Krimart Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 mulig lover og regler kan vere litt fleksible Det er nok ikke nei, heller tvert i mot, og de håndheves. Blir man tatt for å drive "svart charter" kan det bli dyrt, se feks, her: http://www.naucat.com/vijesti/category.asp...p;idVijesti=735 Men stter man seg inn i hva lovene sier og følger dem er man også på trygg grunn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Ang. det kroatiske systemet, vi tilbrakte noen mnd. der sist sommer og av å til var det ikke til å tro. Avgift for å ligge på eget anker, inndraging av vannslager på bunkersstasjon for å "tvinge" båter til å gå inn i dyre marinaer å betale for ett døgn for å fylle vann, I noen marinaer er det umulig å få vite pris før en har fortøyd båten og går inn "resepsjonen" som er alltid godt bemannet med ansatte. På den "gylne odden" ankret vi opp på lo siden, ble jaget derfra fordi vi kunne "drive på land". Ankret så opp på le-siden, ble jaget fordi det ikke var lov, det gikk en kabel i vannet (bløff). Men vi kunne bruke bøyer , og det kostet ett bra antall penger pr time osv.... I retteferdighetens navn var det ok ute på noen av øyene i deres byhavner, selv om de tok seg bra betalt der også. Mange jeg har snakket med vil aldri igjen sette sin fot i det landet, det vil jeg gjerne, men det forusetter en litt annen mentalitet i forhold til båtfolk. Og saken er at charterturister merker lite til dette, det langturseilerne som må ta trøkken, en turistgruppe de garantert vil miste på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 (redigert) Prisen på marinaene finnes lett tilgjengelig på nettet. Men det er jo litt komplekst med mye tillegg med turistkatt pr. pers. mm. Prisene er vel omtrent som ellers i middelhavet, ihverfall hvis man tar med Spania og Italia. Men det er stor prisforskjell mellom de dyreste og til de relativt rimelige, men er ikke helt oppdadert hvor mye Prisen for en bøye/marina /havn er da den samme for charter som for langturseilere, så jeg skjønner ikke hva du mener med at langturseileren må ta trøkken? Men m.h.t reglene om mannskapslister etc. de slipper jo charterturistene. At du ikke får fylt vann på bunkringstasjonen skjønner jeg godt, det er jo alltid kø og utrolig irriterende hvis man må vente i evigiheter på en som skal fylle vann i tillegg. Du får vann på kaia de fleste byhavener, så det skulle ikke være nødvendig med en marina (men må jo som regeml betale en del der også). Den "gyllende odden" er jo litt spesiell, de vil vel helst ikke ha en drøss seilbåter på anker utenfor der. Ikke er det noen vits heller etter min mening, så mange andre fine plasser.. Redigert 2.August.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Det er vel nokså innlysende, på en charterbåt deles alle utgiften på et antall personer, gjerne fra 6 til 10, over en kort periode, 1 til 2 uker, mens en langturseiler (vanligvis to personer) har ett budskjett som belastes over lang tid, dvs en bor i båten. Det betyr at en må vurdere hva en bruker pengene til. Ja, ute på øyene er det også havner for du ofte fylt vann. I Splitt lå alle langturseilere ( rundt 30 båter) på svai og noen rodde vann i kanner fra byen selv om det slett ikke var kø hverke her eller der. Den Gylne odden har kun et eksempel. Vi har absolutt ikke noe grunn til å klage, og jeg skal ikke fraråde noen å seile i Kroatia, for som charterturist er helt ok, når det gjelder langtidsseiling for en gjøre sine egne erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 (redigert) Joda, men det er jo heller ikke så merkelig at de øsnker å tjene litt penger på turistene. Hovedproblemet er først og fremst måten de gjør det på og alle reglene som f.eks. mannskapslistene, forbud mot utleie, "naturparkene" etc. de har funnet på for å hjelpe på melkingen av båt-turistene. Det er nok først og fremst charterbåtene og de som har båtene sine liggende der permanent (tyskere, østerikere mfl.) som er målet - og for dem er det ikke så lett å bare flytte til en annen plass. At en og annen langturseiler blir rammet er de nok ikke så lei seg for - det er trangt nok om plassene likevel -og alle (vi i Norge også) vil jo helst at turistene som komemr skal som legge igjen mest mulig penger. Men at det er er blitt dyrt i Kroatia er ingen tvil, og også at det ikke lenger er et like jomfruelig seile-paradis om for ca 10 år siden. Redigert 2.August.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Riktig, der er måten de gjør det på, det var faktisk en lettelse å komme over til Italia og selv om der også er relativt dyre marinaer så opplevde vi mentaliteten så helt forskjellig. Og en kunne ligge gratis i byhavner eller utenpå en fiskeskøyte, noe en bare kunne drømme om i Kroatia, og folk var vennlige uten at vi ga dem lommeboka. Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 kan dere gi en liten anbefaling ka havn, land (hellas italia kroatia) jeg burde konsentrere meg på , har ikke så j**la lang tid (sliter med en litt seriøs hjertesykdom ) så reise rundt på alle plasser og sammenligne funke ikke for meg ) men kvakksalveren sier kan plage omverdenen vesentlig lengre om jeg flytter sydover og unngår stress :) Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Jeg tror du må si noe mer om dine planer... bo i båt i leilighet, leie eller kjøpe osv? Sitér dette innlegget Link to post
åmøybu Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Ser at denne tråden er litt opptatt av Kroatia, men prøver meg allikevel på et mer generelt emne. Jeg er i prosessen med å kjøpe en større båt i Italia. Det er selvsagt en del byråkrati og ikke små kostnader involvert, men jeg har fått et tilbud som er vanskelig å avslå uten videre. Om jeg nå kjøper denne båten, en 56 fot motoryacht, vil jeg ha denne i havn i Spania i ett års tid, for da å bruke denne som feriehus. Spærsmål: Hvor finner jeg gode beskrivelser av havneforhold, avstander, rette kart osv for seiling i Middelhavet-. Vil jo trenge kart for reiseruten og dette er litt tricky å finne, synes jeg. Noen som kan hjelpe meg med tips ? MVH Åmøybu Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.