Trøbbel Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 (redigert) Hei. Så har sirk.pumpa på min MD21 tatt kvelden for godt. Ser på forumet at det er vanskelig/umulig å få tak i. Vet noen av en mulig alternativ løsning? Eller kanskje noen har en?? Redigert 29.Juli.2009 av Trøbbel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Om den ikke må passe inn på blokka så kan du kanskje bruke en elektrisk? Burde vel fungere OK. http://www.martec.se/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Dessverre tror jeg at den må passe inn på blokka. Selve impelleren, metall, skal inn i et rom der med to kanaler for vannet. Hvis jeg skal til med en elektrisk, ser det ut til at jeg må koble slanger til de to kanalene og DET tror jeg er vanskelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Kan det være en peugeot motor.Mener md 21 er det,men litt usikker. I så fall er vel den pumpa den samme som på bilmotorene,og da burde den være å få tak i hos en bilhogger til overkommelig pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Jo, det er riktig at det er en peugeot 2.1 liter (404/504) Indenor motor, men så vidt jeg husker var den pumpa modifisert i forhold til standard for å være passet til VP varmeveksleren som er montert over. Pumpa på SABB Status, som er samme motoren, hadde en annen variant. En kamerat har noen deler liggende fra før han bygget om fra MD21 til SABB Status varmeveksler, så han skulle sjekke om han hadde noe liggende Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 (redigert) Tusen takk fredivar Har hørt om en som hadde det samme problemet og fikk en nevenyttig fyr til å reparere den. Skal prøve å få kontak, men vil veldig gjærne kjøpe av kompisen din hvis han har. Redigert 31.Juli.2009 av Trøbbel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Bilde av pumpa finnes her. Er det A eller B utgave du har? Enklere å modifisere en B utgave. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Det er B jeg har men kan ikke huske at den var lik den du hadde bilde av. Leverte inn hele stasen til et verksted på mandag og skal hente den i dag, ureparert selvsagt. Ingar. Hva mener du med å modifisere? Skaffe en annen pumpe og få den til å passe? Hva bør jeg se etter da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Er dette riktig motor og del? VP MD21B? I så fall kan det se ut som om Marine Parts Europe har den. Eventuelt et rep. sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Helt riktig GeirFrode. Jeg har ærlig talt ikke sjekket med Marine Parts, men regnet med at de var tomme deog når Volvo P er tomme. Skal sende en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Pumpen er lik på A og B, forskjellen ligger i adaperne som kobler den til varmeveksleren. På B utgaven er koblingen via en slags rørforbindelse. Mao vil det er være enklere å koble til slanger på denne. Bilutgaven vil jo være laget for slangetilkobling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 (redigert) Har nå sjekket pumpa og det er den samme som du har lagt ut bilde av Ingar. Forstår ideen din med tanke på røra til varmeveksleren, men nå har det seg slik at motoren er nok litt for stor for båten. Med den vannmengden den regelrett sluker på saltvannssiden klarer jeg ikke å få den så varm at termostaten åpner for varmeveksleren uten at båten graver seg sinnsykt ned bak. Hvis jeg lager en pumpeløsning ved de rørene, får jeg bare sirkulasjon i veksleren og ikke i motoren. Den eneste plassen jeg kan tenke meg det går an å plassere slanger til en elektrisk pumpe er i gjengene til sink anodene. Noen som har tanker rundt dette? Jeg må vel få plassert anodene en annen plass hvis det er en løsning? På meg ser det ut som at det er kulelagrene i pumpa som har røket, jmfr tegning i innlegg fra GeirFrode. Kan det være så vanskelig å bytte disse da? Det klør virkelig i hodet nå. Redigert 1.August.2009 av Trøbbel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Klarer du ikke å få den varm er termostaten defekt. Mener ikke at du skal montere pumpe i de rørene, men at du kan bruke pumpe fra en bil. Som altså skal se noe annerledes ut. (har aldri sett en slik). Og koble den til varmeveksleren med slanger. Den pumpa på bildet hadde gåent kulelager. Jeg forsøkte å ta den ifra hverandre og min konklusjon var at det ikke er mulig å bytte lageret uten å knuse pumpa... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Da er jeg med. Takk. Fikk du tak i ny pumpe eller trikset du det til på en annen måte? Jeg søker videre. ferdivar? Noen respons fra kompisen din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Har du MD21A eller MD21B Trøbbel? A har firkantet varmeveksler som sitter ned på pumpa. B har sylindrisk varmeveksler. Har du A-typen må du enten overhale pumpa eller kjøpe en som fungerer (ny eller brukt). Mener å huske en pris på omlag 5500,-kr i Norge. Har du B-typen så sitter vel ikke varmevekslerhuset ned på pumpa, og du har mulighet for å bytte med en pumpe som sitter i bilmotorutgaven av denne grunnmotoren, sannsynligvis for en brøkdel av prisen av en VP-pumpe. Disse pumpene er ikke motorenes sterkeste side og kan være litt vanskelig å få tak på brukt. Den ene jeg hadde liggende solgte jeg uten å få betalt til et annet medlem på forumet dessverre. Mvh, GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Fikk du tak i ny pumpe eller trikset du det til på en annen måte? Jeg søker videre. Pumpen min er, knock on wood, ok, den på bildet er fra en delemotor. Hvor selvsagt alt som var av interesse var defekt. Kjekt å ha.............. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Problemet er vel kanskje at de fleste som havarerer og blir tilgjengelige som delemotorer har saltvann i ferskvannet, og dermed er pumpa kass. Tror dere denne pumpa kan passe? : 2100,- kr hos Meca. Sikkert mulig å få litt rabatt. Til XDP3P. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Studerte sprengskissen nå. Du skriver ikke hva som er problemet med den som du har, men det ser jo ikke håpløst ut å overhale pumpen da. Er det lagerene eller tetningen som er problemet? Ser ut som alt er tilgjengelig fra VP, så hvis bosset i pumpa er bra burde det fungere å bytte tetning/lagre. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Takk for alle svar. Har fremdeles ikke kommet lengre. GeirKS: Pumpa du har lagt ut bilde av er ikke helt lik, men jeg sjekker Meca jeg. Beskjeden jeg fikk fra verkstedet var at de trodde at de måtte ødelegge selve huset for å få ut delene. Samme erfaring som Ingar har gjordt. Har B-utgaven og skal sjekke med Peugeout i morgen. Legger samtidig ut et søk hos vrakforhandlere, 505/504 Diesel. Jeg ville ha betalt deg godt for den du gav bort jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Etter det jeg fant ut på internett ser det ut til at det er Peugeot 504 Diesel med 2.1 liter som har den likeste motoren med VP MD21A/B, sånn til info. Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Finner 2,3l og 2,5 l hos høggerne. Vet du vilke årsmodeller de satt i? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Det vet jeg ikke, men delelistene online hos Meca har ingen 2.1 liter motor. Mekonomen har 504 diesel 1971-1986 i listene, men ingen vannpumpe oppført i katalogene. Hos mekonomen er det oppført XD4 motorkode, det høres jo bra ut. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Merk deg at Ford Granada i sin tid brukte 2,1 literen. Kan derfor være lurt å sjekke hos en Ford-forhandler etter vannpumpe. Regner med at han har muligheter for å sjekke om det ligger en slik pumpe hos en forhandler på ukurantlager om ikke den lenger kan skaffes fra Ford sentralt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trøbbel Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Da har jeg tatt en sjangs og kjøpt noe fra Mekonomen Arendal. En svært hjelpsom fyr, Øystein, klarte å finne en vannpumpe til 2,1 liter xd4 til litt over 900 bols. Det jeg ble litt usikker på var at den også skulle passe til 2,3 literen. Tok sjangse, bestilte og hentet i går. Pumpa passer og er ganske lik den geirKS har lagt ut bilde av, MEN den har bare et stort hull for viderekoblig til slange der termostathuset skal kobles til Det hadde nok vært lurere å gå for den til 2000 og noe, der er det i allefall et termostathus. Noen som vet om det finnes løse termostathus som evt kan kobles til med slanger Begynner å bli sår i hodebunnen nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det finnes slangetermostater, mener å ha sett det på Sabb-ford marinisering. Om det finnes på biler vet jeg ikke. Ville vært intr. å sett bilde av pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.