Jump to content

Billig to-takt olje vs. dyr


Barbaria

Recommended Posts

Du må sjekke kravet til motorfabrikanten og så kan du trygt bruke den oljen som tilfredstiller kravet. Jeg pleier å velge den jeg betaler minst for :wink:

 

Samme her, og det har jeg gjort med diverse motorer siste hundre år, eller så, og det helt uten noen problemer. Har også selv nettop kjøpt på Biltema og for alt hva jeg vet så er det samme oljen som koster det dobbelte på marinaen bare med et annet merke på flasken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjøper også hos Biltema. Bare pass på at spesifikasjone stemmer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjøper den miljøolja på Biltema, lukter litt mindre guffent enn vanlig totaktsolje. Syns det er greit, særlig hvis man dorger en del og får sig av eksos inn i båten innimellom.

 

Å kjøpe den dyreste totaktsolja har jeg vel bare sett på som dumt, og har vel aldri hørt/merket at det er noen forskjell noengang. Har brukt diverse totaktsmotorer i over 25 år så jeg tror at jeg ville ha merket om det var noen vesentlig forskjell.

Link to post
Share on other sites

Det går faktisk an å bruke helt normal mineralolje også. Det har jeg gjort når jeg ikke hadde 2-takt olja. Ta litt ekstra olja, olje først og bensin etterpå slik at det blander seg godt. Tanken bare 2/3 dels full og rista godt før bruk - går helt fint.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det går faktisk an å bruke helt normal mineralolje også. Det har jeg gjort når jeg ikke hadde 2-takt olja. Ta litt ekstra olja, olje først og bensin etterpå slik at det blander seg godt. Tanken bare 2/3 dels full og rista godt før bruk - går helt fint.

Det der tror jeg ikke er noe å satse på i lengden. Normal mineralolje er ikke laget for å forbrenne slik totaktsolje er.

 

Når det gjelder spesifikasjoner for totaktsolje fins det vel flere, men jeg mener å huske at den for marine utenbordsmotorer er TCW-3.

Link to post
Share on other sites

Nei ikke i lengden så klart men som nødløsning er det helt ok. Jeg husker at på 70 tallet i tyskland ble 2-takts blanding til mopeder lagt med vanlig mineralolje rett på bensinstasjon i så en liten miksesøyle.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart forskjell på to-takts oljer. Det går i hovedsak på hvor mye sot det blir i motoren, røyk og lukt. Men når det er sagt, er det ingenting i veien med billigoljer så lenge de oppfyller kravene til produsent. Bruker en god del av de selv :yesnod: Men for ektreme forhold, og optimal levetid så finnes det bedre produkter på markedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...