eCera Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Hei båtfolk! Driver litt frilansing her... Har pratet med noen båtforhandlere rundt om i Norge ang. denne såkalte finanskrisen om de har merket noe til den, og fikk ganske like svar overalt. Båtsalget har gått litt ned, men er fremdeles mye salg! Service er på lik linje som før. Reservedeler solgt over disk har gått opp! Salg av små påhengsmotorer er likt med tidligere år, men salg av større påhengsmotorer og innenbordsmotorer har gått kraftig ned! Det er det jeg prøver å finne ut hvorfor skjer...?? Hva er meningen deres? Er folk redd for å investere i ny båtmotor og velger heller å prøve å redde sin gamle? Ser de på det som en bortkastet investering for de tror ikke de vil få solgt båten sin pga "finanskrisen"? Har de rett og slett ikke råd, eller tørr ikke å ta seg råd til det? Er bruktbåt markedet gått så langt ned i pris at de heller velger å kjøpe ny, brukt båt istedenfor å ruste opp sin gamle trofaste med en ny motor? Hva tror dere? Driver som sagt med litt frilans markedsundersøkelse som kansje medier er interessert i... Håper dere kan hjelpe Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 men salg av større påhengsmotorer og innenbordsmotorer har gått kraftig ned! Det er det jeg prøver å finne ut hvorfor skjer...?? Gjelder dette motorer for ettermarkedet, mao motorbytte eller inkludrere disse "tallene" også nybåtsalg? Jeg vil anta at motorsalget går kraftig ned er et resultat av at nybåtsalget her stoppet kraftig opp og at flere av våre kjent båtprodusenter er slått konkurs siste året. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
eCera Svart 4.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det gjelder begge deler. nybåtsalget har gått mye ned, men ikke så utrolig mye som folk hadde først forutsett. Men dette varierer en del rundt i landet... Er bruktbåt salget årsaken til folk ikke velger motorbytte/oppgradering av sin gamle båt? Er prisene så dumpet? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det henger sammen med økt arbeidsledighet og vanskeligere å få lån. Derfor bytter ikke folk båt i samme tempo som før - de reparerer på den de har i stedet. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
SF Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 nybåtsalget har gått mye ned, men ikke så utrolig mye som folk hadde først forutsett. Hei, har du tall som underbygger dette? lista over norske båtbyggere som har gått konkurs siden 2008 er lang og sier noe annet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jon-Kåre Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Det henger sammen med økt arbeidsledighet og vanskeligere å få lån. Derfor bytter ikke folk båt i samme tempo som før - de reparerer på den de har i stedet. Tror og at mye henger sammen med at folk som skulle innvestere i disse tingene har gjort det allerede og man vil derfor nå få en dau periode noen år fremover. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
eCera Svart 4.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2009 Har pratet med en del båtforhandlere, som er solide, og de har hatt en nedgang på snitt 30%. Det er ikke så gale som folk hadde sett for seg! Er selvfølgelig mange som har gått konkurs, men dette er mer adminastrasjonen sin feil enn markedet spør du meg... Arbeidsledighet og vanskeligere å få lån er det jeg også ser på som en "fasit" på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Det vi har sett på båtmarkedet i år er vel mer en justering. Som også kanskje var på sin plass etter noen år på høygear. Redigert 4.August.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg tror at folk flest plutselig fikk øynene opp for det enorme pengeforbruket som var på gang. Trusselen om dårlige tider fikk nok noen til å legge store investeringer i økt luksusforbruk på hylla. Noen har alltid penger i dårlige tider, og disse kjøper det de ønsker seg uansett. Men det er nå en kjensgjerning at prisnivået i Norge på båter og motorer var/er særdeles høyt og mye høyere enn land vi bruker å sammenligne oss med. Hvorfor skal samme båten koste 150.000 kr mer i Norge enn i nabolandet? Dette tok jeg konsekvensen av da jeg skulle kjøpe ny motor til båten. Jeg kjøpte amerikansk motor og drev gjennom Sverige. Den samme motoren kjøpt i Norge hadde kostet 60.000 mer! En tilsvarende Volvo kjøpt i Norge ville ha kostet ca. 120.000 kr mer. AS Norge har drevet kostnadsnivået til himmels. (Alle skal jo kjøre Mercedes, så da må vi legge på prisene, gitt!. Ikke pokker om jeg betaler for andres Mercedes.) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg tror at folk flest plutselig fikk øynene opp for det enorme pengeforbruket som var på gang. Trusselen om dårlige tider fikk nok noen til å legge store investeringer i økt luksusforbruk på hylla. Noen har alltid penger i dårlige tider, og disse kjøper det de ønsker seg uansett.Men det er nå en kjensgjerning at prisnivået i Norge på båter og motorer var/er særdeles høyt og mye høyere enn land vi bruker å sammenligne oss med. Hvorfor skal samme båten koste 150.000 kr mer i Norge enn i nabolandet? Dette tok jeg konsekvensen av da jeg skulle kjøpe ny motor til båten. Jeg kjøpte amerikansk motor og drev gjennom Sverige. Den samme motoren kjøpt i Norge hadde kostet 60.000 mer! En tilsvarende Volvo kjøpt i Norge ville ha kostet ca. 120.000 kr mer. AS Norge har drevet kostnadsnivået til himmels. (Alle skal jo kjøre Mercedes, så da må vi legge på prisene, gitt!. Ikke pokker om jeg betaler for andres Mercedes.) Det du betaler for er i hovedsak forbrukerrettighetene dine, som er vesentlig dårligere hvis du har handlet utenlands. Mye av årsaken til at norske leverandører ikke kan levere til samme pris som utlandet har sammenheng med at Norge har en av verdens strengeste kjøpslover for å beskytte og ivareta forbrukernes interesser. Det gjør at alle leddene må ha litt mer i fortjeneste. Jeg driver forøvrig et lite båtfirma, og min erfaring fra denne våren har vært minst like mye å gjøre som før. Forskjellen i år har helt klart dessverrre vist seg å være at det har blitt mye vanskeligere å få betalt for jobbene man har utført til tross for klare avtaler om både hva som skal gjøres og hva det vil koste. Privatkundene er fortsatt eksemplariske betalere. Alltid! Mens båtforhandlerne/importørene har vist elendig betalingsvilje denne våren Jeg tror dessverre også at mange av konkursene vi har sett er mer eller mindre planlagte. Mange bedriftseiere er råe og kyniske, og ser sine muligheter til å slette litt gjeld for så å begynne igjen når tiden er inne for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.