Jump to content

Volvo Penta TAMD31A Ladeproblemer


Petter-B

Recommended Posts

Hei,

 

Etter en altfor kort ferie på sjøen (5 dager) får jeg ikke lenger lading.

 

Mitt problem ser ut til å være relatert til instrumentpanelet for jeg får ikke ladelampa til å lyse når jeg setter på tenning.

jeg har sjekket at lyspæra er i orden. En effekt-motsand på 35 Ohm koblet over lampa blir ganske varm.

 

Nytt alarmpanel koster i USA USD 250,- hva VP skal ha i Norge kan jeg vel bare tenke meg.

 

Er det noen enkel måte å feilsøke på her?

 

 

Jeg har forøvrig en Iskra Dynamo som er styrt av en Ladak 1204 laderegulator. Dette har fungert helt perfekt i flere år.

 

Mvh

 

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem på likedan motor i en båt jeg hadde for noen år siden. Problemet lå i sokkelen/pæreholderen til varselinstrumentene som er festet på baksiden av instrumentpanelet med 2 skruer. Mener å huske at prisen var rundt 2500 for denne sokkelen. Jeg koblet imidlertid på en enkel Biltema ladelampe som bare lot ligge bak insturmentpanelet. Dynamoen må ha motstanden fra pæra for å begynne å lade og dette fikset problemet. Ladelyset i instrumetpanelet fikk jeg jo imidlertid ikke tilbake med denne løsningen. Det kom imidlertid et komplett instumentpanel for ekstra styureposisjon til salgs på Finn etter en stund og dette kjøpte jeg for 750,- og tok ut den delen jeg trengte.

 

Sjekk også denne linken.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er alarm modulen byttet med begrenset suksess. Ladelampa lyser ennå og selv om jeg kortslutter regulatoren skjer det ingen ting med ladespenninga.

Er det bare å bestille ny dynamo?

 

Hvor enkelt/vanskelig er det å flytte over Ladac regulatoren?

Hilsen Petter

 

 

Fra Ingar "lærebok":

 

Defekt regulator: Testes ved å kortslutte regulatoren slik at man får batterispenningen direkte på børstene. Den typen som er vist over kan kortsluttes ved å forbinde metallhuset på regulatorkretsen til jord.

Har man en ekstern plussregulert regulator (eks. Ladac) kobler man batteri pluss til ledningen som går til børsten. (Den andre børsten er jordet.)

Med kortsluttet regulator skal dynamoen kjøre med maks effekt, dvs at batterispenningen vil stige ukontrollert. Følg med og stopp motoren før spenningen går over 15V. Regulatoren må så byttes.

Skjer det ingenting er sannsynligvis selve dynamoen defekt, brudd i stator eller feltviklinger.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...