Jump to content

Tilpassing av diesel tank i sjark - hjelp til løsning?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg holder på å sette en ny diesel tank i båten min.

 

Den gamle er en sylinder på 120L som satt pent mellom "bjelkene" som dere ser på bildene. Den ny tanken skal plasseres opp på de bjelkene (firekantet tank), men den er litt for høy i forhold til fyllings stuss fra dekk (et par cm), og ikke minst, de to bjelkene er av forsjellige høyde. Den som sitter "innerste" er ca. 2.5cm for høy i forhold til den ytterste.

 

Mitt spørsmål - er det ok å bruke for eksempel en vinkel slipe og ta vekk 2,5-3,5cm av den innerste bjelke eller er dette viktig for båtens struktur? På styrbord side av båten er det ingen slik bjelke, og jeg regner med at de er bare en tre stokk som er plassert på innsiden av skroget og festet med glassfibre sammen med skroget - eller er det en del av skroget?

 

Er det noen andre løsninger her?

 

Ellers har vi tenkt å lage en liten kasse av tre som tanken passer akkurat i (med 5-10cm høy kanter), og feste kassen til disse bjelkene ved 4-6 syrefast srkuer srudd ned i hver av bjelkene.

 

Noe innspill om å sage vekk litt av den innerste bjelke er en dårlig ide og om jeg burde sette litt polyester med herder på toppen av den etterpå før jeg skruer kassen på?

 

Kevin

 

img_2277.jpg

 

 

 

 

img_2279.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med å fjerne disse, de er kun laget for å støtte tanken! Ta bort det som er i veien, og plastre over med to-tre lag duk og polyester. Eventuelt fjern dem helt. Men jeg ville uansett lagt på litt forsterkning, da vekten av tanken da blir stående rett på skroget. Om det er høyde til det, ville jeg vurdert å plastre inn et par tynne lister som tanken kan stå på. Hvis ikke ville jeg bare lagt en gummipakning mellom.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...