Jump to content

Frostveske og Høy temperatur på motor. Sammenheng?


vickers

Recommended Posts

Jeg setter pris på gode råd og tips i denne tråden, men til alle dere som hevder at blokk/topp er skeiv/sprukket eller havarert på annen måte, må jeg be viser litt tålmodighet. Jeg synes ikke det hverken er klokt eller fornuftig å begynne i den enden. Man begynner liksom ikke å skifte blokk og jobber seg utover hver gang man har et motorproblem. Det er hvertfall ikke min fremgangsmåte.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei vickers,

 

Har selv opplevd det du beskriver. Dette var på en 350 V8'er. Jeg ville rengjøre kjølesystemet da jeg mistenkte at det var mye drit i det. Dette ble gjort og kjølevæske ble fylt på med ca.25%frostvæske tilsatt.

Startet opp og kjørte motoren 15min i brygga før jeg tok en tur utpå. Var utpå ca.30min og alt såg fint ut.

Båten låg ett par dager før jeg skulle bruke den igjen. Jeg startet opp og etter 10min så steg temperaturen på instrumentet veldig hurtig, stoppet motoren og sjekket nivået i ekspansjons tanken, den var tom men såg ingen hvit røyk når motoren gikk og ingen kjølevæske i bunn av båten. Fikk tak i varmt vann som jeg etterfylte med og da ble nivået i tanken normalt. Hadde ikke mer problem med dette så lenge jeg hadde den motoren. Min mening er at jeg ikke hadde fått ut all luft som låg i kjølevanns systemet. Mistenker den høye temp indikeringen at vann nivået låg under termostat huset hvor temp sensoren var montert.

 

Ellers så er jeg helt enig med deg, begynn med det enkle først.

 

God sommer

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

Jeg ville startet med å skjekke varmeveksler. Kan være at det lekker litt mellom pakkningen som skiller ferskvann og sjøvanns siden vis du mister litt ferskvann over tid.

 

Dette kan du jo leve med ut sesongen ved å fylle på glykol og ferskvann.

 

Det at mangel på glykol skal ha noe med temperatur problemer å gjøre har jeg liten tro på.

 

Temperatur problemene dine kan jo skylles som det sies thermostaten. Er jo lett å skjekke da.

 

Vis temperatur problemene kom når det var lite ferskvann på systemet tror jeg det er nettopp på grunn av dette. Systemet klarer ikke å bygge opp nok trykk i systemet fordi det er for lite vann. Da får du også mindre fart på sirkulasjonen av vannet. Når vannet sirkulerer saktere vil det varmes opp fortere. Da vil du jo få for lite kjøling og motoren går varm.

 

Det at motoren har vært på service er jo fine greier, men det er jo ingen garanti for at det kan oppstå problemer rett etterpå. Man kan teste en ting og se at den er helt fin der og da. Så skjer det noe rett etterpå som gjør at den ikke er bra. Dette kan man jo ikke garantere seg for.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare ikonet til sensoren på vannutskilleren på dieselfilteret som kom fram på panelet da? :tongue:

Hvis jeg ikke husker feil så har de samme ikon (om du har et digitalt LCD panel)

Samt at det er 2 stk. temp. sensorer på VW marine motorer som har en tendes til å gå 1 gul å en blå, disse kan også gi samme alarm/varsel

Link to post
Share on other sites

Jeg har sporet opp verkstedet som hadde service på båten sist. Disse har ikke skiftet kjøleveske. Jeg begynner da sterkt å misstenke at forrige eier har etterfyllt feil (les:blå) kjøleveske før jeg fikk båten da det kanskje var litt lavt nivå. (Som jeg har skrevet før er det tydelige bevis på at noen hadde fyllt på blå veske ganske nylig). Hvis det da var rød veske på fra før, noe det burde ha vært, er disse to blandet. Kanskje dette kan skape problemer med varmgang..... Uansett første step er å tømme all kjøleveske av, rense godt, for så å fylle opp med rett veske og blandingsforhold. Dette får jeg prøve i morgen.

 

En annen ting. Noen som vet hvor du tapper av kjølevesken? Har lest manualen fra perm til perm, men det står ingen ting om hvor du tapper av kjøleveske. De har offret to sider med å forklare hvor viktig det er med rød VW godkjent tilsettning og hvordan man etterfyller. Men ikke hvordan man skifter kjøleveske. Noen som vet? Takker.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det er ved varmeveksleren eller oljekjøleren.

 

Jeg ville begynt med å tappe fra varmeveksleren. Så ville jeg tatt fra oljekjøleren siden denne mest sannsynlig er plassert lenger ned på motoren og mest kronglete å komme til.

 

Jeg må bare si at jeg likevel ikke tror at det er her dine problemer er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått sett på motoren før i dag. Men er litt usikker på hvor man tapper av kjøleveske. Er det skruen som vist med grønn pil på dette bildet? Løsnet den skruen rett under, men da kom det salt vann ut. Den andre satt noe inn for j... Skal få den opp i morgen med skikkelig verktøy. Jeg oppdaget imiddlertid en annen ting. Alle boltene merket med rødt var løse. :rolleyes: Kan det forårsake noen lekasje.?

Takker for svar.

 

bilde078.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil tro at den sitter på undersiden, ikke på siden som du her viser. Disse boltene fester den nok heller bare til motoren.

 

Ja de som er merket med rødt ja, men ikke den som er merket med grønn, det er en messingskrue/plugg. (ikke så godt å se på bilde) Den skruen (pluggen) under er tydelig for å drenere sjøvann fra hovedkjøler.

Redigert av vickers (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...