Jump to content

Seatalksignal inn på PC


Dekken

Recommended Posts

Jeg kjører Transas Tsunamis navigasjonsprogram på PC om bord. I tilegg har jeg Raymarine Seatalk system for vind, logg, ekkolodd autopilot etc separat. Hvordan får jeg Raymarines Seatalk signal inn på PCn på en enkel måte uten komplisert tileggsutstyr. Pcn har kun usb porter.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg Raymarines Seatalk signal inn på PCn på en enkel måte uten komplisert tileggsutstyr. Pcn har kun usb porter.

 

Under forrutsettning at Raytheon ikke har beveget seg for langt fra NMEA 2000, og har det samme tilbudet av duppeditter som Simrad har, så trenger du bare kjøpe en "SeaTalk - NMEA converter" Tilsvarende hos Simrad heter AT10, tror jeg, og koster ikke mange pengene.

 

Du kan også benytte deg av de faste NMEA utgangene som finnes flere stedet i et SeaTalk system, men min meget korte og teoretiske erfaring med SeaTalk sier meg at du ikke finner et enkelt sted hvor all informasjon legges ut på NMEA.

 

For å få det inn på Usb port kjøper du en "serie til Usb" converter kabel til en hundrelapp. (de er ikke bare en kabel men det ligger en RS 232 til Usb converter chip inne i seriepluggen.)

 

Alternativt kan du kjøpe et PCMCIA dings som lar deg henge på seatalk netverket, men da er du låst til SeaTalk og utstyr som snakker SeaTalk.

Link to post
Share on other sites

Ja det skulle ikke forundre meg at de vil men det må da vel finnes utstyr som gjør det samme uten å gå veien om dem. De skal jo omtrent ha betalt for pusting inne i butikken! Hadde det ikke vert for at det var Raymarine utstyr i båten da jeg kjøpte den hadde det ikke kommet slikt ombord, men nå er jeg jo fanget (eller "hekta" er vel et mer passende ord).

Link to post
Share on other sites

En del av prisen ligger dog i R&D. Raymarine er sikkert en del av Raytheon, som ikke er kjent for billigsalg. Det jeg vil fram til er at de, som Simrad, fortjener vår "støtte" ved å kjøpe deres utstyr og produkter fram for billigere, men like gode, produkter fra "third party" paddehatter som henger seg på galoppen. Ellers blir det dårlig med utvikling av gode produkter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...