mentor70 Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Jeg har nylig installert en Eberspächer D2 i min Agder 840 (installasjonen ble utført av autorisert montør). Den starter fint og brenner natten igjennom. Allikevel er det en ting som er litt rart: Jeg stiller regulatoren på MAX ved oppstart. Da starter den fint og varmer fabelaktig i ca 20 minutter, deretter regulerer den seg ned fra trinn 4 til trinn 1 eller 2. Etter ca 15 minutter øker den til trinn 3, før den igjen går ned til trinn 1 eller 2. Den opprettholder altså ikke MAX effekt selvom regulatoren er innstilt på MAX (selvom temperaturen i rommet hvor temperatursensoren er plassert ikke er høyere enn ca 20 C). Først trodde jeg at temperatursensoren var feil plassert, men selv etter at jeg plasserte sensoren i et rom hvor den ikke påvirkes av varmluften oppførte D2'n seg slik. Min andre tanke var at kanskje varmeren ble for varm og at dette var en slags sikkerhetsfunksjon for å sikre overoppheting, men det står ingenting i manualen om dette. Overopphetingsvernet skal slå varmeren helt av, altså ikke påvirke selve reguleringen. Varmluftskanalen er en ca 4 m lang slange med diameter på 60 mm. Hvis noen har noen forslag på hva denne merkelige oppførselen kan komme av, så mottas forslagene med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg synes du skal få montøren til å ordne opp i dette! Regner med at det ikke er så lenge siden monteringen er gjort. Har den alltid vært slik eller er det noe den har begynt med den siste tiden? Det er endel ledninger i romtermostaten og miniregulatoren som skal kobles riktig. Hvis dette blir gjort feil, vil varmeren oppføre seg annerledes. Uansett bør det ikke være nødvendig at du skal begynne å forske på dette selv dersom du har betalt en profesjonell for å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hvis det kun er 4 meter med 60 mm så får du overoppheting. D2 skal ha 75 mm frem til første åpne utløp, så kan man gå ned på 60 mm.. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Svar til Øivind Evensen: Selvom 4m med 60mm slange er litt underdimensjonert, så er det nok ikke overoppheting jeg ser i dette tilfellet. Ved overoppheting skal overopphetingsvernet slå inn, og da slår varmeren seg helt av. I mitt tilfelle reduseres effekten. Varmeren fungerer fint, men med redusert effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 sjå etter luftbobler i drivstofftilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 sjå etter luftbobler i drivstofftilførselen. Tåler mye luftbobler slike system. Snakk med montøren dersom det er relativt nytt system. Ikkje rot til garantiansvar ved å skru sjølv Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 sjå etter luftbobler i drivstofftilførselen. Det vil som regel være små luftbobler å se i den klare slangen men det er ikke tegn på at det er noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 å det er ikkje mange boblene som skal til før effekten daler etter min erfaring. Men da dette ikkje er selvgjort opplegg så er det nå naturlig å forhøre seg med montør Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Pugg ut termostaten og miniregulatotren. og la alt stå uten strøm inn til varmeren i noen minutter.. Sett så på strømen, så plugger du i miniregulatoren og termostaten.. Da får du en resett... Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hvis du har ein kald ølboks i kjølesapet, kan du prøve og sette bunnen av den over termostaten, da får du nedkjøling, og ser om det slår inn som det skal.. Hadde sammeproblem med min D4.. det var bare og resette.. Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Til Sollux 27: Takk for flott svar. Dette skal jeg forsøke før jeg kjører båten tilbake til verkstedet hvor de monterte varmeren. Et tilleggsspørsmål: Når du skriver at strømmen må tas, så regner jeg med at det er tilstrekkelig at jeg fjerner de to sikringene (den store til driftsstrømmen til varmeren, og den lille som går til kontrollpanelet)? Har jeg forstått deg rett da? Mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 <>Min andre tanke var at kanskje varmeren ble for varm og at dette var en slags sikkerhetsfunksjon for å sikre overoppheting, men det står ingenting i manualen om dette. Overopphetingsvernet skal slå varmeren helt av, altså ikke påvirke selve reguleringen.<> Erfarer akkurat dette med min Wallas-varmer - dersom jeg lukker for mange av dysene (bare en er fast åpen). Åpner jeg igjen går den på full peising igjen. Om "logikken" er lik i Eberspacher vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Til mentor 70. Ja, stemmer det. bare ta ut de sikringene.. men ta gjerne frahverandre pluggen til miniregulatoren og tempføleren.. Funket fint på min iallefall. den magiske tempen varmeren klarte før det, var 20.4 grader.. noe lite når det er 16 ute.. Men nå går den som et uvær... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.