Jump to content

Lanterne lyser ikke - spenningsfall?


Guest Radle

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Draco 2000 HT Sportling. Høyre lanterne og akterlanternen lyser som normalt. Venstre lanterne og den i front har plutselig sluttet å lyse. Har selvfølgelig forsøkt nye pærer...

 

Jeg er ingen kløpper på strøm, men måler at det er 12V på batteri, 12V på den høyre lanterna (som lyser) - men bare 8,3V på de som ikke lyser. Etter litt fikling da jeg skulle prøve en gang til med ny pære ble det plutselig 9,3V (men den lyser femdeles ikke).

 

Hvor starter jeg for å finne ut av dette? Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Sjekk koblingene i begge ender av lanterna og hvor hen den er koblet til inne. Sikkert bare dårlig kontakt. Men skulle tro pæra lyst svakt på 9,3 volt?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det tyder jo på at det er lagt opp to forskjellige kursjer. En sikkring for styrbord og akterlanterne og en sikkring for babord og topplanterne.

 

Jeg ville skjekket om det var tæring eller belegg på den ene sikkringen. Eventuelt på kobblingene. Det kan også være dårlig kontakt på den ene lanternen, (babord eller topplanterne, siden dette er samme kretsen).

Link to post
Share on other sites

Siden front- og babord sidelanterne tydeligvis står koblet på samme kurs, og ingen av dem lyser, så bør du lete etter spenningsfall/dårlig kontakt i fellesfremføringen til disse to (sjekk både minus- og plussledningene). Som nevnt tidligere er sikringsholder/sikring et mulig problempunkt. Det samme gjelder eventuelle koblinger/"sukkerbiter" underveis.

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig med to kurser.Da har man jo tross alt to lanterner igjen hvis en kurs ryker.Og dette er nok dårlig kontakt et sted.Så lav spenning uten belastning tyder på det.Sjekk sikringsholder,alle koblinger,pæreholder og om der er vann under pæreholder.Ikke uvanlig at det kommer regnvann inn i lanterner,og dermed mye irr.Hvis du vil finne ut om det er på + eller - siden kobler du en lang kabel til batteriets -pol og til multimeter.Multimeterets + kontakt settes så i lanternens + kontakt.Måler du nå 12 volt er det minuskabelen som er dårlig.Er spenning fremdeles lav er det + kabelen og dennes kontakter eller sikring som er dårlig.

Link to post
Share on other sites

hvet ikke opm det var et "standard" sikringspanel på en draco jeg feilsøkte på for en stund siden...men.. Dersom du har samme som det jeg fikset vil du finne en blank "hovedkurs" bak på sikringspanelet. På den jeg ordnet var det vakkel i loddingene som tilknyttet kursene til denne. Det var nesten umulig og se, men om du vipper forsiktig med et skrujern vil du kunne se bevegelse, om du ser godt etter. På den båten fungerte det slik at spenningen var noe lav, og ved belastning ble motstanden over vakkelen så stor at det ikke lyste i lanternene. Husker ikke om lanternene var delt i to kurser, men dette er jo bare et lite tips! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen kløpper på strøm, men måler at det er 12V på batteri, 12V på den høyre lanterna (som lyser) - men bare 8,3V på de som ikke lyser. Etter litt fikling da jeg skulle prøve en gang til med ny pære ble det plutselig 9,3V (men den lyser femdeles ikke).

Fikk du 9,3V med pæra i eller uten pære? Er det dårlig kontakt en eller annen plass så kan du få fullt utslag på voltmeteret uten pære, men 0V med pæra i pga mangel av strøm/for mye motstand.

Det er nok bare å feilsøke.

Min beste metode er å finne 5 meter ledning, koble denne først til minus/pluss og koble denne inn på kretsen ifra sikring/bryter og jobbe meg videre fram til pæra.(eller andre veien)

Plutselig har du lys og da vet du hvor på kretsen feilen ligger :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode svar folkens!

Jeg har sjekket litt. Plutselig virket alt og jeg smilte noe forundret... Men nå er feilen tilbake. Alt tyder vel på dårlig kontakt et el.a. sted. Jeg har skrevet ut alle rådene deres og tar en grundig feilsøking.

 

Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

Den vanligste feilen er utvilsomt: "Kontaktvansker og løsaktige forbindelser...".

 

Akkurat når det gjelder lanterner så har jeg i flere tilfeller funnet at feilen ligger der hvor lampen har kontakt med punktene i sokkelen. Det viser seg nemlig at den blyholdige loddingen i bunnen av lampen har en tendens til å korrodere og skape litt overgangsmotstand mot messingstifter / -fjærer i sokkelen.

 

Skrap litt med en kniv på loddepunktet og om mulig på kontaktpunktene i sokkelen så kan det være at alt virker mye bedre. En liten dash med "elektriker på boks" er heller ikke å forakte :wink:

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...