Jump to content

Lang eller Kort stamme på en shakespeare 13 fot


Paradoxo

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg hadde lang stamme på min shakespeare mini clubman. Mener å huske at fra topppen av akterspeilet og ned til "kjølen" var det ca 53 cm, som da tilsier at man skal ha lang stamme.

 

regner med den båten din ikke er fabrikksbygget, for da blir nok 9,9 i minste laget.

Link to post
Share on other sites

Hei. Akterspeilet på Shakespeare 12,6" Mini Clubman, 14 Clubman og 15,6" Magnum er ca 52 - 53 cm høyt og skal ha langstammet motor. Er du usikker på motoren så kan du måle høyden fra der hvor motoren ligger nedpå akterspeilet og til den plata som ligger rett over propellen. Den skal ha nogenlunde samme høyde som akterspeilet.

Plata over propellen skal ligge på samme høyde som bunnen på båten. Kortstammet motor er beregnet for akterspeil som er ca 38 - 40 cm høyt. Hilsen morgull

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

men.. er det noen som orker og hjelpe meg og finne en 9.9 - 25 motor som er i stand? :rolleyes:

fordi jeg vet ikke hva som yter best osv.. så er litt vanskelig og blir litt forvirret når en sier kort og andre lang. :sweat: helst ikke over 10000

 

Fra den sølvplate greia ned til bunnen av båten er det 50cm akkuratt.

Redigert av Paradoxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjapt google søk sier dette : Lang eller kort stamme på påhengsmotoren ?

 

Det er kun et viktig punkt i denne forbindelse og det er følgende:

 

Over propellen på alle påhengsmotorer er det en "finne" / plate som ligger horisontalt. Denne "finnen" har navnet "Antikavitasjonsplaten".

"Platen" skal ligge i samme høyde som kjølen på båten eller noe lavere.

Sistnevnte fordi propell og motor skal få nok vann til fremdrift og kjøling.

 

Målet fra forlengelsen av det dypeste punktet på kjølen og opp til der du "henger motoren": I praksis vil dette si at platen (antikavitasjonsplaten) som står ut over propellen skal være et sted i området like under vannflaten når båten går på full fart. Målene er henholdsvis ca. 38 cm (15 tommer) for kort stamme,

51 cm. (20 tommer) for lang stamme og 63,5 cm (25 tommer) for ekstra lang stamme og 76,2 cm for ultra lang stamme.

 

DVS: Du skal ha lang stamme på motoren din.

 

legg inn søkekriteriene dine på finn.no eller autodb.no så finner du nok en motor.

 

Jeg hadde en 45 hk 4 syl motor på min shakespeare og syntes dette var i minste laget. (virket som om min båt var TUNG) -sikkert vasstrukken hele baljen-

 

står valget ditt mellom 9,9 og 25 hk, bør du gå for 25hk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...