Jump to content

Øke effekt: bytte propell eller motor, eller trimme?


Edh1

Recommended Posts

Har en 30 hk Yamaha som er litt snau for min Askeladden 16. Kan jeg trimme denne til 40 hk noenlunde greit? Eller kan en annen propell enn standard-saken som står montert ha noe vesentlig effekt?

 

Dersom ikke noe slikt funker - er det noen forhandlere som tar slikt i innbytte dersom jeg skulle kjøpe ny? Og hva kan man da få for en 30hk 3-syk 96 modell?

 

Håper det sitter noen med ekspertisen der ute :smiley:

 

Edh1

Link to post
Har en 30 hk Yamaha som er litt snau for min Askeladden 16. Kan jeg trimme denne til 40 hk noenlunde greit? Eller kan en annen propell enn standard-saken som står montert ha noe vesentlig effekt?

 

Dersom ikke noe slikt funker - er det noen forhandlere som tar slikt i innbytte dersom jeg skulle kjøpe ny? Og hva kan man da få for en 30hk 3-syk 96 modell?

 

Håper det sitter noen med ekspertisen der ute :smiley:

 

Edh1

1. Man "trimmer" ikke motoren ved å bytte propell, forde man får ikke mer effekt en hva motoren klarer uansett. Så lenge propellen du har nå er "riktig" så tror jeg ikke dette er løsningen.

2. Om man kan trimme en slik motor opp til 40HK'er er jeg usikker på... Men vil tro at dette kan være den billigste løsningen hvis det er mulig.

3. Ny større motor tror jeg er det beste, men også det dyreste valget...

 

Hvor gammel er motoren...?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

30hk'en er en egen blokk, 40hk er større igjen. Så den lar seg nok ikke enkelt oppjustere sånn uten videre..

 

Er nok større motor som er løsningen der ja... Vil tro f.eks en Yamaha F40 vil passe bra på den båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Han sa jo ikke at han skulle trimme ved å bytte propell.

 

Han spurte om propellen som var levert med motor kunne være for stor.

Det er jo meget mulig.

 

Hva slags turtall får du?

Det er første utgangspunkt for å finne ut hvilken propell det skal være.

 

Hvor lang tid har man forresten på å endre emnetittelen?

Nå blir vel ikke denne stengt fordi det er flere svar her men det kan jo være greit å spare moderatorene for jobb her.

Oppfordrer trådstarter til å lese reglene og endre emnetittel hvis mulig :cheers:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Å kjøpe ny motor er selvfølgelig det som hadde vært den beste løsningen - men som dere nevner er det også den dyreste. Hvilke turtall jeg oppnår vet jeg desverre ikke... har ikke turteller. Synd det er ulik blokk på disse da:-(, hadde jo vært gull å kunne trikse litt for å få noen ekstra krefter.

 

Er det vanlig å ta innbytte ved kjøp av ny motor? Hva kan min 96`modell da være verdt?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...