Jump to content

Nødbluss - har de noen verdi?


Laholm

Recommended Posts

For oss som har Tupperware-båter som knapt kommer over dorgefart og holder oss innaskjærs om havet ikke er like flatt som et kart over Danmark blir VHF litt overkill.

Du kjøper sikkerhetsutstyret for den muligheten at stuegulvet blir borte før du kommer deg til land.

 

Du bør også tenke litt på hvilke situasjoner du får behov for utstyret. Dersom du må skyte opp et bluss ("nødrakett") fordi du har fått tau i propellen (det kan også skje når havet er flatt som et stuegulv) så blir det veldig galt. En VHF gir deg muligheten til å skille mellom ønske om assistanse og en nødmelding.

 

For øvrig sjekket jeg blussene i båten, og samtlige er merket med fire år holdbarhet. Ikke tre år. Produsentens merking bør være tilstrekkelig for fritidsbåter. Båtbutikker som selger bluss som er mer enn et halvt år gamle bør gi tilsvarende god rabatt.

Link to post
Share on other sites

Produsentens merking bør være tilstrekkelig for fritidsbåter. Båtbutikker som selger bluss som er mer enn et halvt år gamle bør gi tilsvarende god rabatt.

 

Og vi som oppvakte kunder må sjekke datostempling før handelen finner sted og hvis vi blir tilbudt varer som bare har igjen halv "levetid" så ber vi om tilsvarende rabatt, ber om annen vare eller går et annet sted!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter nødbluss som et helt klart nødsignal, men skjønner det hvis ikke alle springer skoene av seg hvis de blir sendt opp i "indre havn" eller over land.

Ute på sjøen tror jeg de aller fleste med litt omløp tolker dette som nødsignal og handler deretter slik vi er pålagt etter loven.

Når det er endel båter på sjøen og folk ved sjøen (les sommer) er det stor mulighet for at en rakett blir observert. Lenger ut er det nokså tett trafikk med større fartøyer med utkikk på broa, så jeg tror det er god mulighet for at en fallskjermrakett blir sett.

Minst mulighet har du nok innaskjærs vinterstid eller en regnværsdag.

 

Et nødsignal - feks rakett - som en må regne med at ikke noen andre har mottatt - skal vel videresendes som mayday relay slik jeg har forstått radiopensumet. Du mottar tross alt en nødmelding som er sendt til alle skip i området. Jeg kan ikke se at jeg har noen rett til å nedprioritere denne meldingen til en hastermelding uten å kjenne til situasjonen som foranledninger raketten.

Nødrakett eller mayday relay pålegger alle som kan være til hjelp å forrsøke å hjelpe til. Panmelding er mer å spørre fint..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...