Jump to content

Bytte/lage ny kobbersøm i tresnekke


optimax 150

Recommended Posts

Det er bare den klinkede delen av saumen du trenger å slipe vekk. Hodene på og roene til kobbersaum er vanligvis så små at de nye kan trekkes ganske langt inn i treverket, særlig hvis hullene etter de gamle saumene er tæret noe opp. Selv bruker jeg bare jernsaum, og legger store skiver under både nye saumhoder og roer, samt impregnerer og tetter hullene med fibermasse. Men om skiver går for kobbersaum, vet jeg ikke. Å sette nye saum mellom de gamle er faktisk en måte - men det kan bli betenkelig tett med hull

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Slip av gamle roer å slå ut spikern, sett inn litt tykkere spiker i samme hull med litt større roer.

Ikke noe særlig å sette nye hull ved siden av de gamle , da dette som regel blir veldig tett og at du drar sammen bordene med den nye sømmen slik at du får lekasje rundt dem gamle.

Link to post
Share on other sites

Slip ned ved roa å trekk ut sikeren. Gjør dette med annenvær klink, slik at ingenting forskyver seg når du holder på. Grunnen til at man ikke altid klinker mer på eksisterende klink, kan for eksempel være at disse er sterkt irret, og ryker når man prøver og klinke mere på disse.

 

Få med en person til og holde motholdet så blir alt litt enklere. dersom den gammle klinken var trukket inn i treverket, eller om du ønsker og bore opp og plugge, kan du sveise på en liten tapp på motholdet ditt.

 

Ved stemmene vil jeg anbefale at du setter inn skruer i stedet for skipsspiker eller lignende.

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...