Jump to content

Wallas 2400 slår seg ikke av


CreaDell

Recommended Posts

Har et litt merkelig problem med en wallas 2400. Den tenner lett, varmer godt og fungerer helt fint men den bruker vannvittig lang tid på å kjøle seg ned / slå seg av.

Dvs. en skal ikke slå av apparatet før den røde lampen slukkes og det kan ta alt fra 20 minutt og opp mot en time... og lenger har jeg ikke giddet å vente, da har jeg heller kuttet strømmen.

 

Lurer på om det er noen som har vært borti det samme problemet?

Link to post
Share on other sites

Trekk opp slangen fra tanken slik at den suger inn litt luft etter du har stoppet apparatet. Om du ser at luftperlen går rykkvis mot varmeren, så går oljepumpa fortsatt. Årsaken er da at den fortsatt får strøm, og det betyr feil i elektronikken.

 

Om dette ikke skjer, må årsaken være at det er mye parafin i veiken. Overflødig parafin i veiken skal returnere til tanken gjennom (normalt sort) slangen som er festet under apparatet. Det er meget viktig at denne har jevnt fall til tanken og ikke ligger slik at det blir det blir stående luftlommer i den. Kutt den til akurat lengde om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Du må ta opp wallasen og skife temperatur føler som sitter i brennkammeret termostaten sitter med en tynn stang/tråd inn i brennkammeret (er et lite hull her) denne kan brenne opp på sikt, derfor vil den fuske med stopp frekvensen er denne termostaten defekt vil den starte og brenne , men den stopper ikke når du står den av,

Link to post
Share on other sites

@arkmarin: Var litt upresis ang. det at apparatet ikke slår seg av. Den slutter å varme med en gang, og luften blir kald etter relativt kort tid. Problemet er at det røde lyset ikke slukker seg...

 

@windy26: Dette kan faktisk være en mulig forklaring. Er det mulig for meg å sjekke dette / skifte denne selv? Er det forhandlere som selger ny temperatur føler eller må jeg kontakte wallas direkte?

 

Bare et lite spørsmål til alle 2400 eiere her på forumet. Hvor lang tid går det fra dere slår av deres wallas til det røde lyset slukkes?

Link to post
Share on other sites

@arkmarin: Var litt upresis ang. det at apparatet ikke slår seg av. Den slutter å varme med en gang, og luften blir kald etter relativt kort tid. Problemet er at det røde lyset ikke slukker seg...

Det tyder på at den ikke registrer at den er blitt kald, så da er det etterkjølingstermostaten du må skifte. Den står øverst på denne listen. Listen innholder komplett deleliste til 2400.

 

Generelt er det meget enkelt å reparere Wallas. Termostaten har en lang koppertråd som skal overføre varmen til termostaten som sitter på enden av tråden.

 

Wallas Norge er importør og meget behjelpelig,

 

(Jeg var forhandler av Wallas for mange år siden, og i den forbindelse gjennomgikk jeg kurs i service og reparasjon av varmeapparatene.)

Link to post
Share on other sites

Takker for tips til at det kunne være etterkjølingstermostaten som var gåen!

 

Har skiftet denne i dag og nå virker alt perfekt... gikk bare 3-4 minutter og så slukket lyset seg!

 

Var litt skeptisk i og med at den nye termostaten jeg kjøpte var ganske forskjellig fra den gamle... men når ting virker så er det vel korrekt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...