Jump to content

Flytte varmeveksler Perkins 4.108


M/S Bastard

Recommended Posts

Varmeveksleren sitter foran på motoren nå, men lurte på og flytte den litt unna(50cm) til siden for motoren.

Problemet med veksleren nå er at jeg nesten ikke kommer til reimene til dynamo og pumpe!

Motoren står helt inntil hytteveggen!

 

Så da lurer jeg på om jeg skal henge den bak konsollen for den utvendige styreposisjonen!

Kan man uten videre flytte veksleren "så" langt???

Link to post
Share on other sites

Så da lurer jeg på om jeg skal henge den bak konsollen for den utvendige styreposisjonen!

Kan man uten videre flytte veksleren "så" langt???

Hva er så langt? På en tidligere båt hang varmeveksleren ca. 50 cm. fra motoren og dette fungerte perfekt. Den hang nok på samme høyde som den egentlig skulle i forhold til om den fortsatt satt på motoren. Det var forøvrig en gammel Perkins 4-154.

:smash:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hva er så langt? På en tidligere båt hang varmeveksleren ca. 50 cm. fra motoren og dette fungerte perfekt. Den hang nok på samme høyde som den egentlig skulle i forhold til om den fortsatt satt på motoren. Det var forøvrig en gammel Perkins 4-154.

:smash:

 

Den vil henge i samme høyde som nå, men ca. 50 cm bortenfor motoren!

Link to post
Share on other sites

Den vil henge i samme høyde som nå, men ca. 50 cm bortenfor motoren!

 

Tror ikke det vil by på noe problem. Hadde i hvertfall ikke noe plunder selv.  og du bruker selvfølgelig riktig dimensjonerte slanger mellom motoren og veksleren.

:smash:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Bilder, bastard, bilder! Vi verker etter bilder! Få se motoren og varmeveksleren!  :smash: MS Bastard er jo blitt en slags felleseie her på baatplassen.  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Står veksleren i samme høyde går det helt sikkert greit å flytte den.  Jeg tror ikke du får problemer med en slik løsning, og ville gjort det selv, uten å nøle, om jeg hadde samme problem.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Varmeveksleren sitter foran på motoren nå, men lurte på og flytte den litt unna(50cm) til siden for motoren.

Problemet med veksleren nå er at jeg nesten ikke kommer til reimene til dynamo og pumpe!

Motoren står helt inntil hytteveggen!

 

Så da lurer jeg på om jeg skal henge den bak konsollen for den utvendige styreposisjonen!

Kan man uten videre flytte veksleren "så" langt???

Eneste jeg kom på var at termostaten sitter under ekspansjonstank, denne tanken står fremme på alle orginal marinieserte 4108 (universal)... ihverfall på min maskin (4108M). Hos meg står selve varmeveksleren bak. Er det ekspansjonstanken du vil flytte så må du ta hensynt til det at temostaten muligens trenger et nytt hus. Men det sikkert en annen mariniseringsløsning du har. :wink:

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg kom på var at termostaten sitter under ekspansjonstank, denne tanken står fremme på alle orginal marinieserte 4108 (universal)... ihverfall på min maskin (4108M). Hos meg står selve varmeveksleren bak. Er det ekspansjonstanken du vil flytte så må du ta hensynt til det at temostaten muligens trenger et nytt hus. Men det sikkert en annen mariniseringsløsning du har. :sailing:

Kan godt være ekspansjonstank, er ikke så bevandret i mariniseringsbegreper heller :crazy:

Det var lettere med Sabb´en som hadde kjølesløyfe ja.......

 

Legger inn bilde etterpå i dag, så får dere se hvordan dette henger ihop :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall en Bowman kjøler, og manifoilden? er hjemmesnekra ser det ut til.

Forferdelig stor stuss på den er det ikke det?

Lurte på og få satt på en overgang her til en mere normal størrelse, eller vil dette stjele effekt?

Bilde

 

Her er kjøleren foran motor, denne er tenk flyttet en 50cm til Høyre(Styrbord :sailing:)

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...