Jump to content

Trenger hjelp til løsning på ødelagt sirkulasjonspumpe til MD21


Trøbbel

Recommended Posts

Dessverre tror jeg at den må passe inn på blokka. Selve impelleren, metall, skal inn i et rom der med to kanaler for vannet. Hvis jeg skal til med en elektrisk, ser det ut til at jeg må koble slanger til de to kanalene og DET tror jeg er vanskelig :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jo, det er riktig at det er en peugeot 2.1 liter (404/504) Indenor motor, men så vidt jeg husker var den pumpa modifisert i forhold til standard for å være passet til VP varmeveksleren som er montert over. Pumpa på SABB Status, som er samme motoren, hadde en annen variant.

 

En kamerat har noen deler liggende fra før han bygget om fra MD21 til SABB Status varmeveksler, så han skulle sjekke om han hadde noe liggende

Link to post
Share on other sites

Det er B jeg har :smiley: men kan ikke huske at den var lik den du hadde bilde av. Leverte inn hele stasen til et verksted på mandag og skal hente den i dag, ureparert selvsagt.

Ingar. Hva mener du med å modifisere? Skaffe en annen pumpe og få den til å passe? Hva bør jeg se etter da?

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket pumpa og det er den samme som du har lagt ut bilde av Ingar. Forstår ideen din med tanke på røra til varmeveksleren, men nå har det seg slik at motoren er nok litt for stor for båten. Med den vannmengden den regelrett sluker på saltvannssiden klarer jeg ikke å få den så varm at termostaten åpner for varmeveksleren :confused: uten at båten graver seg sinnsykt ned bak. Hvis jeg lager en pumpeløsning ved de rørene, får jeg bare sirkulasjon i veksleren og ikke i motoren.

 

Den eneste plassen jeg kan tenke meg det går an å plassere slanger til en elektrisk pumpe er i gjengene til sink anodene. Noen som har tanker rundt dette? Jeg må vel få plassert anodene en annen plass hvis det er en løsning?

 

På meg ser det ut som at det er kulelagrene i pumpa som har røket, jmfr tegning i innlegg fra GeirFrode. Kan det være så vanskelig å bytte disse da?

 

Det klør virkelig i hodet nå. :ghost:

Redigert av Trøbbel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer du ikke å få den varm er termostaten defekt.

Mener ikke at du skal montere pumpe i de rørene, men at du kan bruke pumpe fra en bil. Som altså skal se noe annerledes ut. (har aldri sett en slik). Og koble den til varmeveksleren med slanger.

 

Den pumpa på bildet hadde gåent kulelager. Jeg forsøkte å ta den ifra hverandre og min konklusjon var at det ikke er mulig å bytte lageret uten å knuse pumpa...

Link to post
Share on other sites

Har du MD21A eller MD21B Trøbbel?

 

A har firkantet varmeveksler som sitter ned på pumpa. B har sylindrisk varmeveksler.

 

Har du A-typen må du enten overhale pumpa eller kjøpe en som fungerer (ny eller brukt). Mener å huske en pris på omlag 5500,-kr i Norge.

 

Har du B-typen så sitter vel ikke varmevekslerhuset ned på pumpa, og du har mulighet for å bytte med en pumpe som sitter i bilmotorutgaven av denne grunnmotoren, sannsynligvis for en brøkdel av prisen av en VP-pumpe.

 

Disse pumpene er ikke motorenes sterkeste side og kan være litt vanskelig å få tak på brukt. Den ene jeg hadde liggende solgte jeg uten å få betalt til et annet medlem på forumet dessverre.

 

Mvh,

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Studerte sprengskissen nå.

 

Du skriver ikke hva som er problemet med den som du har, men det ser jo ikke håpløst ut å overhale pumpen da. Er det lagerene eller tetningen som er problemet? Ser ut som alt er tilgjengelig fra VP, så hvis bosset i pumpa er bra burde det fungere å bytte tetning/lagre.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Har fremdeles ikke kommet lengre.

 

GeirKS: Pumpa du har lagt ut bilde av er ikke helt lik, men jeg sjekker Meca jeg. Beskjeden jeg fikk fra verkstedet var at de trodde at de måtte ødelegge selve huset for å få ut delene. Samme erfaring som Ingar har gjordt.

 

Har B-utgaven og skal sjekke med Peugeout i morgen. Legger samtidig ut et søk hos vrakforhandlere, 505/504 Diesel.

Jeg ville ha betalt deg godt for den du gav bort jeg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Merk deg at Ford Granada i sin tid brukte 2,1 literen. Kan derfor være lurt å sjekke hos en Ford-forhandler etter vannpumpe. Regner med at han har muligheter for å sjekke om det ligger en slik pumpe hos en forhandler på ukurantlager om ikke den lenger kan skaffes fra Ford sentralt.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt en sjangs og kjøpt noe fra Mekonomen Arendal. En svært hjelpsom fyr, Øystein, klarte å finne en vannpumpe til 2,1 liter xd4 til litt over 900 bols. Det jeg ble litt usikker på var at den også skulle passe til 2,3 literen. Tok sjangse, bestilte og hentet i går.

 

Pumpa passer :smiley: og er ganske lik den geirKS har lagt ut bilde av, MEN den har bare et stort hull for viderekoblig til slange der termostathuset skal kobles til :headbang: Det hadde nok vært lurere å gå for den til 2000 og noe, der er det i allefall et termostathus.

 

Noen som vet om det finnes løse termostathus som evt kan kobles til med slanger :confused: Begynner å bli sår i hodebunnen nå

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...