Frank M Startet 27.Juli.2009 Del på Facebook Startet 27.Juli.2009 hei,har kjøpt meg en ny/ gammel båt igjen og i den sitter det en 1982 modell 33hk yanmar.den har ikke vært brukt på 2år og nå er den tungstartet,har skiftet filtrer,dyser og luftet etter alle kunstens regler men er fortsatt tungstartet.straks den er blitt litt lunka eller gått en liten stund starter den som en drøm,lurer på om noen har vært borti det???ser noen her inne på bp har skiftet membraner på fødepumpe og noen har skiftet slanger til tank og fødepumpe pga slitasje hull,vet jo med erfaring at yanmar er følsom på luft men hvor begynner jeg??? Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hvordan starter du den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Nå er jo toppene på disse motorene beryktet for å sprekke da, så det er en viss fare for at feilen ligger der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hvordan starter du den? den startes slik den alltid har gjort,vrir på nøkkeln og trykker inn start knappen, har aldri trengt og bruke dekomprisjons ventilene, trur ikke problemet ligger i toppen virker mere som noe med diesel,syns når man pumpe på fødepumpe at man ikke får skikkelig trykk,men kommer diesel ut oppe på filter huset på lufteskruen Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 den startes slik den alltid har gjort,vrir på nøkkeln og trykker inn start knappen, har aldri trengt og bruke dekomprisjons ventilene, trur ikke problemet ligger i toppen virker mere som noe med diesel,syns når man pumpe på fødepumpe at man ikke får skikkelig trykk,men kommer diesel ut oppe på filter huset på lufteskruen Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 hmm, på min måtte jeg alltid ha litt gass for at den skulle starte. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Du må ha litt gass når du skal starte denne ca halv gass når denne er kall.Da skal du se på lett startet motor Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 jeg har ca hall gass bestndig men nå er den tungstartet,blir og dRA NED I BÅTEN I DAG OG FEILSØKE NÆRMERE Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Var litt tingstarta den 3GMD`en vi har også. Men det viste seg å være starteren som var blitt dårlig. Satt den bort til et vikleverksted og den ble som ny. Nå starten den på første forsøket, selv etter vinterdvalen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hvis motoren er tungstarte, men funger greit for øvrig tror jeg du kan glemme toppen. Disse motorene får litt hvitaktig røyk på marsjfart uansett(ikke mye). Toppturtallet er vel om jeg ikke husker helt feil 3300rpm. Starteren hører du jo om drar greit rundt. Du har skiftet dyser skriver du så da er den mest tenkelige årsaken fjernet. Får du toppturtall så kan du se bort fra pumpa også. Jeg hadde maken motor og kan huske at jeg måtte ha 3/4 gasspådrad ved start. Den gikk også litt dårlig på tomgang første 5 minuttene og måtte ha litt lunk før den gikk greit på tomgang. Det er slett ikke sikkert at motoren din er så veldig unormal. Var det høst og riktig kaldt måtte jeg av og til gi full gass for å få den til å starte. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 nå har jeg vært i båten og startet opp,fikk ikke mere enn 2400 omdreininger ved rusing.alvorlig tungstartet som vanlig,starter drar litt tregt rundt men pga lite strøm.har hevet på laderen og skal i båten i morgen også og prøve videre. kan det være at det er lekkasje på slangen fra dieselpumpa til innsuget??? studerte litt og fant at på filter huset er det pil på inn og ut på slanger,fødepumpe går på pil inn og pil ut går slangen til pumpe,det kommer ikke diesel til pumpe når jeg bruker fødepumpe og pumpe med lufteskrue på dieselpumpe åpen,er dette normalt??? og hva kan det være at jeg ikke får turtall???alle henvendelser er intresante da jeg står fast nå Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Kan det være at ventilene i matepumpa ikke holder tett. Ta ut lufteskruen og pump opp diesel til det står i toppen av hullet til lufteskruen. Om dieselnivået synker tyder det på lekkasje i ventilene i matepumpa. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 du mene i fødepumpa??? tror jeg må ned i båten i kveld og koble en hånd pumpe forbi mate/fødepumpe og prøve og se om den starter lettere Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Husk at denne konstruksjonen må luftes hele veien inn til dysene men du pumper med vippearmen på fødepumpa, det kan være alvorlig mye luft i systemet fra fødepumpe og inn til dysene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 jeg var i båten nå og skar slangen fra fødepumpa og til filterhuset av og setta en hand pumpe slik som er på påhengsmotorer på bensinkanna,da fikk jeg ut masse luft enda jeg hadde lufta før jeg dro hjem,har konstatert at fødepumpe er defekt og at alle slanger blir skiftet i morgen,for øvrig startet den som den har brukt og gjøre.kjempe lett så det blir spennende og se om den er like letttstartet i morgen Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) du mene i fødepumpa??? tror jeg må ned i båten i kveld og koble en hånd pumpe forbi mate/fødepumpe og prøve og se om den starter lettere Kjært barn har mange navn, matepumpe, fødepumpe mm. Om ventilene i pumpa ikke holder tett vil det redusere kapasitetet på pumpa, og ikke gi nok diesel når turtallet øker. Redigert 29.Juli.2009 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 får satse på at når jeg går ned i havna og starter at det funke,da blir overhalingssett/ny fødepumpe bestilt Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 får satse på at når jeg går ned i havna og starter at det funke,da blir overhalingssett/ny fødepumpe bestilt Du må gjerne åpne pumpa og sjekke den først. Du får ikke kjøpt rep-set til den, så du må skifte den i tilfelllet det er noe galt, som du ikke får gjort noe med. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 tror det blir ny starter på meg,den drager ikke skikkelig fort rundt og er mest sannsynlig pint ihjel.tror det kan være mye derfor at den er slik den er.noen som har en billig starter og selge?? Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 det går 1 slange inn på dieselpumpe,en fra filterhuset og den andre fra pumpa til innsuget,skal det komme diesel igjennom den slangen til innsuget eller ett slags vakuum?????? Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Sjekk om du har et vikleverksted i nærheten av der du bor, de fikser startere. Ellers mener jeg det er pant på nyoverhalte startere om du leverer inn den gamle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 noen som har en billig starter og selge?? Finner ikke starter til 3QM30 i farten, men synes generelt det er mye rimlige startere til Yanmar å finne på Ebay for tiden ebay Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanDL Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hei! Slet litt med å få startet min 3QM30 etter å ha vært ute med toppen. Problemet viste seg å være luft. På selve dieselpumpa sitter det en lufteskrue på toppen mellom de tre dieselrørene og blokka. Denne er det lett å overse. Begynn med å løsne lufteskruen på toppen av dieselfiltert. Pump med hendelen på fødepumpa til det kommer bare diesel ut der og steng lufteskruen. Løsne så lufteskruen på toppen av dieselpumpa og pump med hendelen til det kommer bare diesel ut. Stram til skruen. Løsne så muteren rundt dieselrørene der de går inn på toppen. Trykk ned dekompresjonshendelen og sett dra på full gass (ikke i gir)! Kjør så på starteren og stram til muttrene på dieselrørene etter hvert som det kommer diesel ut fra de. Du må muligens ga litt hjelp for å få til dette samtidig. Da skulle det bare å være å starte! God sommer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 tror det blir ny starter på meg,den drager ikke skikkelig fort rundt og er mest sannsynlig pint ihjel.tror det kan være mye derfor at den er slik den er.noen som har en billig starter og selge?? Har du spenning nok på batteriet? Hva er spenningstapet fram til starteren, når den går. Jeg ville sjekket dette før jeg gikk til anskaffelse av ny starter. Er motoren tungstartet kan du med fordel gi full gass når du starter, for deretter å slå med gassen når den tenner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.