Jump to content

Trenger hjelp til løsning på ødelagt sirkulasjonspumpe til MD21


Trøbbel

Recommended Posts

Enig, men prisen var hinsides. trodde franske biler hadde rimelige deler.

 

For ordens skyld, har du hørt med et spesialverksted om den gamle lar seg reparere? Kan jo tenkes at de finnes noe veldig spes. verktøy som gjør det mulig uten at det koster en formue. Antar at det er radiatorverksteder som driver med sånt.

 

Finnes så mange av de motorene som fortsatt er i drift så det ville vært intr. å funnet en løsning. Med A-utgaven MÅ man ha en som er lik originalen, dvs at reparasjon er eneste mulighet.

Link to post
Share on other sites

Prøv Halaas & Mohn i Kristiansund, de skaffet i alle fall pumpe til min Ford York 2401E! Ikke samme pumpe, men dette er også en vanskelig motor å skaffe pumpe til. Etter hva jeg forstod kunne de også overhale pumpen hvis de ikke fant en erstatning. Men jeg var heldig, de fikk tak i en nyprodusert fra en SKF fabrikk i Spania. Så prøv dem, dette virker som folk som har greie på det de driver med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo igjen.

Tenkte jeg bare skulle oppdatere litt på situasjonen. Jeg er fremdeles i tenkeboksen, men har tenkt å prøve ut, synes jeg da, en fiffig løsning :confused: :

 

Nå har det seg slik at termostaten i motoren passer akkurat kant i kant med den største rørstussen på nypumpa, jmfr bildet. Dermed kan den jo limes på her med tech7 eller lignende. Så kjører jeg en slange over hele greia med klemmer. Pga en 90 garaders vinkel fra denne og inn til varmeveksleren fikk jeg kjøpt to ferdig formet slanger av en grei kar hos AutoPower i Arendal :cheers:

 

Problemene videre er:

1. Dimensjonen på slangen er STOOOR og må nedskaleres på en eller annen måte over en kort avstand.

 

2. Inngangen(e) til varmeveksleren er desverre ikke rørstusser, det orginale termostathuset var skrudd intill og inn i veksleren.

 

Har noen noen formening om løsningen er helt på trynet :fishing: og noen fiks løsning på 1. og 2.?

 

Hvis jeg får dette til å funke så er det en rel. rimelig løsning for alle med md21 og en litt saltkjørt sirkulasjonspumpe :lol:

Link to post
Share on other sites

Problemene videre er:

1. Dimensjonen på slangen er STOOOR og må nedskaleres på en eller annen måte over en kort avstand.

 

2. Inngangen(e) til varmeveksleren er desverre ikke rørstusser, det orginale termostathuset var skrudd intill og inn i veksleren.

 

1. to slangestusser med overgang i mellom? Fikk en gang hjelp på tess og klemte et syrfast rør til 32 i ene enden og 28 i andre enden. Denne er nå overgang til Vetus-antihvertbend i kjølevansssløyfa. Kanskje noe slik kan brukes? Eller du kan dreie noe fra en messingstang.

 

2. Her er jeg litt usikker på hva du mener? Har du A-modellen med firkantet varmeveksler? Dersom det er plass i mellom veksleren og vannpumpa så finnes det sikkert et lokk til termostat med slangestuss som passer der - hvis du leter lenge nok. Alternativt kan jo noe lages... Eller du kan skaffe veksler til MD21B.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Problemene videre er:

1. Dimensjonen på slangen er STOOOR og må nedskaleres på en eller annen måte over en kort avstand.

 

Det du trenger er en "reducer" eller overgang, du kan lage denne av rørdeler men det finnes også ferdige løsninger i plast, metall også slanger som er utformet som en reducer.

 

Dette er en løsning som bla maritim har:

 

14653_auto.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1495...upkey=002004020

 

Her er en som er tenkt brukt på turbokit:

 

440477-879043.jpg

http://www.turbofun.no/subcategory/8597/8602.html

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Før jeg uttaler meg om eventuell løsning ønsker jeg at du prøvemonterer pumpa på motoren og tar noen bilder slik at jeg kan se hvordan det hele tar seg ut. Ta også bilde av gammel pumpe.

 

Forstår jeg det riktig så har den gamle pumpa integrert termostathus, mens den nye ikke har det.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar og innspill.

 

Jeg skal prøvemontere litt på lørdag med litt div deler. Bl.a med de rørstussene som Ingar nevner :lol: De er jo løst montert mellom veksler og termostathus og fulgte selvsagt med termostathuset når jeg skrudde det av. Problem nr. 2 løste seg altså fort :drink:

 

skal prøve å få tatt noen bilder, men mangler foreløbig kamera.

 

GeirKS; det er B-utgaven

Redigert av Trøbbel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

hei

jeg hadde samme problem for ett par år siden, den var sprukket å gikk ikke å reparere, da var den allerede gått ut av produksjon, satt ut en annonse på finn.no, fikk 4 svar ganske kjapt, kjøpte en som bare var gått 8 timer til 2000 kr. funker fint endå.

det kan være en ide og ta med ett bilde eller to av den slik at du får rett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom "Trøbbel" kan komme opp med noen bilder tror jeg nok det er mulig å komme i mål.

 

Dersom repsett tilfeldigvis kan skaffes så må man være obs på at en slik jobb krever bruk av hydraulisk presse. Man skal da ha veldig

klart for seg hvordan det skal presses. Dersom ikke kan det lett bli en del sprukket gods som vanskelig kan repareres.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og beklager fraveret i det siste.

 

Joda, Trøbbel har fremdeles trøbbel, derav navnet :smiley:

 

Etter å ha spurt litt folk rundomkring, bilverksteder, båtverksteder, TESS, +++ uten å få noe annet enn hoderisting, har jeg heller slappet av litt :drink: Det er grenser for hvor mye "der har du et problem gitt" en tåler å høre. Gitt opp??? ALDRI :lol:

 

Noen svar:

plastbaljen: Problemet er ikke delene, men å få dradd ut den gamle dritten uten at huset går i filler(ref. et VP verksted)

TMe: kamera fremdeles på avveie

POLARN: JA TAKK NÅR SOM HELST

 

Status: Trøbbel ligger og venter på at eier skal finne en lagringsplass. Kommer til å landsette om ikke lenge. Håper jeg kan spa opp noen bilder snart til dere vise........ :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

:cheers: plastbaljen :cheers:

 

Etter lang grubletid og en god del med distansering av problemer, kom det et lite pip fra plastbaljen her på forumet. Han hadde en pumpe han gitt som er fin og hel og nå min :cheers: ÆRE VÆRE HANS NAVN :flag: Hvis noen er interessert i å jobbe litt med alternative løsninger så har jeg noe liggende :lol:

 

Takk for alle synspunkter og bidrag :cheers:

Neinei sluta kjasa, ut og skru :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er saker og ting endelig på plass etter litt om og men. Vanskelig å huske rekkefølgen på monteringa gitt, måtte av og på med div deler mange ganger :eek: Så et nytt spørsmål:

 

-går det greit å bare fylle frostveske i ekspansjonstanken og så starte? eller må en fylle på en måte sånn at det ikke er noe luft i systemet? og evt hvordan?

Link to post
Share on other sites

Det ordnet seg selv :smiley: Hadde glemt å sette i en plugg og vannet begynte å renne der når blokka var fylt :yesnod: så da var det bare å toppe opp.

 

Alt er nå på plass og lyden av MD21 synger gjennom fjorden :flag: men spørsmål blir en jo aldri tom for. Det lekker litt gjennom drenshullet på "ny" pumpa ved tomgang. Drar jeg opp turtallet til ca 1800 stopper det. Noen som har en forklaring på dette?? Og hva må en evt gjøre for å tette, fylle pumpa med grease :confused:

Link to post
Share on other sites

La det lekke, men lage deg en patent så du får ledet lekkasjevannet bort og samle det opp. Da ser du hvor stor lekkasjen er og ha mulighet til å se om det utvikler seg. Fylle med grease skal du spesielt ikke gjøre.

 

Gammelpumpa skal du dele på langs ved hjelp av baufil slik at det er mulig å se hvordan delene er montert. Dette for at vi på forumet skal få kunnskaper om hvordan delene skal kunne presses fra hverandre. Det øyner meg at det må være mulig å demontere en lekk båtpumpe uten å skade huset og flytte over lager/aksling/tetning fra ny bilpumpe. Om du finner dette altfor utfordrende kan du eksempelvis overlate jobben til undertegnede.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe ja det hadde jo være en mulighet :cheers: men jeg har sendt gamlepumpa og den Nødløsningspumpa til en slektning som mener å kan fikse alt :smiley: Det forundrer meg ikke om han møter veggen her :headbang::giggle: Klarer han å få til noe skal jeg prøve å få ut av han hva som ble gjort

 

Har du noen formening om hvorfor det slutter å lekke når jeg drar litt på?

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke undervurdere smarte slektninger. Han har sikkert tilgang til ei hydraulisk presse og en del presseverktøy. Cluet er å presse av delene i riktig rekkefølge slik at ikke pumpehuset får brekkasje.

 

Hvorfor det lekker? Tja, si det. En vannpumpetetning består av to keramikkringer som glir mot hverandre, en fjær som presser ringene sammen og en gummibelg som hindrer lekkasje. Ryker belgen vil vannet fosse ut "sladrehullet" Litt vann vil ofte passere mellom keramikkringene en dråpe i ny og ne er akseptabelt. La det bero og følg nøye med.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har og en MD 21 B fra -81. Denne begynte å dryppe i sladrehullet på vannpumpen ved tomgang og senere forverret den seg til å dryppe litt hele tiden.

Jeg demonterte simeringene på pumpa, fikk tak i nye uoriginale og byttet de. det var en enkel sak å bytte simeringene, og det ble potte tett.

 

Gi ikke opp!.

 

Forøvrig et interresant emne.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...