Jump to content

Hjelp til bruktbåtkjøp Hansvik 700 combi


Øyvind_G

Recommended Posts

Snuser litt på en Hansvik 700 kombi, og har i den forbindelsen en del spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Båten er en 92-modell med 1800 timer. Yanmar 75hk og ellers godt utstyrt.

 

1) Hvilken pris er fornuftig for denne? Alle andre annonser jeg har sett er av nyere båter med større motor...

 

2) Hvilke erfaringer har folk om denne båtmodellen generelt? Noe spesielt jeg bør være obs på med denne båten eller motoren?

 

3) Er det noe av betydning som skiller denne båten fra de som selges nye idag? Når kom evt disse endringene?

 

4) Er det noe større problem å oppgradere denne med større motor (rundt 130HK, slik mange av de nyere har)?

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

 

Øyvind_G

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen :flag:

 

Har desverre ikke noen konkrete tips å gi deg, men vedrørende å bytte ut 75 hk med 130hk så kan du i alle fall regne med at en 75hk Yanmar er en populær motor på bruktmarkedet og burde være kurant å få solgt til en akseptabel pris. Men kostnadene og arbeidet med et slikt bytte er vel så omfattende at mitt forslag blir å vente til en båt med "rett" motor kommer for salg.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for velkomsten, Bergen!

 

Da budsjettet mitt ikke strekker til for å kjøpe noen av de Hansvikene jeg har sett med større motor, så tenkte jeg kanskje å kjøpe denne, spare noen år og så montere større motor da. Spørsmålet da er om det har blitt gjort noen endringer på skroget på de nyere modellene for at det skal passe til større motor, evt andre endringer som gjør det vanskelig å oppgradere de eldre modellene...

 

Ellers ingen som har noe å si om denne båten?

 

Tar også gjerne imot tips om noen vet om en slik båt til salgs (som ikke ligger på Finn)...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser i erfaringsdatabasen og ellers at flere nevner støy i cockpit som et problem.

Er det noen som har hatt noen vellykkede løsninger for å redusere denne?

 

Fant en test fra 1989, der det står: "Med en 66 hk. dieselmotor gjør båten drøyt 18 knop tomlastet. Noe mer enn det tåler neppe skroget."

Har sett båter på Finn med opp til 156hk. Det er derfor jeg lurer på om skroget er endret, eller om jounalisten tok feil.

 

Ser også i testen at båtet kostet rundt 250.000kr ny, så da skal jeg vel betale rundt 130.000kr mer for den nå.

Ser i hvert fall ikke ut til at verditapet er det største problemet med disse båtene...

 

Dette er forresten testen jeg refererer til:

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...de?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at skroget ble endret på disse på ett tidspunkt, for å kunne håndtere støøre motor. Men når og hvordan, det aner jeg ikke.

 

Ellers synes jeg forlangt pris virker litt vel optimistisk. Sikker på at dette er korrekt pris for en slik båt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg forlangt pris virker litt vel optimistisk. Sikker på at dette er korrekt pris for en slik båt?

 

Har ikke klart å finne noen andre tilsvarende båter (med tanke på alder), så jeg er veldig usikker på hva som er korrekt pris.

Men når jeg ser at jeg kan få en 10 år nyere båt med 20hk større motor for en drøy 100-lapp ekstra, så er det kanskje ikke noe røverkjøp, nei...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17379003

 

Og for enda en drøy 100-lapp til, får jeg en 2007-modell med 120hk. Men sånn er det vel å kjøpe båt...

(Det begynte med at jeg så på en Master 680 til 120.000)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser i erfaringsdatabasen og ellers at flere nevner støy i cockpit som et problem.

 

Jeg fikk prøvekjøre en helt ny slik båt i Bodø i fjor engang. Hansvik hadde en liten konvoi der med flere av sine modeller.

 

Den hadde en 120HK Yanmar med sluregear. Vi gikk med full speed et stykke, og støyen var ikke avskrekkende. Vi kunne prate ganske normalt innomhus når døra var lukket. Båten hadde en ekstra isolert motorkasse som var tredd nedover motoren. Når man skulle ned til motoren måtte man løfte denne kassen opp gjennom dekksluka.

 

Men, dette var som sagt en helt ny båt. De har sikkert forbedret visse ting siden prototypen ble laget.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...