis du hadde hørt og kjørt min nye Vetus-Mitsubishi så......(jeg sa det ikke...)

 

 

mvh

 

Barsk II :smash:

Link to post
Share on other sites

Nå er du bare litt misunnelig Suzuki!!!!

 

Hvis du hadde hørt og kjørt min nye Vetus-Mitsubishi så......(jeg sa det ikke...)

 

mvh

Barsk II :cool:

Pokker er du her i kveld også da..  :sad: Blir omtrent som å hetse unevnelig tysk seilbåtmerke, egentlig er vi vel bare misunnelige... :sad:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg tillegge: Jeg var selv i besittelse av en gammel pill råtten MD7B som jeg vurderte å reparere. Og da ble jeg opptil flere ganger fortalt at det som skilte den på 17 hk. og en MD7A med 13 hk. var et annet innsprøytningsystem slik at den nådde 3000 omdr. og den "gamle" 13 hesteren kun 2600 omdr. Alle verksteder jeg snakket med sa at ellers er motorene klin like.

 

Er ikke helt overbevist om at høyere turtall alltid er skadelig; høyere oljetrykk, høyere kjølevannshastighet

 

 

mvh

 

Barsk II :cool:

Link to post
Share on other sites

har aldri påstått at høyt turtall er skadelig...

Men på spørsmålet om hvor lenge en MD2 varer, er mitt svar "veitda pokker, de elste er bare omkring 37 år gamle..."

 

Og lengre løpehastighet pr time på stempelet; MÅ gi større slitasje. Uansett er det sjelden slitasjen som er problemet, men at motoren står seg i filler...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og lengre løpehastighet pr time på stempelet; MÅ gi større slitasje. Uansett er det sjelden slitasjen som er problemet, men at motoren står seg i filler...

 

Suzuki

Men hva med oljefilmen på veivlagerne ved stor belastning på lavt turtall???  kontra "middels" belastning ved høyere turtall???

 

Motordoktoren hvor er du??

 

 

mvh

 

Barsk II :cool:

Link to post
Share on other sites

Men hva med oljefilmen på veivlagerne ved stor belastning på lavt turtall???  kontra "middels" belastning ved høyere turtall???

 

Motordoktoren hvor er du??

 

 

mvh

 

Barsk II :sad:

denne tok jeg ikke helt.. ? Oljefilmen bestemmes av oljekvalitet og trykk, opp mot klaringer. Er filmen bra, spiller turtallet mindre rolle. ( dvs. har du film glir alt lett, har du ikke; skjærer motoren seg. Uavhengig av turtall.. ? Noe sier meg at jeg misforstår... :cool:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så lenge forholdene ligger til rette for hydrodynamisk smøring, får du oljefilm mellom lager og veivtapp, og forholdene er tilfredsstillende både ved tomgang og full fart hvis smøreoljetrykket er tilstrekkelig høyt - vanligvis minst 1 bar. Av sikkerhetsmessige grunner og for å få nok kjøling, er trykket høyere. Hvis smøreoljetrykket blir for lavt, får du ikke tilført nok olje og kjøleeffekten blir for liten. Oljestrømmen er proporsjonal med kvadratrota av trykkfallet i rørene. Hvis lagerklaringen blir for stor, lekker oljen ut for fort og det blir ikke nok olje til å vedlikeholde filmen. Da oppstår grensesmøring og friksjonen øker voldsomt. Hva som skjer da behøver jeg ikke å nevne.

 

Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

Har til gode å høre om noen som har kjørt maskinene i senk med å kjøre de lett, det motsatte derimot.............

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

hei..

 

har et spørsmål..

 

har en Volvo Penta MD11d. motoren fungrer utmerket og jeg har ingenting å utsette på den. det jeg lurte på er hva bør maks turtall være på denne motoren. ..

 

I følge teknisk data siden i min engelsk ”Workshop Manual” for MD11C, MD11D, MD17C, MD17D fra 1980 - 84

 

MD11C:

High Speed Idling (overspeed)…..2700 rpm

Heavy Duty Engine …………..…2500 rpm

 

Low Speed Idling………………..2600 rpm

 

 

MD11D:

High Speed Idling (overspeed)…..3300 rpm

 

Heavy Duty Engine …………..…2800 rpm

Low Speed Idling………………..2900 rpm

 

 

På min egen MD17D (3 sylinder) er maks turtall spesifisert til 3300 med jeg har aldri turt å kjøre over 3000. Ligge for de meste fra 2000 – 2600.

 

Jeg her forresten hele manualen på PDF format hvis du (eller andre) vil ha en kopi.

 

 

Cheers

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...