Jump to content

Problemer med Profurl rullegenoa


PAGURUS III

Recommended Posts

Vi seilte fra Læsø :flag_da: over til Koøen :flag_sw: i kuling i går. Da vi skulle reve seilene i kulingen, fikk vi ikke inn genoaen. Vi har rullegenoa med Profurl rulle.

 

Vi fikk kun rullet inn halve seilet. Rulla låser seg helt. Nå får vi ikke seilet helt ut, og det er umulig å få det inn. Jeg fikk improvisert og rullet det sammen i går, men nå sliter vi med å finne ut hva som kan være feilen. Tauet som vi ruller det inn med ligger helt greit i rulla.

 

Er det noen som har noen tips om hva som kan være årsaken til dette ?? Kan det har skjedd noe i festet opp i masta ??

 

Dette haster litt, for vi får ikke seilt ordentlig videre uten genoaen...

 

PAGURUS III

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Tja..det skulle jeg gjerne gjort, men problemet er at vi ikke får den helt ut igjen. Videre er det et problem at vi ikke har eget fall til den...

 

Nå ligger vi i uthavn, det er meldt stiv kuling, og vi lurer på om det er noen som kjenner til om det er noen lure triks på disse rullene.. ? Jeg har ikke turd å begynne å løsne på umbrako-skruene som står i rullen. Det virker som om noe har låst seg inne i mekanismen....

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Jeg har profurl selv. Når dette hender hos meg er det fordi fallet er for slakt og går rundt forstaget i toppen. Løsningen er å rulle det ut igjen og stramme fallet mere. Hvis det ikke går kan du prøve å løsne fallet enda litt mer. Se etter i toppen av forstaget for å sjekke om det er dette som har hendt. Bruk gjerne kikkert eller dra opp selv og se.

 

Hvis alt har kilt seg og du ikke får rullet ut seilet kan du ta seilet rundt forstaget manuelt med skjøtehjørnet for å få det ut og så ta det ned.

Ikke demonter rulla før seilet er nede.

 

Det går fint an å bruke det samme fallet til å heise seilet manuelt. Ta ut innmatingsstykket, slipp toppsvirvelen ned og sett på innmatingen igjen. Da kan du bruke profilen manuelt, men vær forsiktig når du heiser, så luff-tapen går riktig inn i sporet. Ved slik heising setter du fallet direkte på seilet uten toppsvirvelen. Skjønner?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Glimrende Sun Flyer. Takk for bra svar. Jeg har allerede kikket opp i masta med kikkert og det ser ut som om du har rett.

 

Nå blåser det 17 m/sek og stri regner i gjestehavna på Tjørnekalv, så jeg finner ikke helt ut av dette før vinden løyer.

 

Selv om det var litt avansert det du skrev, så skjønner jeg det faktisk...

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd å ikke få furlex rulla helt inn i sterk vind. I mitt tilfelle viste det seg å være at seilet ble rullet inn såpass mye "strammere" enn vanlig, noe som resulterte i at det ble en del flere omdreininger på furlexen. Til slutt var for mye tau kveilet opp, og da fikk jeg ikke dratt in mer. Jeg måtte slippe seilet helt ut og hekte av forliket, og dra mer tau ut av furlexen før jeg hektet det på igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede kikket opp i masta med kikkert og det ser ut som om du har rett.

Da har du sansynligvis ikke noe problem med rulleforstaget. Når du får det ut igjen vil det nok fungere bare du passer på å ha stramt nok fall ved ut- og innrulling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

................. og stri regner i gjestehavna på Tjørnekalv, så jeg finner ikke helt ut av dette før vinden løyer.

Har Profurl jeg og.......men min har aldrig strejket !! så der kan jeg ikke hjelpe deg,

 

men har du behov av mastkran så har du det på Nordön...vid Instörenna ...SSO Tjörnekalv

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme probleme som beskrevet. Monterte Profurl for tre år siden på min Maxi 95. Mastheadrigg, og litt langt forlik på seilet. Det som hadde skjedd er at den lille svarte plastdingsen som monteres helt i toppen (fallavviser) var festet for løst. slik at wire-fallet svinger seg rundt sammen med seilet, og det hele låste seg ettertrykkelig. Seilet ville ikke inn eller ut, og ikkened heller fordi jeg hadde wirefall stramt surret rundt toppen av forstaget.

Løsningen var å sende svigersønnen til topps med umbrakonøkkel for å etterstramme fall-avviseren. Nå sitter den slik den skal, og har ikke hatt problemer i sommer. Det er også viktig med skikkelig oppstrammet fall før du seiler. Lykke til.

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...