Jump to content

Morkne vinduspakkninger lekker.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Finnes det et stoff (helst på tube)som erstatter vinduspakkninger?Har fått lekasje i ett frontvindu pga.dårlig pakning.Vurderer å fjerne pakningene i hele fronten,da de ser dårlig ut.Ønsker tips om et bra stoff som kan brukes,og er holdbart.Dette må selvfølgelig "bite" på glass/aluminium for og tette.Takker for tips. :cool:

Link to post

sicaflex, Tech-7,Marin Teknik etc...

 

fremgangsmåte?

Fjerne gamle tetning er sikkert best men du kan også legge tynt lag på yttersiden av den gamle for så å ta såpevann på finger og dra det jevnt utover.

 

Bare husk å maskere skikkelig og ta av maskeringen før massen har tørket.

 

Da tror jeg ikke jeg skal ha glemt noe...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei!

Hadde samme problem og fjernet gammel pakning og la opp nytt med Tech-7. Dette fungerte glimrende i ca 1 år, da den hersens Tech-7 begynte å sprekke .... Nå har jeg en stor vindskjerm, men det var tydelig å se at elastisiteten ikke var god nok over tid med de bevegelsene som oppstår i båt.

I vinter monterte RIB og meg Teak på våre badeplatformer. Jeg brukte Simson for å lime og Tech-7 til fuging. Ser nå at fugene må taes opp igjen til vinteren, da det rett og slett ikke holder..... :sad: Teaken som ble limt med Simson , holder som bare det.

 

Jeg har vært en ivrig bruker av dette stoffet, men kommer nå til å kjøpe Sika neste gang...

Link to post

Som regel er ikke dette en god løsning. Kommer an på type pakning, men å få sentrert glasset i rammen uten pakning og med bare Sika kan bli et griseri av dimensjoner! Jeg ville heller rengjort godt, og brukt Sika mellom Glass/pakning og pakning/skrog/lister. Glassrutene bør helst demonteres slik at du får gjort godt rent i mellimrommene.

 

Ellers ser jeg at mange med godt resultat har skåret vekk gummileppen mellom aluminiumslist og glass, maskert og erstattet denne med en Sikafuge med samme profil som den opprinnelige. Lettvint, og hvis det blir skikkelig rengjort også tett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei!

Det jeg gjorde var at jeg tok vekk 95% av den gamle pakningen, lot noen biter stå igjen under synlig list slik at ruten og listen beholdt avstanden de skulle ha. Maskerte så opp og tømte to partoner :cheers: Tech-7 bet i hvertfall på alu og plexi, burde bite på glass også.. Husk bare en omgang med Aceton først :yesnod:

Link to post
. Maskerte så opp og tømte to partoner :cheers: Tech-7 bet i hvertfall på alu og plexi, burde bite på glass også.. Husk bare en omgang med Aceton først :yesnod:

Har gjort som du sier,har fjernet pakning,vasket med aceton,maskerte,fyllte opp med et "stoff" jeg kjøpte hos glassmester som var beregnet for vinduer i båt/bil etc. Tett som potte. :cool:

Link to post
Jeg har vært en ivrig bruker av dette stoffet, men kommer nå til å kjøpe Sika neste gang...

 

Dette har jeg hevdet leeeeng. Tech7 har ikke langt nær en fleksibilitet som skal til for å benytte det som en fugemasse. Det er sikkert det de selv også har innsett og derfor introdusert Flex7.

 

Når det gjelder liming av glass er dette helt uproblematisk både med MS-Polymer og Silikon. Produktene bør ha en shore under 40. Det er ikke behov for priming når det benyttes silikon eller MS til liming av glass. Liming av båtglass på den måten som nevnes i denne tråden vil jeg sammenligne med gammle sprossevinduer og den kittingen som ble utført der. Det er ved en slik liming/tetning jeg vil anbefale en god alkoxy byggsilikon eller en MS-Polymer med shore på mindre enn 40, helst skal den ligge på ca 20 (samme som byggsilikon). Benyttes Polyurethan så er det litt ulikt fra produkt til produkt vedrørende behov for priming så her bør man sjekke med teknisk datablad eller eventuelt brosjyremateriell. I dag er det i all hovedsak Sika som selger Polyurethaner på privatmarkedet.

 

Redigert: At MS-Polymer/Polyurethan/Silikon sitter på plexiglass er mer flaks og tilfeldig enn normalt. Plexien er så fet at dette normalt slipper etter en liten stund. Det kan også oppstå krakkelringssprekker i plexien når slikt gjøres.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Redigert: At MS-Polymer/Polyurethan/Silikon sitter på plexiglass er mer flaks og tilfeldig enn normalt. Plexien er så fet at dette normalt slipper etter en liten stund. Det kan også oppstå krakkelringssprekker i plexien når slikt gjøres.....

 

OK, Nå har jeg ikke fått lest alt som er skrevet her så nøye, men hva er egentlig best på plexiglass/polycarbonat? Finnes det et bedre og rimeligere alternativ til sikaflex?

Link to post

Jeg har ikke det problemet ennå med vinduene i "hundehuset" vi står/sitter inni, men det kommer sikkert om noen år.

Men det er klare råd om å skaffe nye lister i denne tråden på havgapet. Eller å bruke en konkret type Sikaflex. Trådstarter har sikkert lest det der, men der er jo flere som kan være interessert :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

TIl liming av PC benyttes vanligvis Epoxy(ved fugeliminger) for større liminger en PC oppløsning på 8% og kunn løsemiddel ven små liminger.

 

Liming

Før liming er det viktig, at flatene er rengjort for smuss, fett og lignende. Limefugen

skal helst kun oppta rene forskyvnings- eller trekkrefter. Liming med oppløsningsmiddel

er velegnet til små deler med liten fugetykkelse. Som oppløsningsmiddel

brukes metylen- eller ethylenchlorid. Få sekunder etter påføring av oppløsningsmidlet

trykkes emnene hardt sammen og settes til herding i en varmluftovn. Ved

større flater kan det brukes et lim bestående av et oppløsningsmiddel inneholdende

f.eks. 8% PC. Ved limning av tykkere fuger eller limning av PC mot et annet materiale

kan det benyttes et tokomponent epoxy-lim.

 

Cobuilder har sammlet litt fra leverandører på denne siden

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Trådstarter har sikkert lest det der, men der er jo flere som kan være interessert :smiley:

Har samme tråden på Havgapet,får aldri for mye innfo.Å skifte pakninger bli ikke aktuelt,dette stoffet jeg har brukt,er veldig elastisk,og kleber godt.Det er også veldig greit å arb. med.Når du har maskert vinduer og lister legger du i fugen,og stryker det ut med fingen.Du har 10 min. på deg, etter fugen er lagt.Som tidl. sagt, skal jeg legge inn navnet på dette stoffet imorgen. :cool:

Link to post
dette stoffet jeg har brukt,er veldig elastisk,og kleber godt.

 

Les facts om PC så kanskje du ombestemmer deg, det blir lett skader i PC ved å benytte elastiske lim(over litt tid) !

 

PC er følsomt over for spenningskorrosjon, og sterke spenninger sammen med et

angripende medium kan derfor være ødeleggende for materialet. Enkelte medier

har så sterk virkning, at den høye slagstyrke helt mistes.

 

Dette kan forårsakes ved for eksempel liming med Polyurethan som inneholder løsemiddel.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Les facts om PC så kanskje du ombestemmer deg, det blir lett skader i PC ved å benytte elastiske lim(over litt tid) !

Dette kan forårsakes ved for eksempel liming med Polyurethan som inneholder løsemiddel.

Har du rett,skal glassmesteren "kveles"(han er for øvrig en god venn av meg) :lol:

Link to post
.Ved limning av tykkere fuger eller limning av PC mot et annet materiale

kan det benyttes et tokomponent epoxy-lim.[/i]

 

Cobuilder har sammlet litt fra leverandører på denne siden

Ok VannTro, så det vil si at PC bør limes med 2-komp epoksy. Har slitt litt med å få noen vinduer tette. De er et par svakt buede vinduer i forkabinen. Er usikker på om det er Plexi eller PC. Men det ser ut for at fugene løsner litt i fra selve vindusglasset(pc)

dsc_0274.jpg

Link to post

Jeg har liten eller ingen erfaring med to-komponent epoxy, men det er hva som anbefales når limingen fordrer en fuge. Det jeg vet er at alle elastiske limprodukter som Polyurethan, MS og silikon vil løsne over tid. I noen publikasjoner snakkes det om at polyurethan kan benyttes, men da snakkes det om helt andre produkter enn hva vi på BP har ment ved omtale av polyurethan. Da benyttes to-komponente plastiske polyurethaner og ikke en-komponente elastiske produkter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...