Jump to content

Lekkasje i Varmtvannstanken.


husøy

Recommended Posts

Beskrivelsen av tanken ligner på den jeg hadde i forrige båten. Norskprodusert, 1. gang var problemet med overtrykksventilen, ble byttet. Året etterpå gikk den lekk i en sveis. Fikk ny tank. Grei å plassere men holdt ikke serligt godt på varmen.

Slik du beskriver feilen mistenker jeg at det er overtrykksventilen som gir fra seg litt. Det er nødvendigvis ikke unormalt med en liten dråpe i ny og ne.

Normalt skal vel denne slangen føres overbord....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det går to slanger fra tanken inn på motoren, og en slange fra tanken ned i en 5 l kanne

Den ene slangen fra motoren er kjølevann som kommer fra motoren og går inn i varmeveksleren på vv-tanken for å varme opp vannet

Den andre slangen er samme kjølevannet som går tilbake til motorens kjølesystem.

Slangen som går ned i en 5-liters kanne høres som 880 sier ut til å være fra over trykksventilen. Har du forøkt å skru på denne? Hos meg fungerer det slik at den blir tyngre og tyngre å skru på, samtidig som vannet renner mer og mer, så sier det klikk, og så er det tett igjen.

 

I tillegg skal du ha to slanger til. Kaldtvann inn på tanken og varmtvann ut av tanken.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

I tilknytning til denne er det to stoppekraner som er montert på hver sin slange på motoren,

kan jeg evt stenge disse kranene + tømme tanken for å se om lekkasjen blir borte ?

Forstår jeg din beskrivelse rett så inneholder disse slangene kjølevæske fra motoren.

Tror du trygt kan stenge dem, men antar at du ville sett at det var kjølevæske som lakk i båten.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at overtrykksventilen fungerer som den skal.

Det kan få lite hyggelige konsekvenser dersom denne ikke åpner når trykket blir for høyt.

Skal ta en tur i båten etterpå og ta bilder og finne ut akkurat hvordan min fungerer.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Benytter anledningen heheheheh: Har sett det er endel som gjør et stort nummer av at overtrykksventilen drypper under gange... vil bygge om anlegget etc. etc...

Ved å slå av pumpen og åpne en av kranene er problemet eliminert.....

Er det noen som skal vaske seg under gange er det å slå på bryteren og slå av igjen etterpå. men det er sikkert for enkelt det.... :lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Består lekkasjen i at det er litt varmt-vann som lekker - eller er det motorens kjølevann som blander seg med vannet på tanken?

 

Om det er varmt vann som kommer ut under gange tror jeg ikke det er så veldig sjelden. hadde også det på min forrige båt - og det samlet seg i en 1 1/2 liter cola flaske som jeg tømte etter hver tur (også her kom det fra overtrykksventilen /avtappingskranen), evt sjeldnere om jeg passet på å skru av vannpumpen under gange slik at trykket ikke ble så høyt når det ble oppvarmet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du da stenge av kjølevannet på motoren? Så lenge dette ikke lekker ut oppnår du jo ingenting med å stenge?

 

Om du tømmer tanken for vann vil den naturligvis slutte å lekke, men det har neppe ført deg nærmere løsningen på problemet. Sjekk heller overtrykksventilen, som anbefalt. Hvis det ikke er denne som lekker, har du lekkasje i slanger eller selve tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal ta en tur i båten etterpå og ta bilder og finne ut akkurat hvordan min fungerer.

Er det ønskelig at jeg skal ta bilder?

Det har sjøet såpass mye i dag at jeg foreløpig ikke har vært i båten.

Regner ikke med å klare å ta skarpe bilder :puke: Håper det roer seg litt til kvelden.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hvis lekkasjen kommer fra ferskvannet bør du sjekke at tanken ikke er frostsprengt. Det ser man ikke uten å åpne kapslingen og ta av isolasjonen. Men det kan jo bare være en kobling på kaldt- eller varmtvannet et sted som må trekkes til. Overtrykksventilen kan være av den typen som kan trykkes inn for å tappe beholderen for vinteropplaget. Det anbefales å sette en slange på overtrykksventilen og føre den ned i kjølsvinet, i stedet for å samle i en beholder som må tømmes. Da tar lensepumpa seg av vannet.

Link to post
Share on other sites

Mener at denne vannvarmeren er lik den jeg hadde i en tidligere båt. Hvis denne er produsert i 2002 eller 2003 fikk jeg beskjed fra fabrikken at de ikke tålte ferskvannet på Hvaler da dette hadde for høyt saltinnhold. Saltet tæret i stykker tanken, så ut som den var skutt på med hagle. En slik lekkasje hører du hvis det er helt stille i båten og trykkvannspumpen står på. Da sildrer det. En slik lekkasje syns ikke fra noen av kranene.

De ble produsert i Fredrikstad.

Lykke til med feilsøkingen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...