Jump to content

Bmc med vridbar propell vil ikke gå frammover.


marexkaren

Recommended Posts

img_2286.jpgHei

 

Har netopp kjøpt meg en 27 fots tresnekke med en bmc 1,5 med hydraulisk vridbar propell. Er veldig fersk på dette området, Henta båten for tre dager siden Henta den på Bulandet og kjørte den inn til Aurland i sogn, en tur på ca 14 timer. Det som er problemet da er at den hele tiden har hatt problemer med og sette den i revers og fram ifra fristilling og det at det har vore veldigt tungt og av og til satt den helt fast,, da var jeg nødt til og turne spaken litt tilbake. Men nå i kveld så hadde jeg og jentungen en liten tur utpå fjorden og vi låg og tøffa litt rundt om kring og der plutselig så gjekk turtallet ned fra 1800 omdreininger ned til 1000 sånn helt uten videre og det virket som om propellen mistet helt kraften. Satte den i fri og prøvde og få den til og gå frammover men den går bare i revers uansett vilken stilling jeg har i spaken, kikket ned på propellakslingen den gjekk litt fram og bakover, virker og som om det ikke er noen motstand i sveiva til den vridbare, kansje veldig dårligt forklart men har egentlig null peiling. Er det propellakslingen eller kan det vere selve propellen som har skjert seg. Håper at noen kan hjelpe meg med gode tips. Kan og si att gira og propellakslingen er dårligt vedlikeholdt med tanke på smøring og olje. La og ved eit bilde av den hydrauliske som ligger vel oppå girkassaned til propellakslingen

 

Hilsen en litt frustrert fersking.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det er nok olje på gear og hydraulikk?

 

 

Skal av og sjekke dette i dag. Skal og ta noen bilder av selve propellakslingen slik at folk skjønner hva jeg snakker om, Men hvis den var fri for olje burde det ikkje vere slik at alt gjekk veldigt tregt da? alt går jo lett som bare det, Er litt redd for at det er noe i selve propellhuset

 

Bare og komme med tips, Dette er jeg helt blank på

Link to post
Share on other sites

Hei hadde samme problem med en fm med frikoppling, hadde vært å kjørt en lang tur, da vi nærmet oss land å skulle roe ned litt, gikk det plutselig bare bakover.. det som hadde skjedd her var at settskruene i flensen det aksling blir kopplet til motor var løsnet. Det var bare å stramme disse så virket alt normalt igjen, du kan sjekke om det er det som er skjedd hos deg også..

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Hei hadde samme problem med en fm med frikoppling, hadde vært å kjørt en lang tur, da vi nærmet oss land å skulle roe ned litt, gikk det plutselig bare bakover.. det som hadde skjedd her var at settskruene i flensen det aksling blir kopplet til motor var løsnet. Det var bare å stramme disse så virket alt normalt igjen, du kan sjekke om det er det som er skjedd hos deg også..

 

 

Har sittet og fundert litt på det jeg og, skal bort og skru litt i kveld og demontere og banne litt tenker jeg. Rekner med at det er noe som er løsna i fra giren ja. Er nå greit dette så får jeg lert litt om virkemåten til den vridbare proppelen, :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja vi satt å stussa litt på hva som var skjedd siden den bare ville bakke, men etter noen minutt med tenking så kom vi på at vi hadde hatt ute aksling, og at sett skruene ikke hadde satt seg skikkelig, å det stemte...

Så det kan være en mulighet hos deg også.

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha begynt i den andre enden: Ring forrige eier og snakk med han først før noe skruing påbegynnes..... Eldre motorer (ja biler og) har alltids noen småtriks som må gjøres for å få det til å fungere tilfredsstillende...

 

Hei

 

Forrige eiger har ikkje peiling, Når han ikke visste hvordan man bruker smørenipplene så tenker jeg det at han ikke har peiling på resten av båten. Akslingen har ikke sett snurten av verken olje eller grease dei siste 3-4 åra. Så det er vel det som er en av grunnene til at det ikke er så bra heller.. Såg og det at det piplet vann ved enden av akslingen inn mot boksen der ved giren.pumpa inn litt greas der og da slutta det. Har egentlig ikke så lyst og ta båten på land akkurat nå. Tenker det at jeg begjynner på det letteste og sjekke osv osv :wink:

Link to post
Share on other sites

29072009180.jpg

 

Ja nå fann jeg feilen oppna opp gulvet ved akslingen. Legg merke til den blå lager eller vibrasjonsdemperen helt bak

 

29072009179.jpg

 

Fikk delt denne delen, og der kom det til syne et ytterrør som det var ca en cm som var smuldra bort pga manglende smurning ja, Så da er det bare og ta den på land og trekke ut hele akslingen og få tak i nytt rør til den utvendige akslingen

29072009180.jpg

 

Er det noen som veit om hvor jeg skal henvende meg til for og bestille ein ny ytteraksling eller hva det enn nå heter

 

Er veeldig takknemlig for svar..

Og er det mye pes for og bytte dette røret???

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...