Birchwood 320 Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Lurer på dette her eg. Lengde bredde høgde. Flat bunn , kjøl?? Hadde ein episode i dag med sjø rett fra styrbord. Bølgene var relativt små men der kom ein ganske stor ein som laget en del styr ombord. Skuffer med bestikk osv gjekk i golvet. (Litt trege skuffer) Eine propellen var delvis i overflata pga lyden og turtallet steg. Tydelig propell lyd. Derfor lyrer eg på om det var nære på eller om båten tåler så mye. Eg har kjøl 2/3 av skroglengda og v-bunn resten. Ekkelt var det hvertfall.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hvor mange grader tror du båten krenget? Dersom du har vann, br.stoff og to motorer plasert i båten burde den tåle betydelig krenging, 70-90 grader. Men faren henger også sammen med situasjonen ...f.eks. stor sjø på låringen, eller brytende sjø. Sjø som bryter har mye bevegelseenergi i seg noen en vanlig bølge ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Båtens stabilitet kan teoretisk beregnes ved å finne den såkalte rulleperioden. Men dette er et emne jeg heller vil at Poseidon utdyper nærmere for å være siker på at det gjengis korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Vanskelig å si hvor mye den krenget. Ble svett når flappe lyden av en propell over vann begynte med turtallsøkning. Kanskje det føltes verre enn det var. Vil tippe et sted mellom 50 og 65 grader. Det som skremte meg litt var at båten fulgte med bølgen langsetter (surfet) og det tok noen sekunder før den la seg ned igjen. 1 Erfaring rikere hvertfall. Selv om det var moderat sjø så kan det komme noen som er større. Kanskje dobbelt så stor som dei andre. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Dersom det ikke er foretatt noe forandringer på båten fra den var ny som berører stabiliteten, vil den sikkert være betryggende, jeg tror det er liten grunn til å engste seg for det. Sjøegenskaper handler om mange ting, hvor stabilitet bare er et element. Når en blir kjent og vant med båtens egenskaper, tar en gjerne hensyn til det. Slik du beskriver det er det vel snakk om en skjæring på lårlingen, dvs baugen skjærer på skrå ned i bølgedalen, bakenden som har stor bæring vrir seg og båten legger seg over. Dette er vel ikke helt utypisk for denne type båter og her bør en være noe forsiktig med motorkraften og prøve seg litt fram. Redigert 29.Juli.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Somregel tåler båten betraktelig mer enn mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 (redigert) Finnes det ikke en GZ kurve på motorbåter slik det er på seilbåter ? Trodde dette måtte foreligge for kategoriklassfiseringen når båten får sitt CE merke ? Redigert 30.Juli.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg vil tro at en fritidsbåt av plast og med motor og drivverk, diesel/vann-tanker og batteribank m.m. i kjølen vil ha et veldig lavt tyngdepunkt. Er det ikke sansynlig at den selv ved 90 grader slagside vil rette seg opp? Selv aner jeg ikke, stiller bare et spørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg vil tro at ved 90 grader, så har du hentet inn så mye vann i båten at neste telefon sannsynligvis går til redningsselskapet, om du rekker det. Men, så er jeg også litt paranoid og sjøsvak, da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 vanlig bølger er morro - dønninger og rotesjø er ikke så morro vær 7-8 bølge er som regel større en andre folk som skryter av å vært i så og så mange meter bølger tar jeg med en klype salt - det spørs hvor du er og bølger er alltid forskjellige 2 meter som kommer i firkanter som jeg kaller det i fks sekken / skjeberg er verre en bølger utpå som er 3 gngr så høye eller dønninger rundt strømtangen for ikke å glemme Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg vil tro at ved 90 grader, så har du hentet inn så mye vann i båten at neste telefon sannsynligvis går til redningsselskapet, om du rekker det. Jeg mente da en lukket båt som ikke ville ta vann inn gjennom annet enn lufteventiler osv...alså ubetydelige mengder over kort tid... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 En lukket motorbåt vil nok så godt som alltid rette seg opp så lenge ikke vinduer eller dører slås inn, eller uteplassen er full av vann. Dette pga styrhuset virker som en gedigen luftlomme som ikke vil holde seg undervann. En del krefter i vind+sjø. I Åsgårdstrand så jeg bølgene hadde fraktet steiner på flere kilo og slengt dem over moloen (det er noen meter)... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.