Jump to content

Brukt kjøleskap fra campingvogn i båt


Dalton

Recommended Posts

Jeg har lurt litt på å sette inn kjøleskap i snekka, men selv de billigste kompressorskapene koster jo skjorta :eek: ! Så jeg lurte litt på å prøve å finne et lite skap fra ei kassert campingvogn. Disse går jo både på 230v, 12v og gass. Vet ikke hvor mye strøm de drar, men kan jo ikke være all verden. Noen andre som har prøvd dette?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ville ikke prøvd en gang! På 12v drar de mengder med strøm, og på gass er de for det første ikke godkjent i båt, for det andre livsfarlige! Funker nok greit på 230v, men det blir litt upraktisk i båt... Kjøp deg heller et moderne 12v skap, som bruker lite strøm. Det vil du ikke angre på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle en liten kjøleskap for campingvogn eller bobil på 12V drar mer enn en tilsvarende båtkjøleskap? Begge er vel bygd med mål om "campingliv".

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med index. I campingvogn bør man ikke bruke dem på 12V uten å ha bilmotoren i gang for ikke å tappe batteriet. Disse skapene har et 12V varme-element, altså et helt annet prinsipp enn kompressorskapene beregnet for båt.

Disse skapene er også avhengi av meget god ventilasjon til friluft, både for å kunne virke skikkelig og for å kunne slippe ut gass som kan komme ved misslykket start og ved lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Kjøleskapet i bobilen til fader'n, er av bobil produsenten koblet slik at det kun går på 12 volt så lenge bil motor går. Dette fordi at disse skapene sluker strøm. Dette er en 2002 modell. Tviler stærkt på at gamlere skap bruker noe mindre strøm.

 

 

Ett Isotherm 49 ltr, koster vel ca. 3500,- eller noe sånt. Hadde mye heller gått for det.

Eller rimeligere. Lage en isolert boks og bruke frossne vannflasker eller isbiter tl kjøling.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ville ikke prøvd en gang! På 12v drar de mengder med strøm, og på gass er de for det første ikke godkjent i båt, for det andre livsfarlige! Funker nok greit på 230v, men det blir litt upraktisk i båt... Kjøp deg heller et moderne 12v skap, som bruker lite strøm. Det vil du ikke angre på...

 

noen som vet hvor mange ampere et slikt skap bruker da?... og hvor mye et 12 volt skap ment for båt skal bruke?

 

kan ikke helt skjønne at det er noen forskjell i strøm forbruk på disse..

 

er jo ikke noe dumt trekk da med tanke på tolv volt drift under kjøring og 220 volt ved havn, når en ligger i havner med strøm da vel og merke.

 

 

forresten så sjekket jeg kjapt et kjøleskap for båt..

 

koster ca 5000 kr :VITRIFRIGO KJØLESKAP TEAK 45 LITER bruker 10,5 watt : kjøleskap

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket litt med tyske campingtilbehør sider - Kompressorkjøleskap for camping ligger prismessig i samme leia. Men jeg tror fortsatt at det bør gå bra å bruke en eldre kompressorkjøleskap fra en campingbil.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke redigert.

Ser at Isotherm 49ltr, har gått opp en del i pris 4470,- er hva Maritim skal ha for det nå. Sikkert noe tilbud utover høsten vinteren.

 

Er det så mange eldre bobiler/campingvogner som har kompressorkjøleskap da Fanafjord?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

kjøleskapet i vår båt går på 12 volt - bruker opp batteriet på ca 4 timer - totalt ubrukelig - det går også på gass, men forrige eier har koblet fra dette.

noen som har et godt kjøleskap å anbefale?

 

hørtes ut som et caravan skap i båt det da, var en ganske stor forskjell på strøm bruken etter som jeg så på nettet. det kan jo godt være at forrige eier satte inn et brukt campingvognskap:-)

 

dessuten er det som tidligere sagt her i tråden ikke godkjent med gass på kjøleskap i båt ., (ikke noe jeg har sjekket selv)

 

link til maritim sine kjøleskap : kjøleskap for båt

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja helt enig.. men bedre enn ingenting da.. :-) kjøleskapene har stort sett samme standard mål vil jeg tro.. om en har et skap stående så kan det være grei nødløsning for sommern.. dessuten har du fordel av og kunne kjøre det på 220 volt med landstrøm

 

men et skap ment for båt er nok helt klart den beste løsningen ja

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

noen som vet hvor mange ampere et slikt skap bruker da?... og hvor mye et 12 volt skap ment for båt skal bruke?

 

6-10A på campingskapet, 0,5 til 1,5 på et skikkelig båtskap. Det gjør mye forskjell på en normal batteribank...

 

Angående fordel med 220v ved landstrøm: Hvorfor det? Har du lader kan jo bare skapet surre og gå på 12 volt samtidig som du lader?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

skapet sto i båten da vi kjøpte den, hvis det er et caravan skap, vil jeg ikke anbefale dette alternativet - kan egentlig bare brukes når vi kjører eller ligger på landstrøm med batteriladingen på

 

 

6-10A på campingskapet, 0,5 til 1,5 på et skikkelig båtskap. Det gjør mye forskjell på en normal batteribank...

 

Angående fordel med 220v ved landstrøm: Hvorfor det? Har du lader kan jo bare skapet surre og gå på 12 volt samtidig som du lader?

 

tja ikke alle har båt med alt ship shape når en kjøper den...

og ikke alle som har råd til og fikse alt samtidig. :-)

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. (mitt første innlegg)

Jeg bestilte for en stund siden et skap hos nettbåt.no som jeg er meget fornøyd med, Glemte og skru av hovedbryter så dette skapet gikk i 3 dager og enda kunne jeg starte motoren på dette batteriet som er 225 amp.

 

Her er noen data :

 

Veiledende pris: 7464

Vår pris: 4770

Du sparer: 2694

 

Cruise 65

 

65L med frys på 4L med luke. Det rommer liggende og stående flasker og melkekartonger. Innebygd kompressor gir rett rygg.

 

Spenning: 12 eller 24Volt (valgfritt)

Forbruk: Snitt på 0,7Amp.

Mål: 535 (H) x 450 (B) x 500 (D)

Vekt: 18 kg

Front: Teak

 

http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=145

Link to post
Share on other sites

tja ikke alle har båt med alt ship shape når en kjøper den...

 

Det er sant. Men å installere et skap som er totalt uegnet i båt ser jeg ikke noe poeng i. Da er det bedre å kjøpe seg en kjølebag til en hundrelapp eller så, og putte oppi en 1,5l frosset vannflaske når man skal på tur. Holder et par dager det også, og bruker ikke strøm i det hele tatt!

 

Selv har jeg et gammelt skap som bruker litt i meste laget med strøm. Men det holder 2-3 døgn på den batteribanken jeg har, så da får det bare holde en stund til. Jeg pleier å kjøre ned temperaturen max når motoren går, for så å slakke på termostaten når vi har lagt oss til for kvelden. Har vi landstrøm er det null problem, da sørger laderen for å toppe opp batteribanken etter hvert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er nok tanken om nytt kjøleskap i sommer lagt på is. Syns å bla opp 5 lapper for å holde maten(og snekkepilsen) kald, er i drøyeste laget. Blir nytt kokeapparat i stedet, tror jeg. Har en liten Jobo Origi Cook-Pal med bare ett bluss... Funker fint, men kunne tenkt meg to bluss. Vi får se. Takker for tips og råd angående kjøleskap. Hjelpen er aldri langt unna her på Båtplassen. :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...