Jon_R Startet 25.Juni.2004 Del på Facebook Startet 25.Juni.2004 Vet det er mye bra elektronikk-folk her, så jeg prøver meg... Driver å planlegger et alarm-opplegg, men bekymrer meg litt over strømtilførselen, da enheten ikke har noe integrert backup batteri. Normalt vil det hele være koblet mot hovedstrømkilde i båten, men finnes en switch/rele som gjør at om strømmen blir borte i hovedkretsen, vil det automatisk switches over til backup-batteri? Alarmboksen kan måle spenning og aktivere utganger, er det basert på dette mulig å bytte mellom de to strømkildene ved å sende en puls til switch/rele av rette sorten, slik at jeg kan overvåke begge strømkildene ved å switche mellom dem? Redknows Surveying Box er det jeg vurderer, noen erfaringer?? Dyrt, men den eneste jeg har sett som gir alarm ved forflytning uten at en krets må brytes. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 En måte å løse det er å bruke et lite motorsykkelbatteri som backup og koble dette opp slik tegningen viser: Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 25.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 En måte å løse det er å bruke et lite motorsykkelbatteri som backup og koble dette opp slik tegningen viser: Flott, det var noe slikt jeg hadde tenkt meg, men hvilke komponenter er det du har tegnet inn og hvordan går minus?. Som du kanskje skjønner, er jeg ingen stor elektroingeniør, men ellers generelt ganske nevenyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Minus på backup batteriet kobles til vanlig jord. Komponenten er en vanlige diode, 10A er sikkert nok. Fåes f.eks. på Elfa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.