Jump to content

Erfaring med støy fra VP D3 motorer


Carma

Recommended Posts

Har en Bavaria 33 Sport fra 2008 med 2 stk VP D3-190 motorer, samt isolert motorrom. Opplever tildels svært mye støy fra motorene på middels turtall. Støyen er i form av en høy "suselyd" og forekommer særlig i turtallsområdet 2000 - 2600 omdr. Antar at den kommer fra turboer/kompressorer. Har noen erfart tilsvarende og finnes det en måte å redusere denne støyen på. Støynivået er slik at det er vanskelig å føre en samtale med en person som sitter 1 meter unna. På høyere turall (over 3000) er denne støyen ikke like fremtredende.

Link to post
Share on other sites

Motorene var gått 25 timer da jeg overtok båten i april i år, og de har nå passert 75 timer. Støyen har vært der hele tiden. Ellers ser det ut til at motorene fungerer godt effektmessig. Fikk forøvrig meldingen "fuel system service required" i går. Syns det kanskje er litt tidlig i forhold til 75 timers gange, men dette har vel ingenting med motorstøyen å gjøre? Opplever også at motorene ikke klarer å varme opp varmvannet i varmtvannstanken (vannet blir ca 60 grader varmt mot 80+ når jeg bruker landstrøm). Motortemperaturen ligger ellers stort sett på 70-80 grader.

Link to post
Share on other sites

(vannet blir ca 60 grader varmt mot 80+ når jeg bruker landstrøm). Motortemperaturen ligger ellers stort sett på 70-80 grader.

Vannet i varmtvannsbereder burde bli tilnærmet lik kølevannstemperatur på motor, at det oppnår 80 grader på kolbe har med hva termostaten er innstillit på og er uavhengig av motorvarmen, du vil ikke kunne få varmere vann på bereder en det som motoren avgir.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt dette med varmt vann på D3 før. Kjører du mye på lavt turtall kan det bli slikt. En moderne diesel gir lite overskudds varme. Jeg har kjørt samme motor som D3 i bil. Det er litt ekstra støy rundt 2000 når turboen slår inn. Ikke noe annerledes enn andre moderne motorer

Link to post
Share on other sites

Hvis du krabber ned i motorrommet og ber noen stenge luken etter deg, ser du muligens at det mellom luka og pakningen er en glippe på ca 1 cm. Jeg har "skjøtet" på pakningen med en pakning til og det ble meeeget bedre.

da vi overtok båten måtte vi rope når vi kjørte fort, nå kan vi snakke greit.

 

mvh

Bavaria32sport

med 2 turbomotorer i kjelleren, dog KAD32

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1600-2500 er kompressoren. Unngå å kjøre lenge med denne lyden på, det sliter på kompressor og reimer. Kompressor er for å jekke båten i lettere i plan, dvs dra dreimomentet opp i lavere turtall.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mine erfaringer med D-190 er dem samme som du har.

Hoved problemet er nok for dårlig isolering av motor rommet og/eller at luken/lukene ikke tetter skikkelig. Motor roms luka i Ibizaen jeg hadde tettet ikke skikkelig, og det var stor forskjell, når den ble tett. Anbefaler å etterisolere i tillegg.

Jeg har og opplevd at dekselet til luftfilteret har løsnet, og da ble støyen enda mer påtrengende.

 

Du bør sjekke serienummeret på motorene dine mot Volvo Penta. Det er den del ting som kanskje må oppgraderes på dem. Blant annet skal det byttes luft filter, og drivstoff systemet skal oppgraderes! Dette selvsagt på Volvo sin regning :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for alle bidrag. Dette var virkelig nyttig. Skal prøve med ekstra pakning. Hadde igår prøvetur med en VP mekaniker for å la ham høre på moroa. Han mente dette var normal støy og at det er en konsekvens av at D3'ene er laget slik for å komme raskt opp i plan som også noen andre har kommentert. Konsekvensen er at det er komfortabelt lydnivå opp til ca 10 knops fart og over ca 18 knops fart, men at i området 10-18 knop er nesten ubehagelig å ligge p.g.av støyen. Litt synd at det er slik, men ok å vite at det er normalt.

Link to post
Share on other sites

Pakningen vi brukte skaffet jeg fra stedets lokale campingpusher. Kamuflerte meg godt, hadde briller og lue på og gikk inn. De hadde masse pakninger i div dimensjoner til dører, vinduer osv. 1 passet fint og den limte vi rett på den som er der originalt med kontaktlim.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...