Petter-B Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Hei, Etter en altfor kort ferie på sjøen (5 dager) får jeg ikke lenger lading. Mitt problem ser ut til å være relatert til instrumentpanelet for jeg får ikke ladelampa til å lyse når jeg setter på tenning. jeg har sjekket at lyspæra er i orden. En effekt-motsand på 35 Ohm koblet over lampa blir ganske varm. Nytt alarmpanel koster i USA USD 250,- hva VP skal ha i Norge kan jeg vel bare tenke meg. Er det noen enkel måte å feilsøke på her? Jeg har forøvrig en Iskra Dynamo som er styrt av en Ladak 1204 laderegulator. Dette har fungert helt perfekt i flere år. Mvh Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore Tang Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Hadde tilsvarende problem på likedan motor i en båt jeg hadde for noen år siden. Problemet lå i sokkelen/pæreholderen til varselinstrumentene som er festet på baksiden av instrumentpanelet med 2 skruer. Mener å huske at prisen var rundt 2500 for denne sokkelen. Jeg koblet imidlertid på en enkel Biltema ladelampe som bare lot ligge bak insturmentpanelet. Dynamoen må ha motstanden fra pæra for å begynne å lade og dette fikset problemet. Ladelyset i instrumetpanelet fikk jeg jo imidlertid ikke tilbake med denne løsningen. Det kom imidlertid et komplett instumentpanel for ekstra styureposisjon til salgs på Finn etter en stund og dette kjøpte jeg for 750,- og tok ut den delen jeg trengte. Sjekk også denne linken. Redigert 29.Juli.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter-B Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 (redigert) Så er alarm modulen byttet med begrenset suksess. Ladelampa lyser ennå og selv om jeg kortslutter regulatoren skjer det ingen ting med ladespenninga. Er det bare å bestille ny dynamo? Hvor enkelt/vanskelig er det å flytte over Ladac regulatoren? Hilsen Petter Fra Ingar "lærebok": Defekt regulator: Testes ved å kortslutte regulatoren slik at man får batterispenningen direkte på børstene. Den typen som er vist over kan kortsluttes ved å forbinde metallhuset på regulatorkretsen til jord. Har man en ekstern plussregulert regulator (eks. Ladac) kobler man batteri pluss til ledningen som går til børsten. (Den andre børsten er jordet.) Med kortsluttet regulator skal dynamoen kjøre med maks effekt, dvs at batterispenningen vil stige ukontrollert. Følg med og stopp motoren før spenningen går over 15V. Regulatoren må så byttes. Skjer det ingenting er sannsynligvis selve dynamoen defekt, brudd i stator eller feltviklinger. Redigert 30.Juli.2009 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Confusius Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Kutt ut motstanden. Den kan være brent. Forsøk heller å sette inn en større ladelampe. 4-5W bør være bra. Dette skal skape motstanden i D+ kretsen som setter igang ladingen fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Kjøp ny dynamo med innebygd regulator, og du er kvitt alle "ladac"problemene.... Har 3 dårlige erfaringer med Ladac. En vanlig dynamo gjør en glimrende jobb. Du har ikke ekstra regulator på bilen din??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.