Jump to content

Eberspächer D2 reduserer effekten etter ca 20 minutter


mentor70

Recommended Posts

Jeg har nylig installert en Eberspächer D2 i min Agder 840 (installasjonen ble utført av autorisert montør). Den starter fint og brenner natten igjennom. Allikevel er det en ting som er litt rart: Jeg stiller regulatoren på MAX ved oppstart. Da starter den fint og varmer fabelaktig i ca 20 minutter, deretter regulerer den seg ned fra trinn 4 til trinn 1 eller 2. Etter ca 15 minutter øker den til trinn 3, før den igjen går ned til trinn 1 eller 2. Den opprettholder altså ikke MAX effekt selvom regulatoren er innstilt på MAX (selvom temperaturen i rommet hvor temperatursensoren er plassert ikke er høyere enn ca 20 C). :confused:

 

Først trodde jeg at temperatursensoren var feil plassert, men selv etter at jeg plasserte sensoren i et rom hvor den ikke påvirkes av varmluften oppførte D2'n seg slik.

 

Min andre tanke var at kanskje varmeren ble for varm og at dette var en slags sikkerhetsfunksjon for å sikre overoppheting, men det står ingenting i manualen om dette. Overopphetingsvernet skal slå varmeren helt av, altså ikke påvirke selve reguleringen.

 

Varmluftskanalen er en ca 4 m lang slange med diameter på 60 mm.

 

Hvis noen har noen forslag på hva denne merkelige oppførselen kan komme av, så mottas forslagene med takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal få montøren til å ordne opp i dette! Regner med at det ikke er så lenge siden monteringen er gjort. Har den alltid vært slik eller er det noe den har begynt med den siste tiden? Det er endel ledninger i romtermostaten og miniregulatoren som skal kobles riktig. Hvis dette blir gjort feil, vil varmeren oppføre seg annerledes. Uansett bør det ikke være nødvendig at du skal begynne å forske på dette selv dersom du har betalt en profesjonell for å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Svar til Øivind Evensen:

Selvom 4m med 60mm slange er litt underdimensjonert, så er det nok ikke overoppheting jeg ser i dette tilfellet. Ved overoppheting skal overopphetingsvernet slå inn, og da slår varmeren seg helt av. I mitt tilfelle reduseres effekten. Varmeren fungerer fint, men med redusert effekt.

Link to post
Share on other sites

Til Sollux 27:

Takk for flott svar. Dette skal jeg forsøke før jeg kjører båten tilbake til verkstedet hvor de monterte varmeren.

Et tilleggsspørsmål: Når du skriver at strømmen må tas, så regner jeg med at det er tilstrekkelig at jeg fjerner de to sikringene (den store til driftsstrømmen til varmeren, og den lille som går til kontrollpanelet)? Har jeg forstått deg rett da?

 

Mvh Håkon

Link to post
Share on other sites

<>Min andre tanke var at kanskje varmeren ble for varm og at dette var en slags sikkerhetsfunksjon for å sikre overoppheting, men det står ingenting i manualen om dette. Overopphetingsvernet skal slå varmeren helt av, altså ikke påvirke selve reguleringen.<>

Erfarer akkurat dette med min Wallas-varmer - dersom jeg lukker for mange av dysene (bare en er fast åpen). Åpner jeg igjen går den på full peising igjen. Om "logikken" er lik i Eberspacher vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Til mentor 70.

 

Ja, stemmer det. bare ta ut de sikringene.. men ta gjerne frahverandre pluggen til miniregulatoren og tempføleren..

Funket fint på min iallefall. den magiske tempen varmeren klarte før det, var 20.4 grader.. noe lite når det er 16 ute..

Men nå går den som et uvær...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...