Jump to content

Kobling av backupbatteri for alarm??


Jon_R

Recommended Posts

Vet det er mye bra elektronikk-folk her, så jeg prøver meg...

 

Driver å planlegger et alarm-opplegg, men bekymrer meg litt over strømtilførselen, da enheten ikke har noe integrert backup batteri. Normalt vil det hele være koblet mot hovedstrømkilde i båten, men finnes en switch/rele som gjør at om strømmen blir borte i hovedkretsen, vil det automatisk switches over til backup-batteri? Alarmboksen kan måle spenning og aktivere utganger, er det basert på dette mulig å bytte mellom de to strømkildene ved å sende en puls til switch/rele av rette sorten, slik at jeg kan overvåke begge strømkildene ved å switche mellom dem?

 

Redknows Surveying Box er det jeg vurderer, noen erfaringer?? Dyrt, men den eneste jeg har sett som gir alarm ved forflytning uten at en krets må brytes.

Link to post
Share on other sites

En måte å løse det er å bruke et lite motorsykkelbatteri som backup og koble dette opp slik tegningen viser:

Bilde

Flott, det var noe slikt jeg hadde tenkt meg, men hvilke komponenter er det du har tegnet inn og hvordan går minus?. Som du kanskje skjønner, er jeg ingen stor elektroingeniør, men ellers generelt ganske nevenyttig.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...