Carma Startet 27.Juli.2009 Del på Facebook Startet 27.Juli.2009 Har en Bavaria 33 Sport fra 2008 med 2 stk VP D3-190 motorer, samt isolert motorrom. Opplever tildels svært mye støy fra motorene på middels turtall. Støyen er i form av en høy "suselyd" og forekommer særlig i turtallsområdet 2000 - 2600 omdr. Antar at den kommer fra turboer/kompressorer. Har noen erfart tilsvarende og finnes det en måte å redusere denne støyen på. Støynivået er slik at det er vanskelig å føre en samtale med en person som sitter 1 meter unna. På høyere turall (over 3000) er denne støyen ikke like fremtredende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 D3 er kjent som en stille gående motor. Motorene dine har ikke kompressor, bare turbo. Virker motorene normalt ellers med tanke på effekt mot tidligere? Har lyden alltid vært der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Velkommen ombord på forumet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carma Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Motorene var gått 25 timer da jeg overtok båten i april i år, og de har nå passert 75 timer. Støyen har vært der hele tiden. Ellers ser det ut til at motorene fungerer godt effektmessig. Fikk forøvrig meldingen "fuel system service required" i går. Syns det kanskje er litt tidlig i forhold til 75 timers gange, men dette har vel ingenting med motorstøyen å gjøre? Opplever også at motorene ikke klarer å varme opp varmvannet i varmtvannstanken (vannet blir ca 60 grader varmt mot 80+ når jeg bruker landstrøm). Motortemperaturen ligger ellers stort sett på 70-80 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brizo Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Har selv en D3-190. Støy er ett fremmed ord her i gården. Det må være dårlig isolasjon i Bavarien din ! Er kjempefornøyd med min D3 som forøvrig står i en Nimbus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (vannet blir ca 60 grader varmt mot 80+ når jeg bruker landstrøm). Motortemperaturen ligger ellers stort sett på 70-80 grader. Vannet i varmtvannsbereder burde bli tilnærmet lik kølevannstemperatur på motor, at det oppnår 80 grader på kolbe har med hva termostaten er innstillit på og er uavhengig av motorvarmen, du vil ikke kunne få varmere vann på bereder en det som motoren avgir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg har hørt dette med varmt vann på D3 før. Kjører du mye på lavt turtall kan det bli slikt. En moderne diesel gir lite overskudds varme. Jeg har kjørt samme motor som D3 i bil. Det er litt ekstra støy rundt 2000 når turboen slår inn. Ikke noe annerledes enn andre moderne motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindl Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er et faktum at 2 turboer støyer mye og på min D3 høres turboen mest i område du snakker om. Sjekk på instrumentet ditt om det er der du har høyest turbotrykk, i så fall får du støydempe litt extra i rommet rundt turboene om mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hvis du krabber ned i motorrommet og ber noen stenge luken etter deg, ser du muligens at det mellom luka og pakningen er en glippe på ca 1 cm. Jeg har "skjøtet" på pakningen med en pakning til og det ble meeeget bedre. da vi overtok båten måtte vi rope når vi kjørte fort, nå kan vi snakke greit. mvh Bavaria32sport med 2 turbomotorer i kjelleren, dog KAD32 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 jeg har det samme på min kad 32,men da i området fra ca 1600-2500 omr. en merkbar suselyd/fossefallyd. dette er nok noe man bare må leve med Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 1600-2500 er kompressoren. Unngå å kjøre lenge med denne lyden på, det sliter på kompressor og reimer. Kompressor er for å jekke båten i lettere i plan, dvs dra dreimomentet opp i lavere turtall. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Khamsin Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hei! Mine erfaringer med D-190 er dem samme som du har. Hoved problemet er nok for dårlig isolering av motor rommet og/eller at luken/lukene ikke tetter skikkelig. Motor roms luka i Ibizaen jeg hadde tettet ikke skikkelig, og det var stor forskjell, når den ble tett. Anbefaler å etterisolere i tillegg. Jeg har og opplevd at dekselet til luftfilteret har løsnet, og da ble støyen enda mer påtrengende. Du bør sjekke serienummeret på motorene dine mot Volvo Penta. Det er den del ting som kanskje må oppgraderes på dem. Blant annet skal det byttes luft filter, og drivstoff systemet skal oppgraderes! Dette selvsagt på Volvo sin regning :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carma Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Takk for alle bidrag. Dette var virkelig nyttig. Skal prøve med ekstra pakning. Hadde igår prøvetur med en VP mekaniker for å la ham høre på moroa. Han mente dette var normal støy og at det er en konsekvens av at D3'ene er laget slik for å komme raskt opp i plan som også noen andre har kommentert. Konsekvensen er at det er komfortabelt lydnivå opp til ca 10 knops fart og over ca 18 knops fart, men at i området 10-18 knop er nesten ubehagelig å ligge p.g.av støyen. Litt synd at det er slik, men ok å vite at det er normalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Pakningen vi brukte skaffet jeg fra stedets lokale campingpusher. Kamuflerte meg godt, hadde briller og lue på og gikk inn. De hadde masse pakninger i div dimensjoner til dører, vinduer osv. 1 passet fint og den limte vi rett på den som er der originalt med kontaktlim. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.