Jump to content

Noen som har erfaringer med å ha båt liggende i middelhavet?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Vi har fått en utrolig god ide! Jeg og de to andre som representerer den ekte, indre mannskapskjernen ombord i båten har blitt enige om å kjøpe en billig båt sammen som vi skal ha liggende i middelhavet hele året! Vi er tre veldig gode venner, og har tenkt å kjøpe en liten, billig og enkel båt som kan være vårt andre hjem i middelhavet når vi har lyst til å være der.

 

Tror vi kommer til å gå for en Maxi77. Enkel båt, med nok bovolum, seiler greit og er forholdsvis billig i innkjøp!

 

Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaringer med å ha båten liggende i middelhavet på permanent basis?

 

-Hvilke steder er å anbefale (har lurt litt på kroatsia, men det er ikke noe must. Det viktigste er at det er billig og kurrant å ta fly ned hele året, samt at marinaen kan holde et øye med båten når vi ikke er der. Lav pris på leie av båtplass er naturligvis også greit å ha med i vurderingen). Husker jeg forhørte meg litt da jeg kjøpte båt der nede sist, og mener å huske at de nevnte rundt 20000 nok i året for leie av båtplass og oppsyn til min 48 foter. Noe jeg ikke synes var så værst, men det andre spørsmålet er naturligvis hvor enkelt det er å få leid båtplass i middelhavet.

 

-Byråkrati? Er det noen regler det er greit å kjenne til i de forskjellige landenei forhold til å ha en båt liggende der permanent, hvis vi tar utgangspunkt i f.eks. kroatia?

 

Vil veldig gjerne høre andre sine erfaringer rundt dette temaet. Vi ser for oss å skyte 20-30000 i potten hver, også 5-10000 på hver i året i leie av båtplass, service og vedlikehold. Tror det skal holde greit.

Link to post

Krotatia er veldig flott men et mareritt av byråkrati. De opererer med en liste over max antall personer som er lov å ha om bord. Det er regnet ut ut fra hva båten er registert for ganget med 2,4 (mener jeg å huske). Mao med en båt registert for 5 totlat 12 i løpet av et helt år. Dvs. det begrenser seg fort om dere er flere eiere og gjerne vil ha med famile og venner. Eventuelt kan du registrer båten som Kroatisk, men det koster en del. Hvis dere velger Kroatia kan jeg anbefale Marina Agana, meget koselig sted nær Split. Men om det er mulig å få plas der vet jeg ikke.

 

Hellas er et alternativ med grei adkomst til Athen. Havneplass i de store marinaene rundt Athen er både dyrt og vanskelig, men det finens en rekke små tilbydere med ikke så værst priser med litt større avstand, f.eks. på Pellopones. Det beste rådet i så mpte er å kjøpe siste utgave av Greek Waters Pilot av Rod Heikel http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0050 og begynne egen research - f.eks. en e-mail/ringerunde først og en liten tur ned for å sjekke der man ev. får napp. de senste år har det vært nokså fult de fleste plasser, vet ik keom det er blitt noe lettere. Gresk byråkrati er det vel ingen som blir klok på men GWP er vel greit oppdatert på det.

 

Spania, Frankrike og Italia er selvsagt også mulig men der har jeg ingen erfaring. Mitt inntrykk er at vest for Italia er vinden litt tmer lunefull (enten for mye eller for lite) og at det dessuten er fullt og dyrt. Jeg kan ta feil.

 

Tror nok jeg ville ha gått for noe annet en Maxi 77, det er så, passer nok bedre for kjøligere strøk. Bimini e.l. + god lufting er abolutt must. Mange billige brukte charterbåter å få kjøpt - spesielt akkurat nå. Et godt anker m. kjetting og helst en el. vinsj forut er å anbefale. Man ligger som kjent som regel med hekken inn til brygga på eget anker.

 

Når du først er på Amazon eller Imray for å kjøpe GWP kan du plukke med deg Mediterranean Cruising Handbook også, gjerne i pakken med Mediterranean Almanac. Der får dere fyrlister etc samt opplysninger om alle de andre middelhavslandene også.

http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0081

Link to post

Gjelder disse tåpelige mannskapslistene også for utenlandsregistrerte båter? Husker godt da jeg importerte båt derfra, men mener å huske at den regelen ikke gjaldt utenlandsregsitrerte båter. Båten min ble registret i USA da den skulle seiles fra pula til slovenia (en dags tur) for å unngå kroatisk idiotbyråkrati.

 

Det er forøvrig veldig lite utvalg av småbåter i området rundt middelhavet, og charterbåtene er betydelig dyrere, så jeg tror ikke det blir aktuelt. Hele poenget med dette opplegget er at de skal være enkelt, ukomplisert og bekymringsfritt å ha båten der nede.

 

Hvor har du båten din pettersand? Husker jeg møttte en langturseiler i caribien i vinter som skrøyt veldig av et sted d er nede hvor alt var veldig fint og ukomplisert, men husker ikke navnet. Byråkratisteder

Link to post

Sist vinter lå båten i Preveza, en by på veskysten. Når vi er hjemme litt i sommer ligger den på øya Paros i Klykadene.

For øvrig er din ide`meget god etter min mening, derfor er det mange gjør det på denne måten (svensker, tyskere, østerikere osv), men svært få normenn har oppdaget disse fordelene.

Særlig om en har litt variert eierstruktur, f.eks pensjonister og yrkesaktive, da står jo pensjonistene fritt til å benytte båten når som helst og åpner for de yrkesaktive i fellesferier. Pensjonisten har jo også mer tid får å ta vedlikeholdet. Vi har truffet mange som gjør det på denne måte.

Her nede er en drøss med båter m/tilsalgs skilt i marinane så å skaffe seg en båten er neppe det store problemet. Men jeg er enig med Krimart at båten bør være av en viss størrelse for å ha en smule komfort og for at en ikke skal bli altfor væravhengig.

Når det gjelder byråkratiet så er det normalt å leve med i Hellas, men en kan selvfølgelig treffe på vrangpeiser her også. En kan med fordel skaffe seg fullstendig oversikt (skriftlig) av EØS kontra EU reglene for opphold med båt i landet, for mange havnekontorer er lite oppdaterte på regelverket.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Har det vært vanskelig for deg å finne noen båtplass når du har lagt igjen båten, eller har du kun vært hjemme for veldig korte perioder?

 

Har forøvrig seilt atlantern i en 25 foter, han andre som blir med har seilt hele norskekysten opp og ned i en 22 foter så vi kjenner litt til hvordan er det er å ha en liten båt. Min erfaring er at det ikke er noe problem, selv om jeg er forholdvis godt vant med min 48 foter. Dessuten er vi unge og gærne hele gjenten, maks 35 år. Jeg er selvstendig og har mye fri om vinteren, dessuten er det ikke mye vedlikeholdet som kreves av en såpass liten båt. Vi ser for oss å få tak i en båt ila vinteren/våren også seile der nede hele sommerferien neste år. Etter det er gjort lar vi båten ligge igjen på passende sted, også blir det fritt frem å benytte den resten av året. ER det store temperaturforskjeller mellom nord og sørmiddelhavet? Kan være greiest med best mulig temperatur om vinteren da jeg vet det ikke er så varmt i nord.

Link to post

For å se etter bruktbåter kan en gå på nettet og søke på internasjonale firma og nasjonale firma f.eks i Hellas og andre middelhavsland, men jeg ikke er så oppdatert på dette området for tiden.

En kan også ta seg en billig tur nedover å ta en runde i de store marinanene, feks. i Preveza er det 4 marianer/opplagsplasser, Acton, Preveza og Cleopatra marina + en til som jeg ikke husker navnet på. Men skal en ha liten båt under 30 f kan er nok ikke utvalget så stort. Skal en seile i f.eks. Klykadene er alt under 35 - 38 f slitsom å seile med pga kort og krapp bølgelengde og mye vind om sommeren i dette området.

Tenker en på vintertemp så er ikke de 4 mnd rundt nyttår noe særlig å seile i, ofte småsurt og regn over hele Middelhavet. Temp. forskjelle sør og nord kan være både stor og liten jeg har vanskelig for å si noe om det. Det varmeste jeg har opplevd var f.eks. i Montenegro (nord).

Link to post
Gjelder disse tåpelige mannskapslistene også for utenlandsregistrerte båter?

 

JA! Det er for utenlandskregisterte den gjelder. Ikke kroatiske. Vi hadde norskregistert båt der men måtte motstrebende flykte. I ettertid har vi hørt at forholdene ikke har blitt bedre med dyre havnepriser, økende byråkrati og litt for raskt voksende økonomi med mange som vil bli rike raskt. M.h.t byråkrati har de f.eks. diskutert å nekte ankring i naturhavner, angivelig av miljøhensyn, men trolig for å tvinge folk til å overnatte i en havn eller en bøye der man må betale.

 

Det er forøvrig veldig lite utvalg av småbåter i området rundt middelhavet, og charterbåtene er betydelig dyrere, så jeg tror ikke det blir aktuelt. Hele poenget med dette opplegget er at de skal være enkelt, ukomplisert og bekymringsfritt å ha båten der nede.

 

Det er nok riktig at de fleste charterbåter er fra 30 fot og oppover. Kan ikke se at det blir så veldig mer eller mindre enklere, ukomplisert eller bekymringsfritt med en 22 fot enn en 30, du har de samme problemstillingene rundt kontakt med de som ser eter båten din, haneleie etc. Men det er klart det er mindre "penger i potten". Du skal vel ikke bar "ha båten der" men også seile den og bruke den til overnatting etc? Vil du ha en båt rundt 25 fot finner du nok det til salgs også men mulig du må bruke litt andre kanaler.

 

Vet det er en del eldre Cobra 850 i Hellas, de gikk som charterbåter tidligere og ble brukt en del av britiske seilere. http://www.cobra-seawolf.com/Cobra850.htm

 

med litt internettsøk burde dere finne noen slike til salgs.

 

Dere kan forresten sjekke her også: http://www.yachtfractions.co.uk/greece.html

Link to post

Håper Kroatia må røske noe mer opp i sitt stalinistiske byråkrati før det blir medlemmer av EU. Her er det som Krimart sier ikke så bra.

Jeg er også enig i at en 5-6 fot opp ikke gjør det store utslaget på vedlikehold på en andelsbåt, men det betyr mye med hensyn til komfort. Prøv f.eks. å få en dame med på en 25 foter :wink:

Link to post
Håper Kroatia må røske noe mer opp i sitt stalinistiske byråkrati før det blir medlemmer av EU.

 

Det håper jeg og. Nå ser det jo dessverre som de er i fred med å ødelegge for seg selv og EU-medlemskap er nok foreløpig et godt stykke unna.

 

- men det betyr mye med hensyn til komfort. Prøv f.eks. å få en dame med på en 25 foter :wink:

 

Portapotti under hodeputa er nok ikke tingen da nei ... er nok ikke tingen i 40 grader+ uansett...

 

(med fare for å bli OT): Dame om bord er absolutt et pluss på komforten ...

Link to post

Vi har matroser som koser seg på sjøen uansett båt! Å ha en liten båt der nede, er noe alle gleder seg til, selv om vi er godt vant her hjemmme. Har forøvrig et vennepar i slutten av 50 årene som har en 77 liggende i nordnorge som seiler og bor i den hele sommeren. Riktig innstilling ordner alt, og synes ikke fruene at en forholdvis liten båt liggende i middelhavet er godt nok, så er det deres problem. Ingen grunn til å ikke ha noe pumpetoalett i en maxi 77.

Link to post
Vi har matroser som koser seg på sjøen uansett båt! Å ha en liten båt der nede, er noe alle gleder seg til, selv om vi er godt vant her hjemmme. Har forøvrig et vennepar i slutten av 50 årene som har en 77 liggende i nordnorge som seiler og bor i den hele sommeren. Riktig innstilling ordner alt, og synes ikke fruene at en forholdvis liten båt liggende i middelhavet er godt nok, så er det deres problem. Ingen grunn til å ikke ha noe pumpetoalett i en maxi 77.

 

Imponerende fornuftig tankerekke!!!! Lykke til!

Link to post

Pettersands bemerkning om forholdene er verdt å merke seg m.h.t. liten båt - ihvertfall Maxi 77, og støttes av mine erfaringer. Det er ikke uvanlig at Meltemi'en når opp mot 20m/s i Kykladene om sommeren og det er ikke mye "innaskjærs". Jeg ville i så fall (med liten båt) valgt Ioniske hav og med området innenfor Kefalonia som primærområde (i Hellas) eller holdt meg til Saronsike. Men hver sin lyst.

Link to post
Å leie en båt i Kroatia for en uke eller to kan være ok, men å gjøre noe som helst form for handel her tror jeg vil være hasardiøst slik forholdene i dag med et uvennlig byråkrati og en intens jakt på turisters lommebøker, særlig fra myndigheternes side.

 

Båten jeg sittter og bor i akkurat nå ble importert fra kroatsia for tre år siden av meg personlig. Synes ikke det var noe stort problem, men det var en liten byråkratisk barriære som måtte ordnes ved at vi registrerte båten i USA for å seile den fra kroatia til slovenia hvor den ble satt på lastebil. Ellers gikk det greit.

Link to post

Så lenge man passer på at alt er i orden m.h.t. papier: "Bill of sale", at man får erklering fra det Kroatiske skipsregisteret at båten er registert ut m. Apostille etc. og passer på å få båten behødlig resigsrt ut av landed når man drar er det å kjøpte og føre ut neppe så hasardiøst. Men å leie ut båten i Kroatia er ikke lurt, privat utleie er ulovlig der (mulig det også kun gjelder utenlandske båter).

Link to post

Litt forundret over at ingen nevner Malta. Kunnskapene mine er 15 år gamle, men var i en periode "begunstiget" i.å.m. at jeg kunne ha Hobbie Cat'en min hos den Italienske marinen. Poenget er at det var flere i same båt, men med større båter - og flere av dem sa at hadde ikke de kunnet hatt båten gratis på Nisida eller Venezia - hadde de valgt Malta.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Men å leie ut båten i Kroatia er ikke lurt, privat utleie er ulovlig der (mulig det også kun gjelder utenlandske båter).

Min båt var også utleiebåt i Kroatia i sitt forrige liv. Eieren var norsk, men båten var Kroatisk registrert med hans kroatiske selskap som eier. Dette hadde det vært en del klabb og babb med, men han hadde en kroatisk advokat som tok seg av det formelle. Det ble et voldsomt styr da hans selskap solgte båten til han privat slik at han kunne registrere den i norge og selge den videre til meg. Det forsinket henteturen i 5 måneder da han ikke fikk lov til å forlate kroatia før båten var formelt norsk (har ikke Kroatere lov til å seile til utlandet?). Dessuten ville ikke kroatisk skipregister stryke den før det var registrert i norsk skipsregister som på sin side ikke registrerer den før den er ute av kroatisk register. Masse styr ble det ihvertfall men han ordnet opp i det etterhvert. Når den var utregistrert måtte den selvfølgelig dra fort som f**n slik at han slapp å betale turistavgiftene...

 

Men uansett så var den forrige eieren godt fornøyd med å ha den i utleie helt den skulle selges...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Ble litt betenksom nå , tenkte på og kjøpe en midre seiler i krotia, skal ner nå i slutten av august til makarska/podgora , men om det er så håpløst med byråkrati så er gjerne hellas bedre

Hadde en del gode Italienske venner og bekjente som hadde kjøpt ferie eiendommer og hadde båtene sine liggende i "det som før het Yugoslavia"

 

Med et pennestrøk opphørte eiendomsforholdet og andre resurser ble beslaglagt til fordel for---det er det ingen som har funnet ut av enda.

 

Klart at folk i krig ikke ser så nøye på utenlandsk eiendomsrett. Men nå som de forlanger å bli tatt på alvor som selvstendige stater - velger de å overse gamle synder og skylder på Tito.

 

Har lyst å legge til en påstand - men lar være - ellers slettes innlegget.

Link to post

Merka vel iogforsei att det er litt texas ,, når jeg var nere sist , litt kriminelle elementer (mafia/tidligere soldater) som satte dagsordenen litt som de ville , men som gammel biker er jeg ikke direkte lettskremt :) så jeg ska nå ta en tur og se om det går og få til noe , mulig lover og regler kan vere litt fleksible om jeg kjøper/leier av rett person :yesnod:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...