Jump to content

Resultat av store hekkbølger


Pelle Parafin

Recommended Posts

Nå ble jeg provosert!

Når man diskuterer en slik sak så må man da gå ut fra det som er skrevet i avisen. Alt annet er gjetninger på gyngende grunn og ingen av dere har andre opplysninger enn deres egen synsing å fare med. Å skylde på guttungen er bare tull. Også guttunger er en del av båtlivet og skal tas hensyn til.

Uansett! Så alvorlig skade som her eller om det er mindre alvorlig pannevelting i pantryet, så er de fleste opplyste mennesker enig om at hekksjøgeneraler er en plage. Dette har ikke noe med å "tåle litt bølge eller så hold deg hjemme" å gjøre. Det har å gjøre med hensynet til andres sikkerhet, og det har vi plikt til å etterleve ifølge lovgivningen i dette landet. Hvorfor er det blitt populært å ta bøllene i forsvar? Jo, sikkert fordi vårt samfunn holder på å bli å selvsentrert at hver mann må da få gjøre hva han vil uten at noen skal blande seg. Og flere og flere ser ut til å gjøre sjølivet til sin egotrip der man skal leve ut aggresjon og frustrasjon ved å gi full pinne, og andre får bare passe seg selv for her kommer jeg!

Nei, hvis denne utviklingen fortsetter så må man ikke undres hvis det kommer restriksjoner på båtbruken. INGEN har rett til å utsette andre for fare eller ulempe med sin framferd. Ta til vettet! Sving utenom eller sakk ned ved passering. Det gjør jeg ALLTID. Hvorfor kan ikke du?

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, der er jeg jaggu enig med deg trikkern. Jeg mener at dette handler om sunt folkevett samt ta hensyn til andre. Har vært ofte på sjøen i sommer, og jeg ser en klar trend i at folk tar mindre hensyn på sjøen. De fleste kan man imidlertid snakke med, heldigvis, så lenge man henvender seg høflig til dem.

Link to post
Share on other sites

for å komme inn i hekksjøgeneralklubben må de tydeligvis ha 2-3 dokumenterte passeringer av saktegående båter, dvs 20 meter eller nærmere! Felles for alle er at de påstår at båten deres lager mindre bølger i marsjfart enn på tomgang! Er det så forbanna vanskelig å svinge litt på rattet???? Stor forskjell på en passering på 20 meters og 80-100 meters avstand!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

I Kragerøområdet er det mye vill kjøring om sommeren.

Noen ganger lurer jeg faktisk på hva de haster etter siden de kjører så jævlig fort i farvann med fartsbegrensing.

Jeg tror at de ikke liker seg på sjøen, og har det så travelt fordi de gleder seg til å komme til land.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det blitt populært å ta bøllene i forsvar?

For min egen del, tar jeg ikke bøllene i forsvar, men jeg har tilbrakt så mye tid i båt i 6-7 knop at jeg synes de som klager - overdriver!

 

Stor forskjell på en passering på 20 meters og 80-100 meters avstand!

Det er ikke min erfaring når det gjelder bølger fra annen båt. Snakker vi om sjøsprøyt fra bøllene så er jeg enig.

 

Om jeg passeres på 20 eller 80 meters avstand må jeg legge om kursen for å krysse bølgene (med jeepen må jeg også senke farten)

Link to post
Share on other sites

Det som har forundret meg litt opp gjennom årene, er enkelte "generaler" som innhenter deg, legger seg midt i kjølvannet ditt helt til det er ett par båtlengder igjen før de kløyver deg. Da brekker de til en eller annen side og passerer deg med 10 - 20 meters avstand. :confused: Har fundert litt på dette, er det en form for styrkemarkering eller en slags form for brunst ? Eller er det rein og skjær uvitenhet ? De har kansje ikke gått veien om saktegående båt før fjordplogen ble anskaffet !

Dette skjer selv om fjorden er 2 nm brei, opp midt bak båten og så hardt styrbord 20 meter bak ! :puke:

Kanskje er man litt bekymret for at ikke alle skal legge merke til ny-ervervelsen, og se hvor fort den går ............ :flag: Men, men.... jeg gidder ikke hisse meg opp over disse. Det å ta hensyn til andre enn seg selv er vel ikke deres sterkeste side likevel, så... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Det som har forundret meg litt opp gjennom årene, er enkelte "generaler" som innhenter deg, legger seg midt i kjølvannet ditt helt til det er ett par båtlengder igjen før de kløyver deg. Da brekker de til en eller annen side og passerer deg med 10 - 20 meters avstand.

Tror rett og slett at dette betyr at de til vanlig er bilførere, og er vant til å innhente bilen foran, sjekke at det er klart, og så kjøre forbi.

Det virker som om de "kjører forbi" båter på samme måter som de passerer biler på veien.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt slett ikke sikkert at akkurat den beskrevne situasjonen - med fatale følger! - er et godt eksempel på hensynsløs kjøring på sjøen. Men at dette forekommer jevnlig, er klart! Lars Verket, padleren, kaller juli-ukene for "helvetesukene", med god grunn.

 

Det finnes mange teorier om hvorfor noen kjører så hensynsløst; hvorfor bryter så mange fartsgrensene på sjøen, f. eks? Det viktige spørsmålet er likevel: HVORDAN FÅR MAN BUKT MED DETTE??

 

Jeg kan ikke se at det finnes andre rådgjerder enn a) Obligatorisk opplæring, iunklusive en dag i 10 fots jolle midt i verste sommerbåttrafikken; og b) Inndragning for godt av båt og motor for grove overtramp.

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt slett ikke sikkert at akkurat den beskrevne situasjonen - med fatale følger! - er et godt eksempel på hensynsløs kjøring på sjøen. Men at dette forekommer jevnlig, er klart! Lars Verket, padleren, kaller juli-ukene for "helvetesukene", med god grunn.

 

Det finnes mange teorier om hvorfor noen kjører så hensynsløst; hvorfor bryter så mange fartsgrensene på sjøen, f. eks? Det viktige spørsmålet er likevel: HVORDAN FÅR MAN BUKT MED DETTE??

 

Jeg kan ikke se at det finnes andre rådgjerder enn a) Obligatorisk opplæring, iunklusive en dag i 10 fots jolle midt i verste sommerbåttrafikken; og b) Inndragning for godt av båt og motor for grove overtramp.

 

Istemmes 100% (kan vel ikke sies mere tydelig )

så når du får bestemme får alle en trivelig sommer :)

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Link til publikasjoner AUS. (Jeg får tilsendt skriv fra dem på mail som omhandler nasjonale elektriske koder, men det hender jeg får andre publikasjoner sannsynligvis ved en feil. Linken jeg viser til fikk jeg på en slik mail).

http://www.transport.wa.gov.au/imarine/191...alBoatingSafety

 

Hvis jeg skal gjengi etter husken ut fra forskjellige skriv jeg har fått på mail, så har de i Australia en generell hastighetsbegrensning på 8 knop (eller mindre). Alt etter hva man passerer så gjelder to avstander. (15 og 45 meters avstand).

 

Jeg mener man må holde en avstand på minimum 45 meter hvis man passerer båter som ligger i ro eller er fortøyd, folk som bader eller dykkert etc.

15 meter regelen gjelder når man passerer andre båter med unntak av når man innhenter båter bakfra, for da gjelder grensen på 45 meter. (Hvis avstanden er mindre, må man ned i 8 knop).

 

Boten for å bryte regelen er 200 AUD. (Litt i overkant av 1000 NOK).

 

Ved grove overtredelser kan også båtførerbeviset inndras.

Ved enda grovere overtredelser av ”sjøloven” som for eks. Å kjøre båt påvirket av alkohol ryker lappen. (Ja de har pliktig båtførersertifikat).

 

(NB! Jeg har blitt fortalt at det ikke er tillatt å drikke alkohol rett før eller mens man kjører båt uansett hva promillen er, og havnepolitiet tar lappen hvis de ser noen drikke pils og deretter setter seg bak rattet i en båt.

 

De har også hjemmel for å ta billappen når man gjør noe uaktsomt på sjøen.

 

Har vi noen tilsvarende regler i Norge?

Link to post
Share on other sites

en avstand på minimum 45 meter hvis man passerer båter som ligger i ro eller er fortøyd, folk som bader eller dykkert etc.

15 meter regelen gjelder når man passerer andre båter med unntak av når man innhenter båter bakfra, for da gjelder grensen på 45 meter. (Hvis avstanden er mindre, må man ned i 8 knop).

 

Har vi noen tilsvarende regler i Norge?

Hva hvis båten vi innhenter går i 8 knop,vil det da si at det er "forbikjøring forbudt",eller holde større avstand,(hvis plass)?:cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...