Jump to content

Noen med erfaringer med Årø 28 AC ?


egon08

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som har erfaringer med Årø 28 AC ?

Tenker spesielt på om dette kan være en grei båt for en nybegynner av denne type båt.

 

Jeg er ikke en erfaren, men båtvant og forsiktig "sjømann" som ønsker og se om dette er noe for meg og mine.

Båten skal i utgangspunktet brukes til korte weekend turer for en familie på 5, samt dagsturer.

 

Håper spørsmålet ikke ble så alt for dumt... :smiley:

 

Mvh

Egon

Redigert av egon08 (see edit history)

Mvh

Arild

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP. Ingen spørsmål er for dumme. Årø 28 er en helt kurant og grei båt. Vær obs på at noen av de er undermotorisert / har små motorer. En passe motor for en Årø 28 vil jeg si er mellom 70 hk - 100 hk. Også viktig å passe på at det tekniske er i orden og at nødvendige oppgraderinger er foretatt.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel også en god del som er halvfabrikat . Det kan være ganske stor forskjell på innredning og ikke minst utførelse på håndtverk . Se på så mange som mulig før du bestemmer deg for du finner garantert en som passer for deres behov . Det er en god bruks /turbåt for en familie . Godt med stueplass for alt som skal med . :smiley:

Link to post
Share on other sites

Årø 28 fikk ny skrogutforming, tror det var i 1978.

Skroget før dette var ett rent deplasment skrog, som bare gravde seg ned med hekken med for stor motor. Hadde selv en med det gamle skroget, med en 58 hk Fordsabb. Max fart rundt 7 knop.

 

 

Med den nye skrogformen tålte båten en betydlig større motor og som Hansi skriver opp mot 100 hk er en passende motor størrelse, for det skroget

 

Med den nye skrogformen ble også aktercabin større.

 

Har ikke noe problem med å anbefale en Årø28, men da med den "nye"skrogformen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for masse god informasjon, og takk for god velkomst.

 

Ser det er litt "uenighet" om når det nye skroget kom... De fleste Årø som jeg har sett ligger vel på rundt 80-81 modell. Hva er forskjellen på nytt og gammelt skrog ? (Unntatt oppførsel med stor motor ?).

 

Ellers om dere har noen andre lignende anbefalinger på båttyper taes dette imot med stort takk.

Jeg har forelsket meg i akterkabin. Fart er intet krav, heller økonomisk drift, men det er klart at det kan være greit og tippe over 10 knop iallefall.

Studerer for tiden finn.no for å kikke på båt-typene. Årø, Skilsø, Nimbus, Bonanza, Fjord osv. Sikkert et veldigt vidt spekter av båter, men studerer iallefall.

 

Ellers kunne jeg selvfølgelig tenke meg at båten skulle være så stillegående som mulig (men hvem vil vel ikke det ?), og lurer på hva jeg skal se etter i den forbindelse ?

 

Hvilke andre fallgruver bør jeg se etter ? Spør på generelt grunnlag og ikke kun med tanke på Årø.

Er det f.eks. enkelte motorer, utstyr osv. man bør unngå eller iallefall være kritisk til ?

 

Jeg har bakgrunn som elektrikker så en teknisk vurdering på generelt grunnlag bør gå greit.

 

Jaja, så kom enda flere rare spørsmål, håper dere bærer over med meg... :crazy:

 

Hilsen

Egon

Mvh

Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Årø 28 i tre år nå og er strålende fornøyd med den. Det er en 81 mod og trodde den hadde gammelt skrog?

Min er innredet med salong som gjøres om til dobbelseng, samt køye og og en liten barneseng i forcabin. I aktercabin er det en brei og en smal seng.

 

Vi har flere ganger vært 4 voksne og tre barn på helgeturer. Det går veldig bra om man er gode venner.

 

Vi går mye mellom Kragerø og Risør og der kan det sjøe en del, men den er veldig trygg i noe sjø, men ruller en del som andre snekker.

Det er også god uteplass og god utsikt fra uteplassen

 

I båten vår er det Perkins 4.108 på 49hk. Det er nok noe lite, men fungerer. Toppfart på 9 knop, 3500 omdr, men da bråker det noe forferdelig. Vi pleier å marsje på 2200 omdr og da gjør den 6-7 knop. Vi hører selvfølgelig motoren godt også da, men kan greit føre samtaler uten å måtte heve stemmen.

 

Tror kanskje det du skal se mest etter er att det ikke er rotet for mye med det elektriske, tæring og lekasjer på motor (Perkins 4.108 er ofte en oljegris..) og lekasjer fra vinduer, som fort kan føre med seg mye arbeid. Samt at skroget er helt, fint og fritt for pest.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

En gammel nabo kjøpte en Årø 28 AC som begynnerbåt.

Han hadde ikke hatt båt før, kona var ikke båtvant, og første turen deres gikk fra Karmøy til Sognefjorden. Med på turen hadde de datteren på ca 1,5 år.

 

Med havarert kartplotter(kaffekoppen), branntilløp ved turbolader i maskinrom, og absolutt null båterfaring hos dem, kunne de skryte av båten, de var meget fornøyde med den.

 

Eneste de kunne si noe på var farten, ved salg var marsjfarten oppgitt til 10 kn, maks var 12-14kn.

De fikk ikke mer enn ca 8 kn ved ferielastet båt, og maks var ca 10 kn.

 

Husker ikke modell eller motorstørrelse, antar det var rundt 80hk i den.

Redigert av Lego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Årø 28 i tre år nå og er strålende fornøyd med den. Det er en 81 mod og trodde den hadde gammelt skrog?

Min er innredet med salong som gjøres om til dobbelseng, samt køye og og en liten barneseng i forcabin. I aktercabin er det en brei og en smal seng.

Lykke til!

 

Er rimelig sikker på at de i 1978 kom med den nye modellen. Har ikke salgskontrakten her jeg sitter nå, men som sagt rimelig sikker.

 

På den modellen vi hadde så var det i aktercabin 2 stikkøyer (en på 1,5mtr og en på 2 mtr lengde). Disse var like brede/smale. Ac'n var meget trang.

Gammel modell hadde en betydlig svai i skroget.

"Ny" modell var betraktelig rankere og fikk ett høyere fribord.

AC'n ble da utstyrt med en "bred" og en smal stikkøye. Fikk mer preg av ett rom og ikke kun ett "kryp inn".

 

Skrogfargen på de eldste var "majones gul" med brun stripe. Senere ble skroget hvitere og med blå stripe.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vår første motorbåt var en Årø 28 AC 81 mod.

Vi trakk om putene i salongen, byttet til nytt toalett, limte opp ny skai og skiftet en del eletriske kabler.

Vi hadde da en fantastisk fin feriebåt med enormt med plass.

 

Vi marsjet i 6 -7 knop med en 49hk Perkins.

Båten anbefales på det vameste, men du må tåle litt rulling. (som i de fleste snekker)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...