Jump to content

Frostveske og Høy temperatur på motor. Sammenheng?


vickers

Recommended Posts

Her for en uke siden fikk jeg alarm på lav kjøleveske nivå på motoren. En VW Marine 150-5. Jeg hadde ikke noe frostveske tilgjengelig da, så jeg etterfyllte med bare vann. Det gikk på en god del så frostvesken som var iblandet ble nok en del tynnet ut. Nå i det siste har jeg oppdaget at motoren blir veldig varm ved kjøring på over 80% belastning, og den kokte nesten da jeg kjørte på 95% i en liten stund. Er det en sammenheng mellom dette? Leste i manualen at det var veldig viktig med min 33% frostveske i kjølevannet, men det stod ikke noe om temperatur. En annen ting jeg så var at man KUN skal bruke Rød frostveske G12. Min motor har vært på service hos et seriøst båtverksted og jeg kunne tydelig se at kjølevesken var blå. Kan dette også ha en sammenheng. Burde jeg bare tappe av alt, vaske systemet med rent vann og ha på rød kjøleveske som anbefalt av VW?

Takker for svar.

Link to post

Rød kjølevæske skal brukes på motorer som har lettmaetalltopp, da den blå vil kunne skape tering på alluminiumen, den røde er endel dyrere en vanlig blå. Generellt tror jeg frostvæske har dårliger varmeledeegenskaper en rent vann, ser det defor ikke sammenheng med at mer andel vann skal gi dårligere kjølegenskaper på kort sikt iallefall.

Link to post

Dette står i manulen. Derfor lurte jeg på om temperaturen og kjølemiddel har en sammenheng?

 

Kjølesystemet må fylles med en blanding av vann og en 33 % andel av vår kjølemiddeltillsetning G 12 A8D (antifrostmiddel på glykolbasis med tilsetninger til korrosjonsbeskyttelse). Denne blandingen gir ikke bare den nødvendige frostbeskyttelsen inntil -25 oC,men den beskytter fremfor alt delene av lettmetall i kjølesystemet mot korrosjon. Dessuten forhindrer den kalkavleiringer og øker kjølemiddelets kokepunkt ganske betydelig.

Derfor må konsentrasjonen av kjølemiddel ikke reduseres ved å fylle på mer vann, selv ikke i den varme årstiden,eller i varme land. Andelen av kjølemiddel-tilsetning må ligge på minst 33 %. Hvis de klimatiske forholdene gjør det nødvendig med en sterkere frostbeskyttelse, kan andelen av G12A8D økes, men kun inntil 60 % (frostbeskyttelse inntil ca. -40 oC), da ellers frostbeskyttelsen blir mindre igjen og dessuten kjølevirkningen blir dårligere.

Link to post

Rød og blå frostværke skal ikke blandes. Er dette gjort skal ALL frostvæske ut av systemet og riktig frostvæske etterfylles.

 

Tror nok kanskje problemet heller ligger i at du har mistet frostvæske. Hvor er den blitt av? Toppakning? Enkelte VW (bil)motorer er kjent for å ta knekken på toppakninger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tror muligens det er litt forvirring her. Trykksystem og frostvæske øker begge vannets kokepunkt. Tilsammen kan disse to effektene øke kokepunktet til så der 115 grader C. Mens motoren din bør ha en kjøletemperatur på under 100 grader. Motoren til Hulda ligger på 82 grader. En av bilene våre holder ca. 90 grader.

 

Deretter kommer dette med type frostvæske, som ikke har noen vesentlig med variasjon av kokepunktet å gjøre. Type frostvæske har derimot med væskens levetid, blandingsforhold og korrosjonsbeskyttelse å gjøre.

 

Ligger du over 100 grader, er det trolig at du har en feil.

Link to post

Dersom jeg ikke husker helt feil sier Audi at kokepunktet økes til 110-112 grader ved bruk av 40 % frostvæske, litegrann overtrykk i radiatoren hjelper jo også til.

Med aluminiumstopper er det svært viktig å kjøre temperaturen langsomt opp og enda mer viktig å ta den langsomt ned igjen, siden aluminium har mye større utvidelseskoeffisient enn støpejern.

 

Kjører en fullt på 3000 rpm og hurtig drar av til 800, går omdreiningene på kjølevannspumpen tilsvarende ned, den klarer rett og slett ikke transportere ut oppmagasinert varme. Denne fordeler seg da i blokken og temperaturen kan stige ganske betraktelig.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Jeg har nettopp kjøpt båten så jeg vet ikke hvor raskt kjølevannet forsvinner. Fikk denne alarmen etter å ha kjørt en ca 20t siden jeg fikk den. Da jeg fikk høy temperatur stoppet jeg motoren på ca 98-99grC i følge nåla på temp måleren, da hadde jeg kjørt i noen minutter på full guffe. Da jeg åpnet motor rommet for å sjekke sjøvannsfilter kom det en del damp ut, så det er tydelig at det hadde vært varmt. Sjøvannsfilter OK, så jeg kjørte deretter rolig hjem med ca 75% last med varmeapparatet inne for bedre kjøling, da lå temperaturen stabilt på ca 92 gr. Fyllte på ca 0,5l frostveske i dag som sikkert er den mengden som forsvant ved varmgang? Synes temperaturen ble bedre da. Pga mye vind og bølger i dag fikk jeg ikke kjørt så lenge på full guffe, men fikk belastet den noe. Jeg synes da temperaturen hadde gått ned noen grader. Fikk den ikke over 93gr på den kjøringen jeg gjorde i dag.

 

Grunen til at jeg mener det er blå veske på den i dag er at jeg ser spor av blå flekker på ekspansjonstanken samt noen flekker her og der. Dermed er jeg rimelig sikker på at de har fyllt blå veske på den fra før.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post

Heisann!

Her mener jeg at det er kjølevæskens spesifikke varme koeffisient som må legges til grunn. Med dette mener jeg væskens evne pr. masseenhet til å oppta varme pr temperaturgrad stigning. Kokepunktet spiller liten rolle i denne sammenhengen..

 

For eksempel vil en vanlig mineral olje ha en elendig spesifikk varmekoeffisient i forhold til vann, men koke punktet vil ligger mye høyere. Oljen vil derfor være uegnet som kjølemedium i et motorsystem som er konstruert for vannkjøling fordi den ikke vil evne å transportere vekk nok varme.

 

Hvis frostvæsken har en høyere spesifikk varme koeffisient enn vannet så vil en økning av blandingsforholdet ha en positiv virkning på kjølingen. I motsatt fall vil den være negativ!

 

Mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Tror du kan se vekk ifra frostvesken. Det skal ikke spille noen rolle på motorens temperatur. frostveskens primære oppgave er og smøre og frostsikre kjølesystemet.

 

Det at din motor bruker vann, og blir varm har ingenting med dette og gjøre.

 

Det må være noe galt med motoren din som gjør at dette skjer. Det kan være alt fra en lekk slange, eller en intern lekasje.

 

Kjenner ikke til denne motoren din i båt, men er det en VAG 5 sylinder, så er ikke jeg overbegeistret for disse motorene. med tanke på toppen.

 

Ta en sjekk om du ser noen utvendig lekasje. viss ikke bør du begynne og kontrollere motoren om den kan ha gåen topp pakning, skeiv\sprukket topp.

Link to post

Mange som tror og mener ting her. Men jeg mener bestemt at det ble bedre da jeg fyllte på 0,5L frostveske i dag. Og da er det ikke pga øket mengde kjøleveske, for da motoren ble varm var nivået på ekspansjonstanken må max, det sjekket jeg rett før jeg startet.

 

Tror jeg koster på meg å skifte all kjøleveske til rød type slik som manualen sier og håper alt er iorden. Skal også ta en sjekk på slanger etc. Har ikke gjort dette når motoren går, bare når den står stille. Etter 15 år som fornøyd VW/Audi eier med alle slags Diesel og Bensin motorer har jeg god tiltro til produktet. I mottsettning til enkelte andre som bare mener noe om det. :tongue:

Link to post

Prøver ikke og belære deg på noe som helst ang motor. For all del så kan d være en bagatell med dette problemet ditt. Men min erfaring tilsier at når en motor begynner og bruke vann, og går varm, så er det ikke forholdet mellom vann og frostvæske som er problemet.

 

dette er et lukket system og det skal ikke være forbruk av vann.

 

kansje en systemrens kan være noe?

Link to post
Etter 15 år som fornøyd VW/Audi eier med alle slags Diesel og Bensin motorer har jeg god tiltro til produktet.

Utrolig! Dere kan det umulig være mange av!

 

 

Tror jeg koster på meg å skifte all kjøleveske til rød type slik som manualen sier og håper alt er iorden.

Dette synes jeg er en meget bra idé. Det er en grunn til at slikt står klart og tydelig i manualen.

Jeg vil tro at du må fylle systemet med vann og kjøre litt for å få renset ut all blå væske, men dette får du sikkert klare råd om fra andre.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
kansje en systemrens kan være noe?

 

Det er et meget godt forslag som jeg har tenkt å gjøre.

 

Så vil jeg bare si at jeg vet jo ikke om den lekker. Som sagt har jeg nettopp kjøpt båten. Både motor og båt har nettopp passert 5 år og motor hadde nettopp hatt hovedoverhaling før jeg kjøpte den. Forrige eier skulle gi meg kopi av faktura når han fikk den slik at jeg kunne se hva som er gjort. Mye tyder på at de har skiftet kjøleveske på motor, det er klare spor etter påfylling av kjøleveske. Selvfølgelig kan det være pga at man har etterfyllt kjøleveske, men la oss nå annta at kjølevesken er skiftet pga dette skal være en del av servicen etter 5 år. (Det er jo ikke nødvendig å tro det verste med en gang) Nå vet ikke jeg i detalj hvordan dette systemet er konstruert, men det kan jo hende at man ikke får fyllt systemet opp med kjøleveske bare ved å helle ned i hullet. Dvs at man får luft lommer etc som vil forsvinne ved litt kjøring hvor man så etterfyller med kjøleveske til rett nivå. Som sagt går ikke jeg rundt å tror det verste før jeg faktisk har påvist hva som er problemet.

 

Det som kunne vært interessant å vite er hva temperaturen er på deres motorer ved full pinne. Dvs max kjølevannstemp dere registrerer under kjøring.

Link to post
Her for en uke siden fikk jeg alarm på lav kjøleveske nivå på motoren. En VW Marine 150-5. Jeg hadde ikke noe frostveske tilgjengelig da, så jeg etterfyllte med bare vann. Det gikk på en god del så frostvesken som var iblandet ble nok en del tynnet ut.

Hvis du etterfylte vann uten å vente til topplokk og motorblokk var tilstrekkelig nedkjølt, er det mulig at toppakningen er ødelagt eller at nevnte komponenter er sprukket. Da kommer kjølevæske inn i motoren mens trykket inne i sylinderen er lavere enn kjølevannstrykket. Kjølevæsken fordamper og blir med ut i eksosen, så man ser ikke spor av kjølevæsken inne i motoren (bortsett fra at overflaten av stempeltopp og topplokk er blitt rene for sot).

 

Mens trykket inne i sylinderen er høyere enn kjølevannstrykket (det skjer i siste del av kompresjonsfasen, hele forbrenningsfasen og ekspansjonsfasen), får du eksos i kjølevannet. Kjølevæsken kan da bli så varm at den koker selv om termometeret viser lavere temperatur enn 100 grader dersom føleren stå i blokka og ikke i kjølevæskens utløp fra motoren.

 

Hvis det stadig må etterfylles kjølevæske, er noen av feilene jeg nevner ovenfor inntrådt. Dette har jeg gode teorikunnskaper om (doktorgraden dreide seg om forbrenning og varmeovergang) og dessverre også solide praktiske erfaringer etter å ha mistet kjølevæsken på bilmotoren under tur i ørkenen....

 

Spesifikk varmekapasitet for vann er 4,19 kJ/kg K. For olje er den omkring 2 kJ/kg K, så for frostvæske er den nok lavere enn 4,19. Det vil si at blanding av vann og frostvæske har noe lavere spesikk varmekapasitet enn vann, men blandingens kokepunkt er høyere. Dette har imidlertid ingen innflytelse på problemet du skisserer.

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post

Vann ble IKKE fyllt på da motorene var varm. Saken er at jeg fikk båten en Fredag ettermiddag, da skulle det være tatt service på båten og alt skulle være perfekt. Dermed så ikke jeg noen grunn til å sjekke disse tingene med en gang. (Burde kanskje gjort det, men men.) Så formelig bodde jeg i båten den første helgen, kjørte vel 10-12t uten noen problemer, også på full pinne i perioder uten høy temperatur. Så dro jeg på ferie i ca en uke hvor båten lå i stillstand. På Søndagen da jeg kom i båten etter en uke stillstand fikk jeg alarm på kjølevannet 5 sekunder etter jeg startet. Stoppet dermed motoren og fyllte på vann. Deretter har jeg kjørt en del kanskje 15t til den siste uken før jeg fikk varmgangen.

 

Det kan jo være termostaten har hengt seg opp akuratt der og da. Som sagt kjørte jeg båten med relativ høy belasting i går, hvor temperaturen lå på en max 90-92 grader.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...