Jump to content

Finns der en tommelfinger regel for krengning av båt


Birchwood 320

Recommended Posts

Lurer på dette her eg. Lengde bredde høgde. Flat bunn , kjøl??

 

Hadde ein episode i dag med sjø rett fra styrbord. Bølgene var relativt små men der kom ein ganske stor ein som laget en del styr ombord. Skuffer med bestikk osv gjekk i golvet. (Litt trege skuffer) Eine propellen var delvis i overflata pga lyden og turtallet steg. Tydelig propell lyd.

 

Derfor lyrer eg på om det var nære på eller om båten tåler så mye.

Eg har kjøl 2/3 av skroglengda og v-bunn resten.

 

Ekkelt var det hvertfall..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvor mange grader tror du båten krenget? Dersom du har vann, br.stoff og to motorer plasert i båten burde den tåle betydelig krenging, 70-90 grader. Men faren henger også sammen med situasjonen ...f.eks. stor sjø på låringen, eller brytende sjø. Sjø som bryter har mye bevegelseenergi i seg noen en vanlig bølge ikke har.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si hvor mye den krenget. Ble svett når flappe lyden av en propell over vann begynte med turtallsøkning. Kanskje det føltes verre enn det var. Vil tippe et sted mellom 50 og 65 grader. Det som skremte meg litt var at båten fulgte med bølgen langsetter (surfet) og det tok noen sekunder før den la seg ned igjen. 1 Erfaring rikere hvertfall. Selv om det var moderat sjø så kan det komme noen som er større. Kanskje dobbelt så stor som dei andre.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er foretatt noe forandringer på båten fra den var ny som berører stabiliteten, vil den sikkert være betryggende, jeg tror det er liten grunn til å engste seg for det. Sjøegenskaper handler om mange ting, hvor stabilitet bare er et element. Når en blir kjent og vant med båtens egenskaper, tar en gjerne hensyn til det.

Slik du beskriver det er det vel snakk om en skjæring på lårlingen, dvs baugen skjærer på skrå ned i bølgedalen, bakenden som har stor bæring vrir seg og båten legger seg over. Dette er vel ikke helt utypisk for denne type båter og her bør en være noe forsiktig med motorkraften og prøve seg litt fram.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at en fritidsbåt av plast og med motor og drivverk, diesel/vann-tanker og batteribank m.m. i kjølen vil ha et veldig lavt tyngdepunkt.

Er det ikke sansynlig at den selv ved 90 grader slagside vil rette seg opp?

 

Selv aner jeg ikke, stiller bare et spørsmål...

Link to post
Share on other sites

vanlig bølger er morro - dønninger og rotesjø er ikke så morro

vær 7-8 bølge er som regel større en andre

folk som skryter av å vært i så og så mange meter bølger tar jeg med en klype salt - det spørs hvor du er og bølger er alltid forskjellige

2 meter som kommer i firkanter som jeg kaller det i fks sekken / skjeberg er verre en bølger utpå som er 3 gngr så høye

eller dønninger rundt strømtangen for ikke å glemme :puke:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at ved 90 grader, så har du hentet inn så mye vann i båten at neste telefon sannsynligvis går til redningsselskapet, om du rekker det.

 

Jeg mente da en lukket båt som ikke ville ta vann inn gjennom annet enn lufteventiler osv...alså ubetydelige mengder over kort tid...

Link to post
Share on other sites

En lukket motorbåt vil nok så godt som alltid rette seg opp så lenge ikke vinduer eller dører slås inn, eller uteplassen er full av vann. Dette pga styrhuset virker som en gedigen luftlomme som ikke vil holde seg undervann. En del krefter i vind+sjø. I Åsgårdstrand så jeg bølgene hadde fraktet steiner på flere kilo og slengt dem over moloen (det er noen meter)...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...