Jump to content

Seile fra Kristiansand til Skagen uten mannskap


toholthe

Recommended Posts

Befinner oss for tiden i Krisiansand, og kunne tenke oss og seile via Skagen og svenskekysten tilbake til østlandet. Det er bare kona (gravid) og meg som skal seile. Ser ut til at det er meldt relativt lite vind på lørdag fra sørvest og tenker og sette over da. Båten er en 34 fots seilbåt fra 1985 i god stand, alt av gjennomføringer og sliteder er byttet.

 

Har et par spørsmål.

 

Har kartplotter for omerådet og kartserie D og kart over omerådet i Skagen. Må jeg i tillegg ha overseilingskart, eller er det forsvarlig å kun seile på kompasskurs om kartplotter mot formodning skulle ryke? Har i tillegg ekstra GPS (på mobiltelfon), men denne viser kun koordinater. Uten overseilingskart har jeg ingen steder å plotte hvor jeg er. Vet jo hvor langt nord og øst jeg skal.

 

Er dette en dristig etappe med bare to ombord? Kona kan styre båten, men faller jeg over bord ligger jeg tynt an. Seiler selvsagt med sele.

 

Noe spesielt jeg bør tenke på?

 

T

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er dårlig sjømannskap å seile noe sted uten papirkart. Det koster jo ikke mange kronene, så hvorfor skule du ikke kjøpe et (eller får du ikke tak i det i Kristiansand)? Jeg ville hatt et overseilingskart + en batteridrevet håndholdt GPS som backup. Er du trygg på mobiltlf din er vel den grei nok. Er det ikke mulig å få en kurs til Skagen ut av den? Er det umulig å få tak i kart er det selvsagt mulig å manuelt regne ut en ca. kurs fra punktet du er (avlest på mobil) til punktet du skal (tatt fra Skagen kartet) med litt vinkelregning. Du må da lese av hvor mange NM en breddegrad er ut fra Skagenkartet, det blir vel sånn ca riktig antar jeg uten at jeg har prøv det selv. Men du bør være relativt stø i forståelsen av navigasjon for å gjøre dette.

 

Å seile bare på kompasskurs er selvfølgelig mulig, mange har gjort det før, men neppe lurt uten kart. Det er ikke bare lett, du vil få avvik underves p.g.a unøyaktig styring + avdrift fra seilingen. Du må legge inn kurskorreksjon for misvisning + den avdriften du får p.g.a strøm - for å gjøre må du ha opplysning om strømmens retning og hastighet - dvs helst et strømkart. Underveis må du føre bestikk, dvs. notere antatt posisjon ut fra hvor langt du har seilt (avlsest på loggen) med hvilken kurs med jevne mellomrom, f.eks. hver time. Dette bør gjøres uansett om plotteren virker eller ei, da har du punkt å seile fra hvis denne skulle ryke. Dessuten synes jeg selv at det høyner opplevelsen av overseiling å tegne inn punkter på kartet. Når du begynner å nærme deg land kan du begynne å se etter fyr. Hvis du har planlagt ankomsten slik at du kommer frem i mørket er det lett å se fyr på lang avstand og du kan ta peilinger. Siden du har kart over Skagen kan du lese hvilke fyr du ser ut fra fyrkarakter. På den annen side er det litt mer problematisk med all båttrafikken i mørket hvis man ikke har så mye erfaring med det.

 

Mange seiler denne distansen alene, så er du rimelg trygg på egene ferdigheter skulle ikke det være noe problem, selv om det er en lang dagsetappe og det blir slitsomt dersom været blir dårligere. Men ut fra måten du stiller spørsmålet lukter det litt at du ikke har all verdens erfaring og kanskje ikke seilt til Skagen før?

 

Husk at farvannet kan være litt vanskelig, spesielt rundt Grenen grunnet strøm, mye båtrafikk i mange retninger og grunt farvann. Hold GOD avstand til den ytterste bøya, Hold deg langt unna land før du runder. Jeg snakker om minst 2-3 NM. Ikke bli fristet til å ta en snarvei der, det kan være fristende når man ser land, man er sliten og det man vil ikke seile en time ekstra p.g.a sikkerhetsmargin. Det er erfarene seilere før deg som har gått på grunn ved Grenen eller har blitt skylt overbord og druknet p.g.a. plutslige brottsjøer nær land.

 

 

Oppsummert:

1: Tenk nøye igjennom eget ferdighetsnivå, båtens og utstyrets tilstand.

2: Ta med kona på råd, men husk som skipper har du har ansvar for hennes og barnets sikkerhet også uansett hva hun sier.

3: Kjøp papirkart

4: Hold meget god avstand fra Grenen

5: Planlegg turen slik at du kommer frem til ønsket tid med god margin, Husk at selv om du gjerne kan seile med 6-7 knop en god dag neppe bør legge inn mer enn 4-5 knop i beregning - med en del bølger og strøm går det tregere. ca 90 NM / 4knop = 22,5 timer

 

God tur...

 

- Sannsynligvis virker plotteren hele veien. Sannsynligvis blir det en kjempefin tur med soloppgang i rom sjø. Sikkert veldig sliten på slutten.

Men så utrolig deilig følelse når du å legger til i Skagen og kjøpe seg en Bajer eller tre. .

Link to post
Share on other sites

Med mindre du er helt fersk seiler ser jeg ingen problemer med å seile denne leggen! Det er jo bare en forholdsvis kort etappe på åpent hav. Ingen grunn til å overdramatisere dettte. Skaff deg et overseilingskart hvis det er tilgjengelig. Utover det er det bare å heise seil og reise avgårde. Innseilingen til skagen er superenkel. BAre å sikte seg inn på nordmerket, runde østmerket og rett inn til skagen havn. God tur! Har seilt alene til skagen mange ganger, og det er ikke noe problem. Blir dere slitne underveis er det bare å legge bi og ta seg en hvil, men dere bruker under ett døgn på denne etappen uansett, så den er ikke spesielt krevende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...