Jump to content

Har kjøpt Riviera 925 på vestlandet, tips til henteturen...?


Chiba

Recommended Posts

Ja, da var flybilletter bestilt. Drar til Bergen 3. august for å hente vår "nye" Riviera 925 Fly, hvis alt går som planlagt.

Er spent på hjemturen, og har brukt noen kvelder til å søke i forumet etter lignende turer.

Planen er å dra fra Meland, rett nord for Bergen, tirsdag morgen og vi vil helst ende opp i Telemarkskanalen før fredag.

Alt er jo selvfølgelig opp til værgudene. Vi går ikke hvis det blåser for mye og ikke når det er mørkt.

 

Alle innspill mht. bunkring (forbruk ca. 2,1l/nm), overnatting, seilingsruter eller andre nyttige tips mottas med takk!

 

Hilsen Chiba (VI)

Link to post
Share on other sites

Dette bør kunne bli en fin tur, men du må selvfølgelig gjøre dine forberedelser; jeg tenker da spesielt på drivstofftanker, filter, sikkerhetsutstyr, VHF, osv.....

 

Selve turen fra Bergen og sørover ville jeg foreslå: Vatlestraumen, gjennom Austevoll, forbi Bekkjarvik over Selbjørnsfjorden, sørover Nyleiå og Stokksundet, forbi Mosterhavn, sørover Bømlafjorden, over Slettå, inn øst om Sørhaugøy fyr og inn til Haugesund. Fra Bergen er dette strekket ca 70 nautiske mil.

 

Jeg vet ikke hvor stor tankkapasitet du har, men skal du bunkre i Haugesundsområdet sparer du fort en krone literen på å gå over til Storasund på Nord-Karmøy fremfor å bunke i Haugesund by. Men de har et minstekvantum på noen hundre liter ved hver levering . . . .

 

Karmsundet er greit å seile, etter å ha passert Kopervik kan du dreie bb inn ved Krokanes, eller du kan strekke et par mil til og dreie inn ved Terneholmen og Boknahovet lykt. Derfra går du gjennom Boknasundet før du styrer Fjøløy, Bragen og videre sørover leden forbi Tananger, Flatholmen, Feistein, Jærens rev, Egersund. Der kan du godt gå inn det nordre løpet. "Norasundet" som de innfødte kaller det er ganske vakkert . . . . I Egersund har du også bunkringsmuligheter, og igjen: tar du noen hundrede liter kan du regne med bedre pris på de store anleggene.

 

Derfra runder du Lista, men den siste delen kan sikkert andre gi deg bedre råd og forslag enn det jeg kan :wink:

 

Ha en fin tur, og kom gjerne med spørsmål hvis du lurer på noe på det strekket som jeg beskrev :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei !

Flott tur det der, har tatt den flere gnager. Holder på med samme turen (ferie), og er kommet til Grimstad.

Sjekk med været først !!

Sletta, Boknafjorden, Jærens Rev og Lista er de værste strekkene.

 

Sletta:

http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjo...etta/index.html

 

Boknafjorden:

http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjo...jord/index.html

 

Ellers sjekk med Yr.

 

Det blir fort krapp sjø på disse strekkene. Vi måtte ta en ekstra dag i Stavanger da det var mer enn 3 meter bølger ved Jæren.

Dag 2 var det 2 - 2,5 meter bølger, og vi gikk ut til ca 200 meters dybde, og der var det straks bedre - mer dønninger.

Vi kjørte om natten fra Stavanger til Mandal. Fin tur om natten da det løyer og relativt enkelt strekk (lite skjær og slikt), og klare fyr og kjøre etter (sammen med plotter). Bedtre å kjøre om natten dersom det er opplett.

 

Ellers enig med Poseidon om rutevalg.

Bunkring: Flesland kai (6.60), Kopervik (6,45), Mandal (8,60), Flekkerøy sør (6,90)

(Vi kjørte fra kopervik til Mandal uten ekstra bunkring).

 

Etter lista tar du inn Sprangereid kanalen - utrolig flott og du slipper Lindesnses. Derfra innaskjærs til Mandal.

Etter dette er det litt etter været. Er det fint og du har dårlig tid, ligg langt ute og kjør på, hvis ikke kjør innaskjærs. Blindleia er jo flott, men det tar tid.

 

Skal du utaskjærs er det minst bølger rmorgen og kveld (og natt). Vi har opplevd bølger på 3 meter rett syd for Jomfruland.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Vi er ute på en tilsvarende tur, se vår tråd her. Mitt beste tips: Bruk så lang tid som mulig på Vestlandet når dere først er der. Sørlandet og Telemarkskanalen har dere uansett i grei ferieavstand, så disse kan dere bruke tid på neste sommer.

 

Lagt til: Uansett hvordan dere gjør dette, dokumenter turen på baatplassen!

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

...

Selve turen fra Bergen og sørover ville jeg foreslå: Vatlestraumen, gjennom Austevoll, forbi Bekkjarvik over Selbjørnsfjorden, sørover Nyleiå og Stokksundet, forbi Mosterhavn, sørover Bømlafjorden, over Slettå, inn øst om Sørhaugøy fyr og inn til Haugesund. Fra Bergen er dette strekket ca 70 nautiske mil....

 

Bare en liten dissens: Engesundleia er betraktelig finere enn Nyleia, og ørlite granne kortere. I tillegg slipper du å stampe deg utover Selbjørnsfjorden hvis det er dønning. Den kan virke litt kronglete og uren på kartet, men i virkeligheten er den ganske grei. Bare hold deg midt i selve Engesundet og passer tett opp til flytestaken i sørenden, og så midtfjords videre nedover resten av Engesundleia så er den helt ukomplisert å gå. Innseilingen til Engesundleia kan være litt vrien å få øye på, men det er bare å holde kurs 180 grader rett sør når du passerer Øksehammaren lykt S for Bekkjarvik, så får du snart øye på varden som markerer innseilingen :yesnod:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Bare en liten dissens: Engesundleia er betraktelig finere enn Nyleia, og ørlite granne kortere. ....

 

Ja, helt enig!

Jeg anbefaler med glede både Engesund og Teløysund, litt avhengig av dypgående.

 

Min grunn for å foreslå Nyleiå var ganske enkelt at dette dreier seg om folk som knapt har vært i området før og kunne stå i fare for å velge Langenuen fordi de andre mulighetene så for kronglete ut - og det ville jo vært for dumt :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjørte selv turen denne turen for et par uker siden med Riviera 925 fly. Bunkring på Karmøy - Kopervik (billigst på turen), neste bunkring på Flekkerøya ved Kristiansand, deretter bunkret vi ved Vallø ved Tønsberg.

Med godt vær brukte vi ca 20 motortimer Haugesund - Asker.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Min grunn for å foreslå Nyleiå var ganske enkelt at dette dreier seg om folk som knapt har vært i området før og kunne stå i fare for å velge Langenuen fordi de andre mulighetene så for kronglete ut - og det ville jo vært for dumt :wink::wink:

 

Hei.

Er dette fordi Langenuen er kjedelig, eller er det andre grunner?

 

Hilsen Chiba

Link to post
Share on other sites

Glemte å takke :blush: , så takk til alle for bidrag!

 

Mht til værmeldinga til yr.no blir det nok ikke noe annet enn transportettappe forbi Stord på fredag:

 

yr.jpg

 

Så er fortsatt Langenuen et dårlig valg?

 

Det ser stusselig ut med finvær på yr til uka foreløpig, 8 - 9 m/s fra sørvest og regn...

 

Hilsen Chiba

Link to post
Share on other sites

Er dette fordi Langenuen er kjedelig, eller er det andre grunner?

 

Kjedelig, og mye nyttetrafikk.

 

Været ser ut til å bli ganske bra, så da er Nyleia en helt annen opplevelse enn Langenuen.

 

Ha en fin tur nedover, og oppdater tråden så ofte du kan :wink: . Artig å følge med på slike hentetråder!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

Satt i båten fra kl 5 til 19 igår, da var vi i Egersund og her er vi fortsatt. Prøvde oss ut en tur på morgenen i dag, men det ble for mye sjø for oss...

 

Går mye på yr.no, met.no og DMI nå. Tenkte vi skulle gå mot Lista nå i kveld, men det kom akkurat inn en seiler som sa at det ikke var så koselig der ute. Vi prøver igjen i sekstida i morra.

 

Her er noen av bildene jeg har tatt så langt:

 

040820098641.jpg

 

040820098651.jpg

 

04082009866.jpg

 

04082009869.jpg

 

Hilsen Chiba

Link to post
Share on other sites

Hei på dere.

 

Vi gikk fra Egersund kl 07.00 på torsdagsmorran, og rundet Lista og Lindesnes litt utpå formiddagen. Forholdsvis mye sjø (for en som vanligvis ferdes i Oslofjorden) og det syntes i grovfilteret noen timer etterpå. Vi kjørte den ene tanken ganske tom og begynte på den andre. Når vi hadde passert Risør og hadde Jomfruland i sikte, valgte jeg å stoppe for å gjøre reint glasset til filteret. Da orka ikke pumpa å suge mer, så motoren stoppet mens spaken ble dratt tilbake og turtallet var på vei ned.

 

Heldigvis var det stille og fint. Jeg måtte bytte finfilteret også, som jeg hadde bedt selgeren å legge ved før hjemturen startet. Stusset litt på at filterene var forskjellige, men dette med overganger har jeg erfart på 41-motoren jeg har hatt før, samt at dette var faktisk det ene filteret jeg hadde.

 

Etter en times tid med div. lufting og startforsøk kontaktet jeg Redningsskøyta Odd Fellow som lå i Risør. Mens vi ventet fikk jeg pakket sammen verktøy, lagt på luker og tepper og ringt hjem. Prøvde en siste gang og jaggu starta'n! Kontaktet Odd Fellow igjen som lurte på om jeg hadde kontakt med høyere makter...

Vi tøffet til Kragerø på den tanken som hadde noen liter igjen, bunkra diesel og overnatta der:

 

06082009880.jpg

 

 

 

 

Starta fra Kragerø kl. 06.00 med kurs mot Skien og Telemarkskanalen:

 

07082009883.jpg

 

 

 

 

Vi så ingen oljeflak på veien, men tok bilde av havaristen på langt hold:

 

07082009889.jpg

 

 

 

 

Ferden fortsatte, men var på ingen måte problemfri! Fortsettelse følger...

 

Chiba

Link to post
Share on other sites

:flag: Gratulerer :flag: med ny båt ,dere har sikkert litt "finere" tur enn den jeg hadde i januar.Hadde fin tur vi også da ,men tenkte på gradestokken. Flott med bilder også ,tar gjerne imot flere vi .God tur videre .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

... Kom til sluse-ventebrygga i Skien litt over ni på fredagsmorran 7. august. Der fikk vi se på oppslaget at fra 7/8 var det konvoi-slusing med tlf.bestilling seinest dagen før! Altså det var bare å håpe at noen hadde bestilt. (Dårlig forarbeid fra meg :blush: )

 

Ringte nummeret som stod oppført og traff en hyggelig kar som nok skulle få slusa oss opp. Litt over ti seig vi inn i første slusa etter litt startvansker. 5 meter høyere opp stod faren min og ventet med bilen full av båt-ferie-utstyr, samt sønnen min på ti. Han skulle bytte plass med dekksgutten som hadde vært med fra Bergen.

 

Portene åpnet seg og jeg vred på nøkkelen. Dødt. Igjen. F**n! :cryin: Etter en halvtime med lufting og startmotorkjøring, starta den tilslutt. Kontaktet Løveid sluser (som er en drøy halvtime lenger opp i kanalen) og fikk lov til å la motoren gå under slusinga der oppe.

 

100_2319.jpg

 

Bagasje og sønn mønstret på og vi seig videre opp i skauen mot Løveid.

 

100_2324.jpg

 

100_2325.jpg

 

100_2328.jpg

 

100_2329.jpg

 

Etter siste slusa var vi i begynnelsen av Norsjø og der mønstret kameraten av. Vi dro videre mot Akkerhaugen.

 

 

En time etterpå så vi brygga vi skulle ligge på i helga så jeg dro gasspaken til meg, og da gjetter dere vel hva som skjedde?

 

:cryin::cryin::cryin::cryin::cryin::cryin::cryin:

 

Ut med dreggen, fram med lufteverktøy. Satt ut jolla og sendte guttungen inn til mamma'n sin og resten av velkomstkomiteen på brygga. Han fortalte at pappa må nok reparere litt igjen...

 

Etter en og en halv time kom jeg meg de 50 meterne inn til brygga og fikk i meg et par kalde. Endelig!

 

Vi ble kjørt til Bø av et vennepar som har campingvogn på plassen. (Jeg hadde forsket meg fram til at det filteret som jeg satt i utenfor Kragerø måtte være feil og dermed produserte luft.) Venneparet hadde sjekket opp dieselfilter-status i midt-telemark.

Da jeg skulle hente filteret hos bilutstyrspusheren så jeg med en gang at det var feil. Alt for grove gjenger. Sa til han bak disken at på esken står det jo oljeflter til bl.a Nissan Patrol... Det kunne gå om hverandre var svaret. Niks, sa jeg.

 

Lørdag:

Turen gikk til Bø igjen etter å ha tatt diverse tlf, og fått vite at filteret jeg så på dagen før var feilpakket. De skulle sette det ene filteret de hadde bak disken til meg. Det hadde de visstnok sagt til en annen kar også som kom å henta filteret mitt 10 minutter før jeg kom inn døra... dobbelt :cryin: !

 

Heldigvis fant vi et filter som var likt i innfestinga, bare litt lengre. Plassmangel den veien har ikke jeg, så jeg slo til med et prisavslag på ca 60%.

 

Bytta filter og siden har den gått som en drøm. Turen hjem til Horten var uten overraskelser. Deilig å se Bastøfergene igjen:

 

09082009892.jpg

 

 

 

Gratulerermednybåtkurv fra forrige eier:

 

03082009861.jpg

 

 

Hilsen Chiba

Link to post
Share on other sites

Veldig bra fortalt. Dette er en av BP beste områder, få inspirasjon til videre båtliv når andre forteller om utfordringer/problemer og at det går bra til slutt. Veldig godt å tenke på når man selv ligger på sjøen uten å få start med feil filter (feilpakket). Jeg sjekker alltid innholdet når jeg kjøper filter i eske nå... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...